العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 128 FIAT

قديم 30-05-2013, 12:58 AM
مستر احمد الفهد مستر احمد الفهد غير متواجد حالياً
من انا؟: English teacher
هواياتي: الكمبيوتر-الصيد-السيارات

مستر احمد الفهد is on a distinguished road
طلب رد: موسوعة اسئلة سيارة الشعب 128(لو عندك سؤال او مشكلة ادخل حطها وهنجوبك فى اسرع وقت)

شكرا ليك يا ادمن سيد انت فعلا اخ كبير وهندسة ,العربية كانت زى الفل انا خلصت وتمام والحمد لله الفيات على القد لغاية ما اغيرها واهو بتعلم.احب اسالك لمبة البطارية كل ما اجى ادور تفصل بعد 3 ايام من السواقة الكويسة والنهاردة الكهربائى اللى بتعامل معاه قومها ببطارية تانية وحكيت لسمكرى معرفة قالى هاتلك بطارية جديدة علشان متكرهش الفيات وغير البوجيهات وطقم كهرباء العربية,ايه رايك؟
وعايز اعرف سعر البطارية وايه الافضل لو ناوى اجيب؟
ولك جزيل الشكر يا باشمهندس
قديم 30-05-2013, 05:16 PM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: موسوعة اسئلة سيارة الشعب 128(لو عندك سؤال او مشكلة ادخل حطها وهنجوبك فى اسرع وقت)

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مستر احمد الفهد مشاهدة المشاركة

شكرا ليك يا ادمن سيد انت فعلا اخ كبير وهندسة ,العربية كانت زى الفل انا خلصت وتمام والحمد لله الفيات على القد لغاية ما اغيرها واهو بتعلم.احب اسالك لمبة البطارية كل ما اجى ادور تفصل بعد 3 ايام من السواقة الكويسة والنهاردة الكهربائى اللى بتعامل معاه قومها ببطارية تانية وحكيت لسمكرى معرفة قالى هاتلك بطارية جديدة علشان متكرهش الفيات وغير البوجيهات وطقم كهرباء العربية,ايه رايك؟
وعايز اعرف سعر البطارية وايه الافضل لو ناوى اجيب؟
ولك جزيل الشكر يا باشمهندس

انا بس عاوز افهم حاجه البطارية بتاعت حضرتك بتنام لما تركن العربيه ثلاث ايام ولا كل ثلاث ايام حضرتك بتسوق فيهم العربيه البطارية بتفضى شحن

على العموم لو فى الحالة الاولى ان العربيه البطارية بتاعتها بتنام بعد ثلاث ايام من الركنه فلازم حضرتك تعرف ان البطارية على الاقل ما دام العربيه مركونه حتى اسبوع المفروض البطارية متنامش يعنى لو حضرتك ركنت العربيه اسبوع ورجعت تدور المفروض لو البطارية تمام تدور معاك العربيه عادى طيب نفترض ان بعد ثلاث ايام من الركنه حضرتك تيجى تدور العربيه تلاقى العربيه البطارية بتاعتها نايمه هنا بقى لازم نتأكد هل ده عيب من البطارية ولا عيب من العربيه يعنى العربيه فيها حاجه ملمسه وبتستهلك من البطارية اثناء ما حضرتك بتركنها هنتأكد من الكلام ده ان حضرتك مثلا قضيت مشاويرك تمام وجيت خلاص هتركن العربيه تقوم حضرتك بعد ما تركن العربيه تنزل تفتح الكابوت وتشيل قواطيش البطارية (الاسلاك اللى متوصله فى البطارية ) وتسيب البطارية مش متوصله فى العربيه ثلاث ايام وحضرتك تيجى بعد ثلاث ايام توصل تانى الاسلاك بتاعت البطارية فيها وتدور لو العربيه دارت طبيعى بدون مشاكل والبطارية قدرت تدور العربيه يبقى كده عند حضرتك حاجه ملمسه فى العربيه وهى اللى بتستهلك البطارية عند حضرتك اثناء ركنة العربيه وبالتالى لازم تروح عند كهربائى شاطر يكشف لحضرتك فين مكان الحاجه اللى ملمسه وبتاكل البطارية ولازم تعرف ان البطارية عندك تمام طيب لو جيت بعد تلات ايام وصلت الاسلاك فى البطارية وجيت تدور العربيه العربيه مدارتش يبقى ساعتها البطارية اللى عند حضرتك بايظه ولازم تغيرها

نيجى بقى للاحتمال التانى

وهو ان لو حضرتك بتسوق العربيه كل يوم وبعد كل ثلاث ايام سواقه بتلاقى البطارية نايمه ومحتاجه تتشحن هنا بقى لازم تروح عند كهربائى كويس ومش لازم اللى بتتعامل معاه واحد تانى خليه يقيسلك شحن الدينموا بتعاعك لو قالك شحن الدينموا فوق 13 فولت لغاية 14.2 يبقى كده الشحن عند حضرتك تمام اووى وكده العيب فى البطارية انها مبتقبلش شحن خلاص وعمرها الافتراضى انتهى ولازم تغير البطارية

اما لو قال لحضرتك ان شحن الدينموا ااقل من 13 فولت يبقى ساعتها الدينموا هو اللى محتاج صيانه ومش بيشحن البطارية كويس

وعموما ننصيحتى لحضرتك تجيب بطارية جافه حتى لو اغلى من السائله وعموما افضل بطارية جافه هى Ac Delco وسعرها بالقديمه اخر مره سئلت عليها كان 360 بالبطارية القديمه

جروب رابطه هيونداى اكسيل على
Facebook
اضغط هنا
-------------------------
للبيع قطع غيار السيارة هيونداى اكسيل
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا
--------------------------
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

سيد عصام
قديم 02-06-2013, 05:54 AM
مستر احمد الفهد مستر احمد الفهد غير متواجد حالياً
من انا؟: English teacher
هواياتي: الكمبيوتر-الصيد-السيارات

مستر احمد الفهد is on a distinguished road
افتراضي رد: موسوعة اسئلة سيارة الشعب 128(لو عندك سؤال او مشكلة ادخل حطها وهنجوبك فى اسرع وقت)

يعنى العربيه فيها حاجه ملمسه وبتستهلك من البطارية اثناء ما حضرتك بتركنها
حضرتك نبهتنى لشئ لم يكن على البال لانه قالى حط مطاطة فوق البطارية علشان تكون عازل
شكرا على اهتمامك
قديم 02-06-2013, 02:12 PM
khaled_elsahn khaled_elsahn غير متواجد حالياً

khaled_elsahn is on a distinguished road

العربية بتعتل ومش عايزة تدور
السلام عليكم ورحمة الله عندى عربية 128 موديل 79 كانت شغالة كويس جدا ومرة واحدة بطلت لوحدها وهى دايرة وكانت سخنة قلت لما تبرد ادور لكنها مش بدور لكن مع زقة صغيرة ممكن تدور روحت 3 كهربائية لحد دلوقتى ونفس العيب غيرت مياة البطارية وشحنتها وتم فك الدينمو والمارش ومع ذلك بردو بتعتل ومش عايزة تدور الدينمو سليم والمارش سليم والبطارية جديدة من 7شهور تقريبا ومش عارف اعمل اية او اية العيب هل البطارية باظت ولا المارش وهل البطارية الجافة كويسة مع السخونية بتاعت 128 ارجوا الافادة وشكرا
مع العلم انا ساكنى الاسكندرية لو فى حد كويس اروح لة
قديم 16-06-2013, 06:18 AM
الصورة الرمزية محمد حسن عبد الرحمن
محمد حسن عبد الرحمن محمد حسن عبد الرحمن غير متواجد حالياً
هواياتي: معرفة وتجميع المعلومات عن السيارات واحب اصلح اى حاجة بايدى

محمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond repute

بعد أذنك عايز اعرف اسعار قطع غيار الصاج للـ 128 استفا موديل 80.
1- 4 باب فاضيين على الصاج بدون زجاج او مكن زجاج عايزهم فاضيين.
2-تلت كامل بالشبكة والفوانيس والاكصدام.