العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > الصينى العام

الصينى العام الصين هى احدث صانعى السيارات فى العالم حيث بدأت فعلياً فى عام 1998 الا ان تعداد الصين والنمو الاقتصادى السريع جعل من الصين واحدة من اكبر الاسواق العالمية مما جعل الشركات العالمية تتهافت على تصنيع سياراتها فى الصين بينما تسعى الصين لغزو العالم بمنتجاتها المحلية اهم الشركات : هايما - ليفان - فاو - جاك - شانا بينى - شيرى و اسبيرانزا - جيلى - ايديا Zotye - FOTON - CHERY - Brilliance - Great Wall - Geely - FAW - Lifan - BYD - SPERANZA

قديم 14-07-2009, 07:00 PM
Hussein_Rawi Hussein_Rawi غير متواجد حالياً

Hussein_Rawi will become famous soon enough
افتراضي رد: يا من يركب الصينى كيف ترى نفسك ؟ ... و كيف يراك الناس ؟

أنا بقى تقريبا اول واحد جاب عربية صينى فى الفيوم
وطبعا سمعت كلام كتيرررررر كله نقض فى العربية
تقريبا مفيش حد شكر فيها

لكن دلوقتى كله بيعتذر عن جهله وعن رأيه فى العربية مقدما
وأعتقد وخصوصا الأسبيرانزا فى الصينى خلاص محدش يقدر يتكلم أو يشكك فيها دلوقتى
قديم 16-07-2009, 10:54 PM
الصورة الرمزية vortec
vortec vortec غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد عصام
التخصص العملى: طالب في هندسة مدني
هواياتي: الهندسة - السفر - المحركات

vortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond repute

أولا:سلام عليكم؟

أنا موافق تماما لرأي أ.ايهاب بس أنا بسافر الصين مرتين في السنة نظرا لظروف عمل والدي في التجارة وبنتعامل مع المصنعين شخصيا وأنا شايف من وجهة نظري ان المستقبل مش هيكون للياباني ولا حتي الأوروبي المستقبل كله هيكون صيني وأكبر دليل علي كدة الأزمة الاقتصادية اللي العالم بيمر بيها واللي ضربت قلعة وأساس صناعة السيارات في أمريكا وحتي شركة تويوتا أعلي مبيعات في العالم انضربت أقل سوق اتأثر بالأزمة هو السوق الصيني لأنه قائم علي أسس وقواعد راسخة . بالنسبة للتطوير الصيني في صناعة العربيات هنلاقيهم بيطوروا في المحركات والأجهزة الالكترونية ولكن في البودي الخارجي للسيارة يعتمد بنسبة 100%علي التقليد وأكبر دليل الشيري لما قلدت نيسان ألتيما في صناعة البودي الخارجي ولكن السيارة في الاستخدام أكتر من رائعة وملهاش أي مشاكل ولكن الطبيعي ان نجد الشعب المصري بيرفض أي شكل من أشكال التطور وده مع العلم ان الصيني حقق نسبة مبيعات كبيرة جدا في السوق المصري بس أبشرك ان الصيني هيتفوق قريبا جدا.

ENG.Mohamed Essam

لاتجعل امالك أرض يداس عليها بل اجعلها سماء يتمني الجميع الوصول اليها
ptmnlo123per122
ربما الماء يروب ،
ربما الزيت يذوب،
ربما يحمل ماء في ثقوب ،
ربما الزاني يتوب ،
ربما تطلع شمس الضحى من صوب الغروب ،
ربما يبرأ شيطان ، فيعفو عنه غفار الذنوب،
إنما لايبرأ الحكام في كل بلاد العرب من ذنب الشعوب

قديم 23-07-2009, 12:11 AM
الصورة الرمزية ihabyahia
ihabyahia ihabyahia غير متواجد حالياً

ihabyahia has a spectacular aura aboutihabyahia has a spectacular aura aboutihabyahia has a spectacular aura about

فعلاً
وبالمناسبة أنا لى مقولة من ثلاث سنوات بأقولها و هى :

المستقبل للصينى

قديم 25-07-2009, 12:36 PM
afakhry1 afakhry1 غير متواجد حالياً

afakhry1 will become famous soon enough

السلام عليكم انا اخوكم فخرى انا اخدت اكبر خذوق فى حياتى لما فكرت اشترى عربية صينى وكانت شيرى 11 موديل 2005 وكانت غلطة حياتى ابتدت عندما اتممت 1000 كيلو متر قولت اطلع مراقيا والاسرة معايا والساعة 2 بالليل على الطريق الصحراوى وسرعتى كانت حوالى 160 لقيت العربية بتعمل صوت غريب وفجاء كل الانوار اطفت فرملت ولما وقفت العربية بطلت وفعدت حوالى ربع ساعة لحد اما اشتغلت تانى ولكن لم افدر ازود السرعة تقريبا عن 60 كيلو متر فى الساعة وطبعا العدادات مش شغالة المهم التوكيل رفض ياخدها من مراقيا اضطريت اسوقها لحد القاهرة المهم التوكيل ان لله وان اليه راجعون المهم العربيه فضلت فى ارابيزى لمدة 3 سنوات شوفت المرار فيهم من تغيير شاشة الالكترونى مرتين المره 2000 جنيه بالخناق وحجات تانية كتيره المهم قررت ابيعها وطبعا خسرت كتير حوالى 26 الف جنيه والحمد لله والحمد لله معايا نيسان صنى 2008 وطبعا عرفت يعنى اه ركوب العربيات المهم نصيحه اخويه لكل الاخوه لا تشتروا اى عربيه صينى ولو ببلاش السلام عليكم واسف لللاطاله
قديم 25-07-2009, 12:52 PM
Hussein_Rawi Hussein_Rawi غير متواجد حالياً

Hussein_Rawi will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة afakhry1 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم انا اخوكم فخرى انا اخدت اكبر خذوق فى حياتى لما فكرت اشترى عربية صينى وكانت شيرى 11 موديل 2005 وكانت غلطة حياتى ابتدت عندما اتممت 1000 كيلو متر قولت اطلع مراقيا والاسرة معايا والساعة 2 بالليل على الطريق الصحراوى وسرعتى كانت حوالى 160 لقيت العربية بتعمل صوت غريب وفجاء كل الانوار اطفت فرملت ولما وقفت العربية بطلت وفعدت حوالى ربع ساعة لحد اما اشتغلت تانى ولكن لم افدر ازود السرعة تقريبا عن 60 كيلو متر فى الساعة وطبعا العدادات مش شغالة المهم التوكيل رفض ياخدها من مراقيا اضطريت اسوقها لحد القاهرة المهم التوكيل ان لله وان اليه راجعون المهم العربيه فضلت فى ارابيزى لمدة 3 سنوات شوفت المرار فيهم من تغيير شاشة الالكترونى مرتين المره 2000 جنيه بالخناق وحجات تانية كتيره المهم قررت ابيعها وطبعا خسرت كتير حوالى 26 الف جنيه والحمد لله والحمد لله معايا نيسان صنى 2008 وطبعا عرفت يعنى اه ركوب العربيات المهم نصيحه اخويه لكل الاخوه لا تشتروا اى عربيه صينى ولو ببلاش السلام عليكم واسف لللاطاله

لا حول ولا قوة الا بالله ربنا يعوض عليك
بس دى مش علشان صينى ... ده حظ سيئ .. ووكيل أسوأ
أنا لى صديق أشترى لانسر 2007 أوتوماتيك كانت بحوالى 110 ألف وبعد 35 الف كيلو متر ... حصلت له مشاكل الدنيا وفى الأخر كارتة الكمبيوتر أتحرقت... كده كملت بقى معاه .... طبعا سب ولعن فى اللانسر وباعها وخسر فيها حوالى 40 ألف جنيه وفى الأخر أشترى بالفلوس الباقية فيرنا .. وقال هى البلد دى بتاعة فيرنا وبس
فهل اللانسر عربية سيئة ؟ طبعا هو حظه كده .
يعنى مش من حالة نحكم على عربية وعلى منتج