العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية > المرور والشهر العقارى

المرور والشهر العقارى خاص بالمواضيع عن قانون المرور وإجراءات الشهر العقارى والقوانين المنظمة للمرور والتراخيص ومخالفات المرور

قديم 06-06-2013, 11:52 AM
ibrahimkellany ibrahimkellany غير متواجد حالياً

ibrahimkellany is on a distinguished road
افتراضي أنا كدة أبقى تبع مرور أية

يا جماعة آخر حاجة سمعتها إنهم قاموا بتقسيم مرور العجوزة وتوزيعه على وحدات قريبة منه، وأنا من سكان أرض اللواء
فيا ترى أنا كدة هبقى تبع مرور أية؟
أو إذاي أعرف أنا هبقى تبع أنهي مرور ؟
قديم 06-06-2013, 12:56 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أنا كدة أبقى تبع مرور أية

انا مش لاقى اى حاجة عن موضوع التقسيم اللى اعرفه انها اعيد افتتاحها فقط وكل حاجة زى ماهية

وأشار إلى أن إجمالى السيارات المرخصة بالوحدة فعلياً 109144 سيارة، ويبلغ حجم المترددين على الوحدة من المواطنين يومياً حوالى 700 مواطن.

افتتح الدكتور على عبدالرحمن، محافظ الجيزة، واللواء عابدين يوسف، مساعد وزير الداخلية، مدير أمن الجيزة، صباح الثلاثاء ، وحدة تراخيص مرور العجوزة بعد تجديدها من التلفيات التى وقعت بها أثناء أحداث ثورة 25 يناير.

وأكد اللواء فهمى الهلباوى، مدير الإدارة العامة لمرور الجيزة، أن وحدة مرور العجوزة منشأة منذ عام 1983 وتقدم خدماتها للمقيمين بدائرة العجوزة وإمبابة والوراق، وأنها تعرضت للإتلاف والحرائق أثناء أحداث ثورة 25 يناير، حيث تم وضع خطة لترميمها وتجديدها وتختص الوحدة بإصدار وتجديد ونقل وقيد وإلغاء رخص القيادة الخاصة ورخص تسيير المركبات الخاصة وتخدم الوحدة أكثر من 1.5 مليون مواطن.
وقال مدير إدارة مرور الجيزة إن حجم رخص القيادة المستخرجة من الوحدة يومياً، سواء تجديد أو استخراج أول مرة 150 رخصة بإجمالى 45 ألف رخصة سنوياً، وأن حجم رخص التسيير المستخرجة من الوحدة يومياً، سواء تجديد سنوى أو ترخيص أول مرة 300 رخصة يومياً بإجمالى 90 ألف رخصة سنوياً. وأضاف أن الوحدة تم تجديدها بأحدث الأساليب والوسائل التكنولوجية فى تقديم الخدمة المرورية.

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 13-06-2013, 10:09 AM
الصورة الرمزية aymangalal
aymangalal aymangalal غير متواجد حالياً
من انا؟: بنى ادم
التخصص العملى: محلل بيانات - معد تقارير
هواياتي: الانترنت - القيادة -البحث عن معلومات

aymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond repute

فعلا يا ابو نورا الكلام بتاع التقسيم ده مظبوط
الاول مرور العجوزة كان بيضم (امبابة-الوراق-بولاق-والعجوزة طبعا)
وعشان يخفوا الضغط قالو مرور امبابة والوراق هيبقى تبع الوراق على اساس النطاق الجغرافى
فى حالة الاستاذ ibrahimkellany لو محل اقامته ارض اللواء يبقى تبع العجوزة
بس مانصحش اى حد فى مرور العجوزة انه يتنقل لمرور الوراق ولو حد لسه بيعمل ملف سواء عربية او رخصة يحاول بقدر الامكان يقدم فى العجوزة لان ورو الوراق زفت الزفت وحاجه كده شبه السلام لكن مرور العجوزة نضيف ومنظم..
انا من امبابة وحسب الكلام الجديد يبى المفروض اروح الوراق ... بس انا مش مجنون ههههههههه
ان شاء الله هاروح العجوزة واستهبل كأنى معرفش .... وان شاء الله تقضى
كان ليا واحد صاحبى ملف رخصته فى العجوزة وراح يجدد خروه بين العجوزة والوراق طبعا لبد فى العجوزة وراق ايه اللى يروحلها
ملحوظة "اللى قولته على مرور الوراق بالسمع مش بالتجربة"

صلى على رسول الله
---------------------

قديم 13-06-2013, 10:28 AM
مروتي 31 مروتي 31 غير متواجد حالياً
من انا؟: لحد هذه الساعة لا زلت ابحث عن رد عن هذا السؤال , لكني انسانة هذا اهم ما في الموضوع .
التخصص العملى: ترجمة و قانون
هواياتي: الكتابة . المطالعة . الاعمال اليدوية

مروتي 31 will become famous soon enough

السلام عليكم
افهم من كلامك يا اخ ابو نورة ان الرخص بمصر يتم استخراجها سنويا على سبيل التجديد

بالجزائر الرخصة الاولى تصدر لمدة سنتين تم تجدد مرة كل 10 سنوات .

نلتقي لنرتقي
قديم 13-06-2013, 11:22 AM
الصورة الرمزية aymangalal
aymangalal aymangalal غير متواجد حالياً
من انا؟: بنى ادم
التخصص العملى: محلل بيانات - معد تقارير
هواياتي: الانترنت - القيادة -البحث عن معلومات

aymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond repute

النظام هنا مختلف
الرخصة بتتجدد كل سنه او سنتين او ثلاثة سنوات حسب رغبة صاحب السيارة
والضريبة بتتدفع على كل سنه + التأمين
يعنى لو عايز اجدد لمده سنه ادفع ضريبة سنة واحد+ تأمين سنه
يعنى لو عايز اجدد لمده سنتين ادفع ضريبة سنتين + تأمين سنتين
يعنى لو عايز اجدد لمده ثلاثة سنوات ادفع ضريبة ثلاثة سنوات + تأمين ثلاثة سنوات
بالاضافة الى الفحص الفنى اللى بيتم كل ثلاثة سنوات فى كل الاحوال
مثلا لو عملت رخصة لمدة سنة فى 2013 اجدد الرخصة 2014 وافحص 2016
لو عملت رخصة لمدة سنتين فى 2013 اجدد الرخصة 2015 وافحص 2016
لو عملت رخصة لمدة ثلاثة سنوات فى 2013 اجدد الرخصة 2016 وافحص 2016
يعنى فترة الفحص ثابتة والتجديد هو اللى بيتغير