العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 03-09-2012, 11:09 PM
الصورة الرمزية Toyota Corolla
Toyota Corolla Toyota Corolla غير متواجد حالياً
من انا؟: أحمد محمد حسنين
التخصص العملى: Engineer at Ainshams University

Toyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مقارنة بين تسارع السيراتو والكروز والالنترا والكورولا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherifabden مشاهدة المشاركة

توضيح مهم
للعضوين Toyota Corolla و 3bdo
لو نفترض اني انا معايا النترا وكل واحد معاه عربيته لانسر وكورولا
وانا بشد معاكم
اكيد انا هجيب الستيبترونك علشان اقدر اشد
انما انتم هل عربياتكم فتيسها ستيبترونيك ؟؟
الكورولا مش ستيبترونيك
اما اللانسر ستيبترونيك فعلا بس اللانسر الجديدة زي اللي مع عبده
انما اللانسر اللي انتا جايبها في الفيديو دي مش ستيبترونيك ابدا دي قتيس اوتوماتيك عادي واصلا فتيسها cvt ودا فتيس ممتاز في التسارع انما اللانسر اللي معاك يا عيده مش cvt
وابقا ياسي عبده صور تسارع عربيتك بالستيبترونيك وورينا
أنت برضه موصلكش قصدىو جهة نظرى ، إحنا دلوقتى مش فى دراج احنا فى مقارنة يعنى مثلا عندنا سباق بين ثلاثة واحد مصرى و واحد ألمانى و واحد افريقى و الالمانى عنده حذاء بيسرعه على سبيل المثال و الافريقى واخد منشطات،هل ديه مقارنه عادله و نقول فيها ايه يعنى ديه ميزه عنده ليه ما يستخدمهاش أم يجب أن يكونو الثلاثة فى نفس الوضع هكذا تماما ما حدث فى الفيديو بتاع الانترا اللى مستخدم فيها ميزه الستيبترونيك و تذكر لثانى مره ديه مقارنه مش دراج يعنى لازم كلهم يبقوا على الD أو يشتغلوا ستيب ترونيك فى حاله وجود هذه الميزه فى جميع السيارات المشاركه فى المقارنه و أتمنى تكون أخدت بالك من وجهت نظرى
قديم 03-09-2012, 11:15 PM
الصورة الرمزية Toyota Corolla
Toyota Corolla Toyota Corolla غير متواجد حالياً
من انا؟: أحمد محمد حسنين
التخصص العملى: Engineer at Ainshams University

Toyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherifabden مشاهدة المشاركة

يا عم الحج الكورولا مش ستيبترونيك واللانسر اللي في الفيديو مش ستيبترونيك انما الالنترا ستيبتروينك يبقا ذنبه ايه صاحب العربية ان عربيته ستيبتروينك ؟؟
ولو انتا معاك النترا وبتشد مع كورولا او مع اي عربية تاني اكيد هتجيب ستيبترونيك علشان تسبقه مش تسيب العربية على الدي وتقولي هوا دا العدل ومش عارف ايه
و أنامقولتش إنها ستيب ترونيك ،و الذنب ذنب اللى عمل الموضوع (محدش جاب سيرتك ) لأنه كان مفروض يجيبلها فيديو تسارع عادى مش ستيب ترونيك و أبوس ايدك ماتقوليش أنت لو فى دراج ............. عشان هقولك ديه مقارنه و لما نبقى فى شد هيختلف الموضوع ساعتها
قديم 04-09-2012, 12:27 AM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute

عموما لولا ما إختلفت الأذواق لبارت السلع.
كل واحد شايف عربيته أحلى وأسرع عربية أنا ماعاكوا.
بس المقارنة يا أخ تيوتا كرولا التايم من 0 لـ 100 في كام ثانية.
وكل شركة بتصمم عربية بتحط الماتور دا على الفتيس دا والتركيبة كلها بتطلع عربية إسمها كرولا أو لانسر أو سيراتو.
لو كان شركة كانت منزلة ستيب ترونك على عربيتها هما عارفين هيبيعوها على سعر كام ولو شركة تانية منزلة فتيس قديم يبقى هوا نسب التغيير فيه مش محتاجة ستيب ترونك وهما شايفين إني دا كوست زيادة لا هدف منه.
هاتلي مثلا الفيرنا هل فتيس زس الفيرنا محتاج أي إضافات علشان يحسن من أدائه وهل لو أنا نزلته أوتو مع ستب ترونك تمن العربية وإنتشارها هيفضل زي ماهوا.
أنا كان معايا كرولا ولمدة سنتين وعارف إنها مش أسرع عربية في السحب ولاكن مقتنع 100% إنها أحسن عربية حتى الآن ركبتها في حياتي.
آه هيا قديمة في التكنولوجيا آه هيا مش سريعة في التجميع آه هيا مش العربية الي تسوقها على 160 أو اكتر وتبقى متطمن لاكن ماجالات تفوقها في حاجات تانية خااالص.
أعطال تكاد تكون منعدمة إعتمادية إلى أبعد الحدود كفاية إنك عارف إنك لو قررت تسافر 3000 كيلو هتعبي ينزين وتسافر مش هتقولك لأ أبدا ومع ذلك هيا مش وحشة في السحب ومش سيئة في الإتزان لاكن كل عربية لما صممت من أجله دي كلها فئة سيارات كومباكت ياعني المطلوب منها إنها تكون عملة مش عربية سوبر.

قديم 04-09-2012, 12:32 AM
الصورة الرمزية sherifabden
sherifabden sherifabden غير متواجد حالياً

من انا؟: انا شريف عابدين السيد عاشق السيارات
التخصص العملى: طالب في الصف الاول الثانوي
هواياتي: قيادة وتجربة السيارات وممارسة الرياضه

sherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Toyota Corolla مشاهدة المشاركة

أنت برضه موصلكش قصدىو جهة نظرى ، إحنا دلوقتى مش فى دراج احنا فى مقارنة يعنى مثلا عندنا سباق بين ثلاثة واحد مصرى و واحد ألمانى و واحد افريقى و الالمانى عنده حذاء بيسرعه على سبيل المثال و الافريقى واخد منشطات،هل ديه مقارنه عادله و نقول فيها ايه يعنى ديه ميزه عنده ليه ما يستخدمهاش أم يجب أن يكونو الثلاثة فى نفس الوضع هكذا تماما ما حدث فى الفيديو بتاع الانترا اللى مستخدم فيها ميزه الستيبترونيك و تذكر لثانى مره ديه مقارنه مش دراج يعنى لازم كلهم يبقوا على الD أو يشتغلوا ستيب ترونيك فى حاله وجود هذه الميزه فى جميع السيارات المشاركه فى المقارنه و أتمنى تكون أخدت بالك من وجهت نظرى

و أنامقولتش إنها ستيب ترونيك ،و الذنب ذنب اللى عمل الموضوع (محدش جاب سيرتك ) لأنه كان مفروض يجيبلها فيديو تسارع عادى مش ستيب ترونيك و أبوس ايدك ماتقوليش أنت لو فى دراج ............. عشان هقولك ديه مقارنه و لما نبقى فى شد هيختلف الموضوع ساعتها
طب ممكن توقلي لو انتا معاك النترا وبتشد مع اي عربية هتفضل على الدي ولا ستبترونيك ؟؟؟؟

الاجابة عن جميع استفساراتكم حول السيارات وانواعها
يرجى التواصل على الفيس بوك
https://www.facebook.com/profile.php...46&ref=tn_tnmn
قديم 04-09-2012, 12:35 AM
الصورة الرمزية sherifabden
sherifabden sherifabden غير متواجد حالياً

من انا؟: انا شريف عابدين السيد عاشق السيارات
التخصص العملى: طالب في الصف الاول الثانوي
هواياتي: قيادة وتجربة السيارات وممارسة الرياضه

sherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Toyota Corolla مشاهدة المشاركة

أديك قولت اللى فى مصر و الفيديو ده من الخليج
الكورولا الخليجي السعودي 120 حصان ودي معلومة اكييييييدة سالت عنها
والكورولا اللي في الفيديو دي خليجي سعودي

الاجابة عن جميع استفساراتكم حول السيارات وانواعها
يرجى التواصل على الفيس بوك
https://www.facebook.com/profile.php...46&ref=tn_tnmn