العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > تجارب اﻷعضاء

تجارب اﻷعضاء ساحة لعرض فيها اﻷعضاء تجاربهم فى شتوى مناحى الحياة

قديم 11-10-2015, 08:54 PM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute
جديد فى حد هنا بيبفهم فى البورصة يا جماعة

السلام عليكم ورحمة الله

واحشنى كتييير جدا والله واسف للغياب الفترة الطويلة دى

مبدئيا كده انا لفت نظرى موضوع البورصة من فترة ومكنتش افهم فيها اى حاجة نهائى .. المهم قعدت ادور فى المواقع على الانترنت وفى يوتيوب على اى حاجة تخص البورصة لغاية لما اتضحت الصورة بشكل كبير

وقررت انى ادخل المجال واجرب بمبلغ صغير وبالفعل دخلت البورصة بمبلغ 5 الاف جنية عن طريق التداول الالكترونى (من البيت يعنى) واشتركت فى شاشة لحظية علشان اتعامل على الاب توب من البيت

انا حاليا بقالى اقل من اسبوع فى البورصة وطبعا كمبتدئ خبرتى محدوده جدا فى قرارات البيع والشرا

فقولت اكيد وحوش مصر موتورز اخواتى وحبابيبى هيفيدونى فى الموضوع ده عاوزينه يبقى نقاش متبادل وتبادل خبرات حول كل شئ يتعلق بالبورصة وارجو من اى حد بيستثمر فى البورصة او عنده خبره فيها انه يشارك فى الموضوع ده

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ

قديم 11-10-2015, 10:55 PM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: فى حد هنا بيبفهم فى البورصة يا جماعة

متابع معاك

قديم 12-10-2015, 09:30 AM
الصورة الرمزية حازم فخرى
حازم فخرى حازم فخرى غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا مش طماع ولا بخيل وبحب الناس كلها
التخصص العملى: حب الناس
هواياتي: القيادة

حازم فخرى is just really niceحازم فخرى is just really niceحازم فخرى is just really niceحازم فخرى is just really niceحازم فخرى is just really nice

ربنا معاك ويوفقك يا حسام باشا .. أنا أعرف إتنين من أصدقائي شغاليين في البرصة بقالهم سنين طويلة ومن البيت ودا دليل إنهم بيحققوا أرباح منها وإلا كانوا توقفوا من زمان .. حاولت أعرف منهم موضوع البوصة .. لكن يمكن علشان مكنتش مهتم جدا فمفهمتش أوي الموضوع دا .. لكن إللي عرفته إن لازم تكون مشترك في إحدى الشركات إللي بتتعامل مع البورصة من خلال النت ويكون لك حساب تحولك عليه الأرباح .. والبورصة بيع وشراء .. المهم في الموضوع انه عايز ذكاء وخبره تؤهلك إنك تاخد القرار المناسب في الوقت المناسب .. يعني انت ممكن تشتري سهم في وقت محدش ممكن يتخيل إن سعره يعلى .. وبعدين يلاقوا إن سعره علي وتكون إنت الكسبان لما تبيع .. هي حاجة زي كده
بس أكيد في ناس محترفه أتمنى يفيدوك أكتر .. أنا حاولت أقدم بس إللي أقدر عليه وأساعد بقدر المستطاع

ربنا يوفقك إن شاء الله

قديم 12-10-2015, 10:19 PM

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حازم فخرى مشاهدة المشاركة

ربنا معاك ويوفقك يا حسام باشا .. أنا أعرف إتنين من أصدقائي شغاليين في البرصة بقالهم سنين طويلة ومن البيت ودا دليل إنهم بيحققوا أرباح منها وإلا كانوا توقفوا من زمان .. حاولت أعرف منهم موضوع البوصة .. لكن يمكن علشان مكنتش مهتم جدا فمفهمتش أوي الموضوع دا .. لكن إللي عرفته إن لازم تكون مشترك في إحدى الشركات إللي بتتعامل مع البورصة من خلال النت ويكون لك حساب تحولك عليه الأرباح .. والبورصة بيع وشراء .. المهم في الموضوع انه عايز ذكاء وخبره تؤهلك إنك تاخد القرار المناسب في الوقت المناسب .. يعني انت ممكن تشتري سهم في وقت محدش ممكن يتخيل إن سعره يعلى .. وبعدين يلاقوا إن سعره علي وتكون إنت الكسبان لما تبيع .. هي حاجة زي كده
بس أكيد في ناس محترفه أتمنى يفيدوك أكتر .. أنا حاولت أقدم بس إللي أقدر عليه وأساعد بقدر المستطاع

ربنا يوفقك إن شاء الله

نورت الموضوع يامستر حازم ومتشكر جدا على الاضافة والمساعدة وفى انتظار مشاركات الخبراء فى المجال ده

شرفنى مرورك يا فندم

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ

قديم 12-10-2015, 10:23 PM

لغاية لما يبقى فى نشاط ومشاركات فى الموضوع هحاول اقول شوية معلومات عن البورصة من واقع تجربتى الصغيرة

اولا : ازاى تشترك فى البورصة المصرية

الخطوات للى حابب يعرف :

- اولا بتروح لاى شركة تختارها من شركات الوساطة فى تداول الاوراق المالية (شركات سمسرة يعنى) وبتقدم اوى حاجة على طلب تكويد للبورصة وبتعمل عقد معاهم بتمضى عليه

- فى خلال 48 ساعة بحد اقصى بيتصلوا بيك وبيدولك الكود بتاعك فى البورصة اللى هو يعتبر الـ ID اللى بتتعامل بيه فى البورصة والتكويد ده مجانى

- بعدها بتروح تعمل عقد امين حفظ فى البنك التابع للشركة اللى بتتعامل معاها وده بيكلفك 20 جنية تقريبا

- وبعدين بتعمل ايداع بالمبلغ اللى هتستثمره فى البورصة فى حساب الشركة وبتاخد الوصل بتاع الايداع وتروح الشركة علشان ينزلوا المبلغ فى حسابك

- بس كده انت دلوقتى ممكن تستثمر وتشترى وتبيع براحتك وده بيكون عن طريق السمسار اللى بتتعامل معاه فى الشركة او انك تعمل عقد تداول الكترونى وتشترى وتبيع عن طريق الانترنت من البيت او الموبايل وممكن تشترك فى شاشة لحظية وتتابع الاسعار لحظة بلحظة اثناء جلسة التداول وانت فى مكانك