العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Elantra - النترا

قديم 28-02-2012, 11:34 PM
esam_ayad esam_ayad غير متواجد حالياً
من انا؟: مصري عايش بعيد عن مصر
التخصص العملى: معلم لغه انجليزيه

esam_ayad is just really niceesam_ayad is just really niceesam_ayad is just really niceesam_ayad is just really niceesam_ayad is just really nice
نقاش تقييم النترا 2012 من واقع تجربتك لها بعد دخولنا علي أزيد من ست شهور علي نزولها الأسواق

السلام عليكم يا أحلي ناس في أحلي منتدي مصري:

ياريت كل واحد اشتري النترا 2012 _(بعد مرور اكثر من ست شهور علي نزولها الأسواق)_ انه يكتبلنا انطباعه عنها من ناحية القوة والأداء والراحه والعفشه واستهلاك بنزين وتقفيل العربيه وجودة الخامات والتسارع وكل النواحي التانيه .يعني تقرير مبسط عنها وعن قيادتها.
وجزاكم الله خيرا عن كل من سيدخل يقرأ هذا الموضوع فأرجو الا تكونو بخلاء في الرد.
وشكرا لكم مقدما.

<< بحبك يا مصر.متغرب عنك أيوه, لكن دايما في قلبي >>
قديم 29-02-2012, 12:19 AM
soltanfriend soltanfriend غير متواجد حالياً

soltanfriend is a name known to allsoltanfriend is a name known to allsoltanfriend is a name known to allsoltanfriend is a name known to allsoltanfriend is a name known to allsoltanfriend is a name known to all
افتراضي رد: تقييم النترا 2012 من واقع تجربتك لها بعد دخولنا علي أزيد من ست شهور علي نزولها الأسواق

رأيي انها الاشيك فى السوق من وقت نزولها لدلوقتى داخليا وخارجيا فعلا ما شاء الله كأنها طياره
وفى انتظار الآراء
قديم 29-02-2012, 03:01 AM
tamer.koko tamer.koko غير متواجد حالياً

tamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تقييم النترا 2012 من واقع تجربتك لها بعد دخولنا علي أزيد من ست شهور علي نزولها الأسواق

من ناحيه الاداء والتسارع رائع جدا جدا وسهل تقفل الامبير بدون معاناه وقابليه الموتور للفتيس رهيبه واستهلاك البنزين رائع سواء فاتح او قافل نظام الايكو اما بانسبه للعفشه بالنسبالي وانا جنوط 16 انها انشف من الالنترا ال 2010 بكتير وبرده بجنوط 16 ولكن انعم من السيراتو ولكن الاحساس بالنقر والمطبات ملحوظ جدا في للي قاعد علي الكنبه الخلفيه ثبات رائع لحد 160 في المناورات والفرامل علما اني عندي ABS ازيد من كده لا اثق فيها اما الخامات متوسطه والتقفيل جيد ولكن مع شكلها المبهر والمنسجم لاتلاحظ التقفيل والخامات الا اذا كنت راكب عربيه اعلي وحاسس الفرق الكراسي الاماميه غير مريجه تماما في المسافات الطويله ده اللي انا شايفه ودي وجهه نظري الشخصيه من خلال تجربتي وركوبي لسيارتي عشان سواء محبيها او معارضيها محدش يزعل مني
قديم 29-02-2012, 09:31 AM
esam_ayad esam_ayad غير متواجد حالياً
من انا؟: مصري عايش بعيد عن مصر
التخصص العملى: معلم لغه انجليزيه

esam_ayad is just really niceesam_ayad is just really niceesam_ayad is just really niceesam_ayad is just really niceesam_ayad is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tamer.koko مشاهدة المشاركة

من ناحيه الاداء والتسارع رائع جدا جدا وسهل تقفل الامبير بدون معاناه وقابليه الموتور للفتيس رهيبه واستهلاك البنزين رائع سواء فاتح او قافل نظام الايكو اما بانسبه للعفشه بالنسبالي وانا جنوط 16 انها انشف من الالنترا ال 2010 بكتير وبرده بجنوط 16 ولكن انعم من السيراتو ولكن الاحساس بالنقر والمطبات ملحوظ جدا في للي قاعد علي الكنبه الخلفيه ثبات رائع لحد 160 في المناورات والفرامل علما اني عندي ABS ازيد من كده لا اثق فيها اما الخامات متوسطه والتقفيل جيد ولكن مع شكلها المبهر والمنسجم لاتلاحظ التقفيل والخامات الا اذا كنت راكب عربيه اعلي وحاسس الفرق الكراسي الاماميه غير مريجه تماما في المسافات الطويله ده اللي انا شايفه ودي وجهه نظري الشخصيه من خلال تجربتي وركوبي لسيارتي عشان سواء محبيها او معارضيها محدش يزعل مني
شكرا لردك وكتابة تقييمك عن سيارتك.ولكن عندي سؤال لو رجع بيك الزمن تاني وخيروك انك تشتريها هل هاتشتريها ولا هاتدور علي سياره تانيه؟
وفي انتظار الأراء والتجارب الاخري من الأخوه في المنتدي

<< بحبك يا مصر.متغرب عنك أيوه, لكن دايما في قلبي >>
قديم 29-02-2012, 02:56 PM
hanytrade hanytrade غير متواجد حالياً

hanytrade has a spectacular aura abouthanytrade has a spectacular aura abouthanytrade has a spectacular aura about

التسارع بتعها جميل جدا وثابتة فى الاستريت لو الطريق ناعم فقط !!!
لاكن فى الملفات العاصية بدأت احس انها بتعوم منى ودة خلاني اكون حذر
لاحظت انها بتعوم فى الحالات الاتية

فى الملفات الصعبة لو سرعتك فوق ال120
لو الطريق مدردر شوية وفى عالي وواطى
لودوست فرامل فى ملف وكنت على سرعة
لو فى هواء مضاد لك قوي

لذا خالينا نتكلم بوضوح العربية ممتازة فى كل حاجة بس النقط اللي محتاجة نقف عندها الاتي
- سعر السيارة مقارنة بالكماليت المتوفرة فى السيارة و الاخص بوسائل الامان لان وسائل الامان الاختيارية فيها تعتبر هامة (ايرباج - abs )

- ثبات السيارة فى السرعات العالية فى الملفات

بس فا انت الان اودامك انك الاختيار و المقارنة بين كل مميزات السيارة وبين النقطتين اللي اشارت ليهم دول
اتمنى انى اكون افادت ولو بقليل
ودة رايي بدون اى تحيز