العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > تجارب اﻷعضاء

تجارب اﻷعضاء ساحة لعرض فيها اﻷعضاء تجاربهم فى شتوى مناحى الحياة

قديم 01-12-2011, 12:01 PM
corsair
Guest

افتراضي رد: ازاي تجهز حوض سمك من الالف للياء

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mar mar مشاهدة المشاركة

ياااااااااااااااااه متعب اوي
انا اروح اجيب قطه اسهل اوكلب

حرام عليكي يا مرمر وزنبهم ايه القطط والكلاب ههههههههههههههه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nktis مشاهدة المشاركة

عندك حق...موضوع حوض السمك عايز عنايه خاصه ...
بالعكس يا دكتور سهل جدا تربيته عن اي حاجه تانيه بس هو في الشتا بس بيزيد اعتنائك بيه علشان برودة الميه والسمك لاكن بقية السنة بتنساه اخرك شوية الاكل اللي بترميه مرتين في اليوم وانتا قاعد ببتأمل في جماله

وسهل جدا لو هتسافر وتسيبه بعكس الكلاب والقطط واي حيوان اليف تاني مينفعش تسيبه وتسافر لازم تاخده معاك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tonsy1979 مشاهدة المشاركة

تسلم يا غالى ... بس ممكن اربى بورى مشوى اصلى بحبه ههههههههه
ههههههههههههههههه

ممكن يا تونسي باشا بس متنساش ترمي شوية طحينة وعصير ليمون في الحوض ههههههههههه

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abu_ruqayyah مشاهدة المشاركة

مجهود رائع يابو حميد وربنا يخليك لينا يا كبير

وعلى فكرة انا من عشاق الاسماك وتربيتها وكان عندى حوض سمك زمان 60 سم والعرض تقريبا 30 وكنت مربي فيه اكتر من 120 سمكة ( تخيل انت بقي شكله كان عامل ازاى ) والموضوع زمان كان سهل وماكانش فى زرع انا كنت بجيب ورق مناظر طبيعية والزقه فى ضهر الحوض وكنت حاطط جرش و زلط ملون احمر واخضر واصفر وبلي وبيت صغنون كدا والفلتر كان شبكة تحت الجرش والموتور كان يباني ..........مش فاكر الا اسماء قليلة من انواع السمك .....

وفى موقف طريف مع السمك / كنت رايح اشترى سمك بمصروفى ومجهودى الشخصي ولاقيت سمكة ريد كاب محطوطة غلط مع النوع العادى - او الله اعلم بقي وكان مساعد صاحب المحل هو اللى واقف ساعتها - واشتريتها بسعر السمك العادي اللى كان فى الحوض وربيتها لغاية ما كبرت وكان شكلها اروع من الروعة وما رضيتش ابيعها لاى حد لغاية ما ماتت بسبب الحسد بعين واحدة جارتنا......

ياااااااااااااااااااااااا اااه

ده انتا مفتري أوي يا ابو رقيه حرام عليك ده انتا ولا الحكومه في تسكين أهالي الدويقه في شقق 20 متر ههههههههههههه

بس علي فكرة من أجمل الاسماك اللي ربيتها كانت الريد كاب والفانتيل وكان عندي تعبان ملهوش حل طوله كان تقريبا متر وربع بس أليف مكنش بياكل غير السمك الزبال اللي في الحوض نفسه كانت حلوه أوي

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_eng2001 مشاهدة المشاركة

مشكور جدا على المعلومات دى , انا مبتدأ فى موضوع احواض سمك الزينة , صحيح مش بيعيشلى سمك , بس ان شاء الله مسيرى حعرف بيموتوا ليه
طيب قولي بتعمل ايه بالظبط علشان اقولك السمك بيموت ليه يعني قولي تفاصيل الحوض عندك
قديم 01-12-2011, 02:11 PM
الصورة الرمزية فادي مكرم
فادي مكرم فادي مكرم غير متواجد حالياً
من انا؟: Fady Makram
التخصص العملى: Mechatronics Engineering
هواياتي: Mechanics , Robotics

فادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond repute

الله ينور يا كورسير موضوع ممتاز ومجهود رائع ^^
بصراحة مكنتش متوقع انه يكون فى حد ليه ف سمك الزينة

احب اضيف حاجة فى وضع المية.....المية هتفضل معكرة مدة يومين او 3
وف الاول لازم نجيب سمك معين "جوبي و مولي " عشان تفرز البكتيريا النافعة فى المية وتهيء الجو العام للحوض
وبلاش الجولد ف الاول عشان بيعمل عكرة ف المية.....
الموضوع كبيير وفي حاجات ياااااامه انا هسكت احسن

أسألكم الدعاء لوالدي بالرحمة

It's Nice to be Important but, It's More Important to be Nice

قديم 01-12-2011, 03:24 PM
الصورة الرمزية noor a.s
noor a.s noor a.s غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرية - مسلمة - You can win life by all means, if you simply avoid two things in your life... Compa
التخصص العملى: اعمال إدارية
هواياتي: القراءة - الصداقة

noor a.s has much to be proud ofnoor a.s has much to be proud ofnoor a.s has much to be proud ofnoor a.s has much to be proud ofnoor a.s has much to be proud ofnoor a.s has much to be proud ofnoor a.s has much to be proud ofnoor a.s has much to be proud ofnoor a.s has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة

حرام عليكي يا مرمر وزنبهم ايه القطط والكلاب ههههههههههههههه

بالعكس يا دكتور سهل جدا تربيته عن اي حاجه تانيه بس هو في الشتا بس بيزيد اعتنائك بيه علشان برودة الميه والسمك لاكن بقية السنة بتنساه اخرك شوية الاكل اللي بترميه مرتين في اليوم وانتا قاعد ببتأمل في جماله

وسهل جدا لو هتسافر وتسيبه بعكس الكلاب والقطط واي حيوان اليف تاني مينفعش تسيبه وتسافر لازم تاخده معاك

ههههههههههههههههه

ممكن يا تونسي باشا بس متنساش ترمي شوية طحينة وعصير ليمون في الحوض ههههههههههه

ياااااااااااااااااااااااا اااه

ده انتا مفتري أوي يا ابو رقيه حرام عليك ده انتا ولا الحكومه في تسكين أهالي الدويقه في شقق 20 متر ههههههههههههه

بس علي فكرة من أجمل الاسماك اللي ربيتها كانت الريد كاب والفانتيل وكان عندي تعبان ملهوش حل طوله كان تقريبا متر وربع بس أليف مكنش بياكل غير السمك الزبال اللي في الحوض نفسه كانت حلوه أوي

طيب قولي بتعمل ايه بالظبط علشان اقولك السمك بيموت ليه يعني قولي تفاصيل الحوض عندك
ماشاء الله ده انت طلعت متعدد الواهب سمك وعربيات انا كمان عندى حوض سمك زجاج 70 سم بس زهقنى فى موضوع النظافة علشان كده انشالل هجيب النوع الصينى الجديد هو شكله أحلى بكتير وبيدى فيو رائع لأنه بومبيه وكمان بينظف نفسه اسهل بكتير من العادى ومعاه كل مشتملاته وخصوصا الغطاء والإضاءة لو تعرف المستورد بتاعه فين ياريت تقولى انا سمعت ان فى واحد فى جسر السويس مشهور قوى بس معرفوش
قديم 01-12-2011, 05:02 PM
corsair
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فادي مكرم مشاهدة المشاركة

الله ينور يا كورسير موضوع ممتاز ومجهود رائع ^^
بصراحة مكنتش متوقع انه يكون فى حد ليه ف سمك الزينة

احب اضيف حاجة فى وضع المية.....المية هتفضل معكرة مدة يومين او 3
وف الاول لازم نجيب سمك معين "جوبي و مولي " عشان تفرز البكتيريا النافعة فى المية وتهيء الجو العام للحوض
وبلاش الجولد ف الاول عشان بيعمل عكرة ف المية.....
الموضوع كبيير وفي حاجات ياااااامه انا هسكت احسن
هتكره الناس في الموضوع يا عم فادي

طالما مشغل الفلتر وبتنضفه كل يومين انسي ان الميه تعكر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة noor a.s مشاهدة المشاركة

ماشاء الله ده انت طلعت متعدد الواهب سمك وعربيات انا كمان عندى حوض سمك زجاج 70 سم بس زهقنى فى موضوع النظافة علشان كده انشالل هجيب النوع الصينى الجديد هو شكله أحلى بكتير وبيدى فيو رائع لأنه بومبيه وكمان بينظف نفسه اسهل بكتير من العادى ومعاه كل مشتملاته وخصوصا الغطاء والإضاءة لو تعرف المستورد بتاعه فين ياريت تقولى انا سمعت ان فى واحد فى جسر السويس مشهور قوى بس معرفوش

ربنا يخليكي يا ام نور وبالنسبة لتنظيف الحوض انتي بتنظفيه مره واحده في السنة وفي زي خرطوم كدا بيتباع عند بتوع السمك بيشفط الميه من الحوض للطبق وبعدين بتبقي عملية التنظيف سهله جدا

وبعدين انتي كل شهرين بتشيلي ربع الميه اللي في الحوض وتحطي ميه نظيفة ومزيب الكلور وهتلاقي الحوض سهل في تنظيفه متقلقيش

بالنسبة للاحواض الصيني هيه جميلة فعلا وسعرها بيتراوح ما بين 400 ل 800 جنيه حسب الحجم

انا في واحد بتعامل معاه في جسر السويس بس هو محل فقير شوية يعني مش كبير بس اسعاره جميلة مش غالي بعد موقف احمد عصمت
قديم 05-12-2011, 04:53 PM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

السلام عليكم

اعتقد و جود ذكر جرامى هو كان السبب ... كان هارى كل السمك من الضرب . انا وزعته و جبت جوز جرامى جديد .. شكلهم كان هادى جدا ... بس مش عارف ليهالذكر بدأ يضرب الانثى تانى !!!