العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > تجارب اﻷعضاء

تجارب اﻷعضاء ساحة لعرض فيها اﻷعضاء تجاربهم فى شتوى مناحى الحياة

قديم 02-07-2013, 05:34 PM
مروتي 31 مروتي 31 غير متواجد حالياً
من انا؟: لحد هذه الساعة لا زلت ابحث عن رد عن هذا السؤال , لكني انسانة هذا اهم ما في الموضوع .
التخصص العملى: ترجمة و قانون
هواياتي: الكتابة . المطالعة . الاعمال اليدوية

مروتي 31 will become famous soon enough
افتراضي رد: اى سؤال بخصوص الرخام و الجرانيت انا تحت امركم

السلام عليكم

ياليتك كنت بالجزائر كنا استفدنا من خبرتك على المباشر انا بقوم باضافة سيراميك المطبخ و ان شاء الله بعد الانتهاء سارفع الصور و اظهرها لك لاعطاء رأيك , انا اخترت سيراميك يسمى لدينا الأمير و فريزة للأعلى بها أشكال بحرية بنية اللون تقريبا لا اعلم ان كانت المسميات نفسها .

تحياتي

نلتقي لنرتقي
قديم 03-07-2013, 02:35 AM
ahany ahany غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس حر

ahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مروتي 31 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم

ياليتك كنت بالجزائر كنا استفدنا من خبرتك على المباشر انا بقوم باضافة سيراميك المطبخ و ان شاء الله بعد الانتهاء سارفع الصور و اظهرها لك لاعطاء رأيك , انا اخترت سيراميك يسمى لدينا الأمير و فريزة للأعلى بها أشكال بحرية بنية اللون تقريبا لا اعلم ان كانت المسميات نفسها .

تحياتي

اهلا بك وباهلنا فى الجزائر
على فكرة انا من عشاق الجزائر حيث فى عام 2009 كان لى شرف زيارة الجزائر لمدة 10 اشهر لتجديد سفارة قطر فى الجزائر . بلد جميل و شعب متحضر
خالص تحياتى لكم ولاهلنا فى الجزائر وفى انتظار الصور رغم تاكدى ان شاء الله سوف تكون ولا اروع
قديم 18-07-2013, 10:12 AM
Ihab Salah Ihab Salah غير متواجد حالياً

Ihab Salah is on a distinguished road
طلب رد: اى سؤال بخصوص الرخام و الجرانيت انا تحت امركم

السلام عليكم استاذ هانى ممكن من فضل حضرتك تفيدنى سعر متر الرخام الأول من الشمال فوق اللى هو اسود بخطوط بيضاء بكام وهل ممكن يوصل سعره إلى 750ج للمتر ولحضرتك جزيل الشكر
الصور المرفقة
نوع الملف: jpg image.jpg‏ (9.7 كيلوبايت, المشاهدات 68)
قديم 19-07-2013, 06:13 AM
Ihab Salah Ihab Salah غير متواجد حالياً

Ihab Salah is on a distinguished road

معلش كمان انا أسفة ... هى لو الرخامة طولها ٣متر انا عملاها كطربيزة لفتحة المطبخ الامريكانى (أرش) بتبقى حتة واحدة على بعضها اصل الراجل بيقولى ما ينفعش وعايز يعملها على نصين كل حتة متر ونص ..... جزاك الله خيرا
قديم 20-07-2013, 02:41 AM
ahany ahany غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس حر

ahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond repute

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة
الصورة فى الصف الاعلى على الشمال مش رخام اسود . دة رخام امبرادور دارك وبيكون ارضية بنى غامق مع عروق بيج و بطش بيضاء
اما بخصوص السعر
السعر معقول حيث ان المسطح مش كبير . وبالتالى التكاليف من نقل و تركيب و مصنعيات كلها متحملة على 3 متر رخام
* ملحوظة هامة السعر 750 جم للمتر المربع ( 3م* عرض الكاونتر ) فمثلا لو الكاونتر ( القرصة الرخام ) عرض 60سم يكون الحساب 3*0.6*750 = 1350 جم
واخيرا بخصوص المقاس
فعلا المقاول عندة حق 3متر صعب تيجى على قطعة واحدة لانها سوف تنكسر اما فى النقل و التشوين او اثناء التركيب
بس انا مابحبش اللحام يجى فى النصف الافضل يكون قطعة فى النصف بطول 2 متر و قطعة فى الشمال و اخرى فى اليمين بطول 50 سم للواحدة
* الافضل تركيب تخانة للقرصة بحيث يكون سمك القرصة 4 سم بدل 2 سم مع عمل حلية
مع خالص تحياتى