العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

مشاهدة نتائج الإستطلاع: ما موقفك من المطالبة بضمان دولي للسيارات
أوافق بشدة 6 100.00%
معارض بشدة 0 0%
موافق و لي تحفظات 0 0%
الأمر لا يعنيني 0 0%
غير موافق و لي تحفظات 0 0%
المصوتون: 6. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 29-07-2012, 06:32 PM
الصورة الرمزية محمد عبد النور
محمد عبد النور محمد عبد النور غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد عبد النور
التخصص العملى: كلية الطب

محمد عبد النور has a reputation beyond reputeمحمد عبد النور has a reputation beyond reputeمحمد عبد النور has a reputation beyond reputeمحمد عبد النور has a reputation beyond reputeمحمد عبد النور has a reputation beyond reputeمحمد عبد النور has a reputation beyond reputeمحمد عبد النور has a reputation beyond reputeمحمد عبد النور has a reputation beyond reputeمحمد عبد النور has a reputation beyond reputeمحمد عبد النور has a reputation beyond reputeمحمد عبد النور has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الضمان الدولي للسيارات ...موضوع مطروح للتصويت

هو ده اللى المفروض يحصل ضمان وخدمة مقابل مال انا مش عارف بيعصلجوا ليه !!!!!!

قديم 29-07-2012, 06:32 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

والله يا توتا مواضيعك قيمة دائماً والرد عليها محتاج كلام كتير اوى

بس خلينا ناخدها واحدة واحدة

اصلاً احنا محتاجين نتكاتف الاول علشان الضمان الطبيعى الرسمى المنطقى يتنفذ فعلاً
لان توكيلات كتير بتدى ضمان على العربيه بس علشان تسحب فلوس صيانات دورية وتلزم صاحب العربيه بقطع غيار التوكيل

فاحنا محتاجين بدايه نعرف يعنى ايه ضمان الاول وايه ضوابطته ومحدداته وبعدين نتكلم فى تطبيقة ازاى وبكام

غير كده الضمان بالمعنى العادى (الغير محدد) ممكن تحصلى عليه بمقابل سنوى من شركات كتير فى مصر وده مبداء مطبق بره باسم الضمان الممتد extended warranty من الشركات اللى بتقدم الخدمة ديه فى مصر تريبل ايه AAA وديه شركة محترمة جداً
وامان الشرق وديه شركة نص نص

ده باختصار علشان مطولش عليكم ومتابع ارائكم ومشاركتكم طبعاً

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 29-07-2012, 07:29 PM
الصورة الرمزية Tota El Masry
Tota El Masry Tota El Masry غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندسة
التخصص العملى: هندسة المنسوجات

Tota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة firstknight_eg مشاهدة المشاركة

علي فكرة فيه فعلا في مصر عربيات ضمانها دولي ، بس عربيات محددودة جدا والاسم الوحيد اللي فاكره هو جاجوار
إحنا عاوزين كل العربيات بخاصة المستوردة و الخليجية لو لو إن ده حيخرب بيت التوكيلات إللي بتستورد عربيات على الماشي
بكده حنضمن إنهم يدوك عربية محترمة علشان ما يتبلوش بيك في كل حتة في العالم

يعني زي فترات الضمان الطويلة بتدي إنطباع بجودة المنتج
أما فترات الضمان القصيرة دليل على إن أنا آخري سنة و أنت مع نفسك
قديم 29-07-2012, 07:30 PM

Tota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد عبد النور مشاهدة المشاركة

هو ده اللى المفروض يحصل ضمان وخدمة مقابل مال انا مش عارف بيعصلجوا ليه !!!!!!
إفتراء و ظن منهم إن رزقهم حيقل لو صلحوا كل العيوب في كل السيارات
من الآخر عدم ثقة بالله و العياذ بالله و النفس
ربنا يهدي
قديم 29-07-2012, 07:35 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AbOnOrA مشاهدة المشاركة

والله يا توتا مواضيعك قيمة دائماً والرد عليها محتاج كلام كتير اوى

بس خلينا ناخدها واحدة واحدة

اصلاً احنا محتاجين نتكاتف الاول علشان الضمان الطبيعى الرسمى المنطقى يتنفذ فعلاً
لان توكيلات كتير بتدى ضمان على العربيه بس علشان تسحب فلوس صيانات دورية وتلزم صاحب العربيه بقطع غيار التوكيل

فاحنا محتاجين بدايه نعرف يعنى ايه ضمان الاول وايه ضوابطته ومحدداته وبعدين نتكلم فى تطبيقة ازاى وبكام

غير كده الضمان بالمعنى العادى (الغير محدد) ممكن تحصلى عليه بمقابل سنوى من شركات كتير فى مصر وده مبداء مطبق بره باسم الضمان الممتد extended warranty من الشركات اللى بتقدم الخدمة ديه فى مصر تريبل ايه AAA وديه شركة محترمة جداً
وامان الشرق وديه شركة نص نص

ده باختصار علشان مطولش عليكم ومتابع ارائكم ومشاركتكم طبعاً
ربنا يعزك يا أ/ أبو نورا

أنا لما أقوله عاوز ضمان دولي ممكن يفاوض على تحسين خدمات الضمان المحلي و لو إن ده لا غني عنه(الدولي) زي ما بتحصل مشكلة معاك و تروح جهاز ححماية المستهلك بيجروا وراك بالمشاوار و يقولولك نحلها ودي و لو أستجبت ليهم و سحبت شكوتك ممن يبتدوا يذلوك
أبسط حاجة يقولك لو ركبت حاجة برة التوكيل تخرج من الضمان أو لو التوكيل بيسمح بتركيبها براه بس أتركبت بطريقة لا تتوافق مع شروط الضمان تخرج برا الضمان
و ما يذكرش إيه المحددات و المعايير
يعني على كيف البيه المهندس و الباشا صاحب التوكيل

الموضوع محتاج تكاتف
لازم يعرفوا إننا مش حنسكت على أي صاحب توكيل ذمته خربة
المسألة مش شخصية بنا و بينهم
العقد شريعة المتعاقدين
و على الباغي تدور الدوائر

الكلمات الدليلية
ضمان دولي للسيارات