العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Matrix - ماتريكس

قديم 12-11-2010, 08:14 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تجربتي مع الماتريكس(حازم خضر)

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كاكا مشاهدة المشاركة

يا جماعة انا مش داخل اهرج انا اساسا مهندس ميكانيكا و ركبت عربيات فى حياتى مافيش حد منكم ركب ربعها و بتكلم نتيجة خبرة و تجارب كتير مش زى واحد خد لفة بالعربية و جاى يقول فيها شعر و هو مش مهندس و لا يعرف خبايها و العربية فعلا وحشة جدا و بنصح اى حد يفكر كويس قبل ان يشتريها اللهم بلغت اللهم فشهد

لا حول و لا قوة الا بالله هو علشان انا بقول الحقيقة ابقى وحش !!!
و بعدين فى الشتيمة فى انى ركبت عربيات اكتر مش فاهم لية اعتبرت كلامى شتيمة ؟؟؟
على العموم متزعلش خلاص يا سيدى انت اللى ركبت عربيات مصر كلها و كلامك انزل من السماء و احنا صحاب الماتريكس مش فاهمين فيها حاجة ادك ... كدة كويس.. هو حضرتك اللى على الشمال و لا على اليمين فى الصورة؟؟؟؟
هو دلوقتي لما تقول للاعضاء انا ركبت عربيات محدش فيكم ركب ربعها يبقي دا معناه ايه؟؟
هو حضرتك مش شايف انت بتقول ايه
وماحد شقال اني ركبت عربيات مصر كلها
انا كنت عايش في الامارات لفتره و ركبت عربيات ما نزلتش اساسا هنا
و اصحاب الماتريكس متهيالي ردوا عليك كويس و باقي الاعضاء
يا ريت تثبت عكس كلامي بالتجربه في الماتريكس او في اي عربيه تانيه

حـازم خـضـر

قديم 12-11-2010, 09:37 PM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ماتيجي نستهدى بالله كدة ياجماعة
آه بالمناسبة يا أ.حازم حضرتك كنت فين في الإمارات ياباشا؟
أ.حازم و م.كاكا مهما حصل فا دا موضوع عام على منتدى فبالتالي كلنا بنحاول ناخد بالنا من لهجتنا في الكلام والتخاطب وخاصتا لو كان كلامك موجه لشخص بعينه وأنا هنا بقصد م.كاكا بكلامي حاول تفيد وتستفيد ياعني لو شايف إني خبرتك كبيرة قوي في السيارات إعملنا موضوع وحاول تفيدنا وإيه رأيك لو نبدأ بالماتريكس ياعني مش عيب
كمان يا أ.حازم الموضوع مش محتاج كل المناقشة دي في التعليقات الموضوع جميل ولو حد من الأعضاء كان رأيه مخالف أو خرج عن المألوف إسلوب الحديث ممكن بمنتهى البساطة نعتبر رأيه لشخصه أو نعتبر الإختلاف في الرأي لا يسفسد للود قضية وصوابع إيدك مش زي بعضها ولا كل الناس أسلوب تخاطبها زي بعضه.
عموما وعن تجربة شخصية أنا كانت معايا ماتريكس أوتو مو 2004 وبقول كانت لأني ربنا رحمها مني من كام يوم وبعتها وبصراحة هيا حمالة قسية مقالتشي لأ على أي بهدلة ياعني (كانت بتاخد على دماغها وترجع تتصلح وتمشي وتخدم تاني).
وعلى فكرة كون السيارة تقيلة على ماتورها أو لأ فا دا بيرجع لوضع خاص بالسوق المصري وكمان وجهة نظر كل واحد ياعني هنا الماتركس 1800 سي سي وبردو ماكانشي عاجبني سحبها وبقول عليها بطة بلدي وواحد تاني ممكن تكون عاجباه جدا 1600.

قديم 12-11-2010, 11:37 PM
الصورة الرمزية كاكا
كاكا كاكا غير متواجد حالياً

كاكا will become famous soon enoughكاكا will become famous soon enough

يا جماعة هو اللى يقول كلمة حق فى الزمن دة يبقى وحش ؟؟؟ العربية ثقيلة فعلا على الموتور و صعب تنقذك من اى موقف فى الطريق او تخطى سيارة اخرى الا اذا فحتت الموتور يعنى كارثة و عاملين الموتور 16 صباب من غير اى لزمة و لا لهم اى فائدة فى سحبها و شغل التكيف بعد ما تغير فلتر البنزين و شم احلى ريحة بنزين فى الصالون و استمتع بأحلى دبدبة فى المطباط
و حمل و اطلع مطلع و شم احلى شياط من اسطوانة الدبرياج و العربية لسة جديدة و لو نسيت الحزام و ضربت فرامل ممكن تقع من على الكرسى او تلبس فى البربريز لان الكرسى عالى و بلاستك التبلوه تعبان و مش انيق خالص و بيلم تراب بغباء و مش سهل تنظيفه بسبب خشونته و الشنطة صغيرة لا تسع شنط السفر و المصيبة الاكبر ان كل ما واحد يسند على العربية لازم ارد وراه الصاج بسبب ضعفه الشديد اقول كمان و لا اكتفى بذلك
قديم 13-11-2010, 12:45 AM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

يا جماعة هو اللى يقول كلمة حق فى الزمن دة يبقى وحش ؟؟؟ العربية ثقيلة فعلا على الموتور و صعب تنقذك من اى موقف فى الطريق او تخطى سيارة اخرى الا اذا فحتت الموتور يعنى كارثة و عاملين الموتور 16 صباب من غير اى لزمة و لا لهم اى فائدة فى سحبها و شغل التكيف بعد ما تغير فلتر البنزين و شم احلى ريحة بنزين فى الصالون و استمتع بأحلى دبدبة فى المطباط
و حمل و اطلع مطلع و شم احلى شياط من اسطوانة الدبرياج و العربية لسة جديدة و لو نسيت الحزام و ضربت فرامل ممكن تقع من على الكرسى او تلبس فى البربريز لان الكرسى عالى و بلاستك التبلوه تعبان و مش انيق خالص و بيلم تراب بغباء و مش سهل تنظيفه بسبب خشونته و الشنطة صغيرة لا تسع شنط السفر و المصيبة الاكبر ان كل ما واحد يسند على العربية لازم ارد وراه الصاج بسبب ضعفه الشديد اقول كمان و لا اكتفى بذلك
قشطه يا باشا ... تعالالي بقى من خلال الشاشه
تصدق ان انا معايا الاوتوماتيك منها ومعدي بيها ال100 الف كم وملتزم بالصيانه في التوكيل كل 10 الاف
وطبعا كل مره بغير زيت و فلاتر ... وعمري ما شميت ريحه بنزين
وعربيات كتيره بيكون الفلتر تحت الكنبه .. فمش عارف ايه كانت المشكله بالنسبه ليك .. يمكن وانت بتغير الفلتر دلدقت شويه بنزين و لا حاجه

الغريبه بقى اني سافرت بيها شرم الشيخ مرتين وكنا اربعه كبار و طفلين والشنطه شالت كل شنطنا ولو حضرتك عندك اطفال حتبقى عارف انهم بيحتاجو هدوم و غيارات في السفر اكتر من الكبار .. يعني شنطهم اكتر و اكبر من شنط الكبار
اصل اكيد انت عارف ان الكنبه بتطلع لقدام فالشنطه بتكبر و كمان فيه مسند فوق الشنطه بتحط عليه الاكياس و الحاجات الصغيره
وطبعا العربيه كانت محمله على الاخر بني ادمين و شنط بس الحمد لله ان عفشتها اللي بتدبدب في المطبات موطيتش العربيه و خليتها تبرك في الارض والا مكنتش حعرف اعدي اي مطب
وتصدق كنت ماشي بالعربيه 140 كم /س والحمد لله الفتيس لا اشتكى من تحميل و لا الموتور اشتكى من سرعه
وطبعا سفريتين شرم دول غير سفر اسكندريه مرتين في السنه و بيكون معايا الوالد و الوالده و طفلين 7 و 3 سنين ... وتخيل باخد معايا فوق الشنط عربيه اطفال .. بس الصراحه باخد الصغيره اللي بتتطبق مش الجريكو الكبيره

طيب حضرتك بتقول انك لو فرملت جامد حتتزحلق من على الكرسي تخبط في البرابريز ... ليه هو انت ناوي تطلع فوق التابلوه !!!
اصل التابلوه كبير و طويل و البرابريز بعيد اوي عنه !!
فبصراحه مش فاهم انت ازاي وقعت من على الكرسي ... هيا مره حصلت مع بنتي كانت قاعده جنبي و نامت وفرملت جامد شويه فتزحلقت في الدواسه ... بس هيا عندها سبع سنين ومن الحجم السمباتيك
ما علينا
عموما التابلوه خامته زي خامه اي عربيه كوري .. بلاستيكي ناشف .. لكن بقاله 4 سنين لا شقق و لا لونه غير و لا قشر ولا قال هات حته حته حته
الصاج ضعيف زي اي عربيه جديده دلوقتي يعني مش حاجه جديده بس انا دايما بسند على العربيه وعمري ما احتجت ارد صاج .. لكن فعلا مره واحد دخل جامد في الباب الوراني و خبط عليه جامد بايدي رديته تاني

بس انا عايز اسألك سؤال
انا لاحظت ان عضويتك بقالها سنه كامله من نوفمبر 2009
لكن مشاركاتك 4 بس كلهم في الموضوع ده اللي بقاله اكتر من 7 شهور
ايه يا باشا .. هو انت عملت عضويه في المنتدى و بعدين سافرت في حته مفياش نت و لا ايه !!!
ولا النت عندك ما بتلقطش غير الموضوع ده بالذات !!!!
يا ريت نشوف مشاركاتك و خبراتك في اقسام المنتدى المختلفه و فكك بقى من الموضوع

اقول كمان و لا تكتفي بذلك

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &
قديم 13-11-2010, 03:34 AM
الصورة الرمزية كاكا
كاكا كاكا غير متواجد حالياً

كاكا will become famous soon enoughكاكا will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sam ram مشاهدة المشاركة

قشطه يا باشا ... تعالالي بقى من خلال الشاشه
تصدق ان انا معايا الاوتوماتيك منها ومعدي بيها ال100 الف كم وملتزم بالصيانه في التوكيل كل 10 الاف
وطبعا كل مره بغير زيت و فلاتر ... وعمري ما شميت ريحه بنزين
وعربيات كتيره بيكون الفلتر تحت الكنبه .. فمش عارف ايه كانت المشكله بالنسبه ليك .. يمكن وانت بتغير الفلتر دلدقت شويه بنزين و لا حاجه

الغريبه بقى اني سافرت بيها شرم الشيخ مرتين وكنا اربعه كبار و طفلين والشنطه شالت كل شنطنا ولو حضرتك عندك اطفال حتبقى عارف انهم بيحتاجو هدوم و غيارات في السفر اكتر من الكبار .. يعني شنطهم اكتر و اكبر من شنط الكبار
اصل اكيد انت عارف ان الكنبه بتطلع لقدام فالشنطه بتكبر و كمان فيه مسند فوق الشنطه بتحط عليه الاكياس و الحاجات الصغيره
وطبعا العربيه كانت محمله على الاخر بني ادمين و شنط بس الحمد لله ان عفشتها اللي بتدبدب في المطبات موطيتش العربيه و خليتها تبرك في الارض والا مكنتش حعرف اعدي اي مطب
وتصدق كنت ماشي بالعربيه 140 كم /س والحمد لله الفتيس لا اشتكى من تحميل و لا الموتور اشتكى من سرعه
وطبعا سفريتين شرم دول غير سفر اسكندريه مرتين في السنه و بيكون معايا الوالد و الوالده و طفلين 7 و 3 سنين ... وتخيل باخد معايا فوق الشنط عربيه اطفال .. بس الصراحه باخد الصغيره اللي بتتطبق مش الجريكو الكبيره

طيب حضرتك بتقول انك لو فرملت جامد حتتزحلق من على الكرسي تخبط في البرابريز ... ليه هو انت ناوي تطلع فوق التابلوه !!!
اصل التابلوه كبير و طويل و البرابريز بعيد اوي عنه !!
فبصراحه مش فاهم انت ازاي وقعت من على الكرسي ... هيا مره حصلت مع بنتي كانت قاعده جنبي و نامت وفرملت جامد شويه فتزحلقت في الدواسه ... بس هيا عندها سبع سنين ومن الحجم السمباتيك
ما علينا
عموما التابلوه خامته زي خامه اي عربيه كوري .. بلاستيكي ناشف .. لكن بقاله 4 سنين لا شقق و لا لونه غير و لا قشر ولا قال هات حته حته حته
الصاج ضعيف زي اي عربيه جديده دلوقتي يعني مش حاجه جديده بس انا دايما بسند على العربيه وعمري ما احتجت ارد صاج .. لكن فعلا مره واحد دخل جامد في الباب الوراني و خبط عليه جامد بايدي رديته تاني

بس انا عايز اسألك سؤال
انا لاحظت ان عضويتك بقالها سنه كامله من نوفمبر 2009
لكن مشاركاتك 4 بس كلهم في الموضوع ده اللي بقاله اكتر من 7 شهور
ايه يا باشا .. هو انت عملت عضويه في المنتدى و بعدين سافرت في حته مفياش نت و لا ايه !!!
ولا النت عندك ما بتلقطش غير الموضوع ده بالذات !!!!
يا ريت نشوف مشاركاتك و خبراتك في اقسام المنتدى المختلفه و فكك بقى من الموضوع

اقول كمان و لا تكتفي بذلك
براحة علية شوية و النبى علشان انا قلبى ضعيف و على فكرة العربية اللى كانت معايا مانيوال مش اتوماتيك و لو معايا اتوماتيك كنت شقيت هدومى منها و فى ناس كتير قابلتهم فى التوكيل بيشتكوا من رائحة البنزين بسبب النظام الغبى بتاع الفلتر فى التانك يعنى انا مش حالة فردية زى ما انت فاكر و على العموم انت لو مغرم بها و بتتغاضى عن مساوئها بهذا الشكل فحلال عليك الماتريكس اما انا فالحمد لله تخلصت من سواقة الميكروباص الماتريكس اخيرا و نصحت الناس لوجه الله ليس اكثر لانى حكمت عليها بعقلى و ليس بعاطفتى و بحكم خبرتى كمهندس ميكانيكا و لكم الشكر و التقدير و كل عام و انتم بخير بمناسبة العيد .

الكلمات الدليلية
هيونداى ماتريكس