العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > نوبيرا

نوبيرا

قديم 03-02-2014, 05:09 PM
الصورة الرمزية moo fouad
moo fouad moo fouad غير متواجد حالياً

moo fouad will become famous soon enoughmoo fouad will become famous soon enough
افتراضي رد: بتاكل بنزين

بس االغطاء بتاع وش السلندر بيجيب زيت عاوز جيوان يعنى تفتكرممكن يكون ده يأثر ع البنزين ف حاجه
قديم 04-02-2014, 01:17 AM
moko_2004 moko_2004 غير متواجد حالياً

moko_2004 has much to be proud ofmoko_2004 has much to be proud ofmoko_2004 has much to be proud ofmoko_2004 has much to be proud ofmoko_2004 has much to be proud ofmoko_2004 has much to be proud ofmoko_2004 has much to be proud ofmoko_2004 has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moo fouad مشاهدة المشاركة

بس االغطاء بتاع وش السلندر بيجيب زيت عاوز جيوان يعنى تفتكرممكن يكون ده يأثر ع البنزين ف حاجه
طبعا لانة بيغطى البوجيهات بطبقة زيت ويقلل كفائتها ودة يأثر جدا جدا جدا على الاستهلاك
تخيل لما كل 4 او 5 دفعات بنزين واحدة بس اللى بتتحرق
يعنى اداء وحش واستهلاك اعلى بكتير
غير ان جوان غطاء التاكيهات بيحبس كبس المكنة من ناحية فايظ الزيت ودة برضة هيقلل قوة كبس المكنة بسبب التهريب
اعملة واعملة صح وبعد ما يركب الجوان بأسبوع ترجع تحرق على وش السلندر تانى ضرورى جدا
قديم 04-02-2014, 01:36 AM
Amr Shehta Amr Shehta غير متواجد حالياً
من انا؟: مسافر
التخصص العملى: مستورد قطع غيار سيارات
هواياتي: السيارات

Amr Shehta will become famous soon enoughAmr Shehta will become famous soon enough
اعلان رد: بتاكل بنزين

moko_2004 مجهود ممتاز اشكرك للافاده و ادعوك لزياره صفحتنا على الفيس بوك
https://www.facebook.com/BrotherTrade
قديم 20-03-2014, 10:26 AM
herlom herlom غير متواجد حالياً
من انا؟: م/ أحمد مجدى
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا قوى
هواياتي: الهندسة الميكانيكية, الكمبيوتر, الانترنت, الفن

herlom has a spectacular aura aboutherlom has a spectacular aura aboutherlom has a spectacular aura about

انا معايا نفس الموديل نوبيرا 1 97 و فيها نفس المشكلة بتأكل بنزين .. و بيحصل معايا حجاة غريبة برده لما السرعة بتزيد عن 100 كم/ساعة العربية بحس انها مخنوقة ولا زم اشيل رجلى عن دواسة البنزين لحظة و اضغط تانى علشان تبدأ تستجيب معايا .. و لو معملتش كده و فضلت ضاغط على الدواسة عدادا السرعة بيبدأ يقل وبالتالى عدادا الـ كم و بشم رائحة بنزين نى .. ارجو الافادة .. هل ده بسبب ايه؟ مع العلم انها مبتعملش كده غير فى السرعات العالية فقط.
قديم 21-03-2014, 02:15 AM
moko_2004 moko_2004 غير متواجد حالياً

moko_2004 has much to be proud ofmoko_2004 has much to be proud ofmoko_2004 has much to be proud ofmoko_2004 has much to be proud ofmoko_2004 has much to be proud ofmoko_2004 has much to be proud ofmoko_2004 has much to be proud ofmoko_2004 has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة herlom مشاهدة المشاركة

انا معايا نفس الموديل نوبيرا 1 97 و فيها نفس المشكلة بتأكل بنزين .. و بيحصل معايا حجاة غريبة برده لما السرعة بتزيد عن 100 كم/ساعة العربية بحس انها مخنوقة ولا زم اشيل رجلى عن دواسة البنزين لحظة و اضغط تانى علشان تبدأ تستجيب معايا .. و لو معملتش كده و فضلت ضاغط على الدواسة عدادا السرعة بيبدأ يقل وبالتالى عدادا الـ كم و بشم رائحة بنزين نى .. ارجو الافادة .. هل ده بسبب ايه؟ مع العلم انها مبتعملش كده غير فى السرعات العالية فقط.
غالبا يا صاحبي حساس الTPS عندك بايظ
هتفصل الفيشة بتاعتة بس وتجرب لو الوضع اتحسن هتجيب واحد تانى استيراد وتركبة لان الصيني زي قلتة
حساس الTPS مكانة تحت حساس الهواء المانيفولد الموجود على البوابة "البوابة هو اول العلبة المعدنية اللى فوق المكنة و اللى مربوط فيها الخرطوم الاسود الطخين اللي بيجيب الهواء من العمة" و فيشتة 3 اسلاك ومربوط بمسمارين نجمة الانكية مش صليبة