العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Elantra - النترا

قديم 15-02-2012, 01:31 PM
الصورة الرمزية ™Ķǻṙӗӗɱ
™Ķǻṙӗӗɱ ™Ķǻṙӗӗɱ غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس مدنى
هواياتي: السيارات

™Ķǻṙӗӗɱ is a glorious beacon of light™Ķǻṙӗӗɱ is a glorious beacon of light™Ķǻṙӗӗɱ is a glorious beacon of light™Ķǻṙӗӗɱ is a glorious beacon of light™Ķǻṙӗӗɱ is a glorious beacon of light
افتراضي رد: يعني كده شربنا مقلب النترا 2012؟؟؟

بسيطة جداً الصيانة اللى جاية قولهم على كل دة ومتمشيش من هناك الا وانتا راضى عن عربيتك
بالتوفيق
قديم 19-02-2012, 09:05 AM
devil_storm devil_storm غير متواجد حالياً

devil_storm has a spectacular aura aboutdevil_storm has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة soltanfriend مشاهدة المشاركة

انا هن نفسى ركبتها جنب واحد صاحبى وبسم الله ما شاء الله كأنى راكب فى طيارة وما سمعتش صوت تزييق ولا صوت مطبات رغم ان الشوارع عندنا فى بورسعيد مكسرة جدا
وهو عربيته جاية بالجنط الكبير بتاعها
انصحك ظبط كاوتشك بالهيدروجين لأنه بينعم الفرد اوى فى المطبات ودا انا عاملها فى عربيتى وفارقة جدا مع الجنط ال16
وبالنسبة للأبواب فأنت ممكن تروح لسروجى محترم وهو يا اما يربطها كويس او يحطلها تخشينة مثلا , انا فى عربيتى كان فيه تزييقة كدا وحطيت لزق دبل فيس على الحروف وركبت عليها الفرش الداخلى للأبواب وظبطت الحمد لله
انا كمان ركبتها مع صاحبى و سوقتها كمان كذا مرة اعلى فئة, فولى لودد وكيل, بجد عربية تحفة و عدادات وهم و تسارع رهيب و واسعة جدا جدا!!! بجد اوسع عربية ركبتها فى الفئة دى... و كلها جلد مش بلاستيك ذى ما بيتقال و التقفيل فوق الممتاز
على فكرة فئة فولى لودد تقفيلها انضف من تقفيل الكروز و الفلوينس و الاوكتافيا كمان... وده عن ركوب كل العربيات دى مع اصاحبى و بعتراف ملاك العربيات دى كمان... الوحيدة اللى تقفيلها انضف هى الجيتا اعلى فئة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tamer.koko مشاهدة المشاركة

قالوا كده برده اول ما الالنترا ال 2008 نزلت طلعوا فيها عيوب الدنيا وكانوا بيشكروا في في الشكل ال 2006 ودلوقتي بيطلعوا في ال 2012 القطط الفاطسه وبيقولوا ان الشكل ال 2008 برقبته سبحان الله كلاكيت عاشر مره لهيونداي تحياتي لاكبر صانع كوري متفوق علي نفسه
فعلا اساسا مفيش مقارنة بينها و بين الشكل القديم فى اى حاجة!!! الجديدة تكتسحها فى كل حاجة ذى
  • الشكل الخارجى و التصميم اللى سابق عصرة
  • الشكل الداخلى
  • جودة الخامات الداخلية
  • الاوبشن ذى البصمة و الفرش الجلد و التكييف التاتش و ... و...
  • وسائل الامان ذى ايرباجز و فرامل abs
  • الفتيس ال 6 سرعات
  • الماتور الاقوى و الاحدث
  • الصاج اقوى
  • ثبات افضل و قاعدة العجلات اكبر و الكاوتش جنوط و اعرض
قديم 19-02-2012, 10:04 AM
amdd amdd غير متواجد حالياً

amdd has a spectacular aura aboutamdd has a spectacular aura about

يا باشا متشغلش بالك بس هى العربية عاملة كام كيلو
كمان لو على التزييق والعفشة سهل جدا تقولهم كده فى الصيانه الجاية وان شاء الله هتتحل
قديم 19-02-2012, 12:02 PM
الصورة الرمزية Payoo
Payoo Payoo غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان سيء الطباع يتطلع إلى الحسن
التخصص العملى: Administrator Network
هواياتي: Sports

Payoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_pediatrics مشاهدة المشاركة

انا فعلا قالولي علي تظبيط الهيدروجين بس انا كنت مقلق ان لو فرده هوت وجيت احط استبن هوا هل عادي؟ ولو مالقيتش هيدروجين ممكن ازود هوا في بعض الفرد وفرد تكون هيدروجين
بالنسبة لتزييق البيبان يعني ده عادي فعلا؟ مش عيب جامد ويقلل من اسهم الانترا 2012؟؟
بالنسبة للنتيروجين مش هايحصل أي حاجه لو أستخدمت الأستبن وهو مليان هواء عادي
بس هو طالما حضرتك هاتحط نيتروجين في الربع فرد كاوتش ....طب ماتحط النيتروجين في الفردة الأستبن ههههههههههههه

ولو في فرده ريحت و محتاج تزودها ومالقيتش نيتروجين مش مشكله لو زودتها هواء عادي طالما إن الزيادة بسيطه أما لو مريحة على الأرض يبقى تملاها هواء عادي وفي أقرب فرصه إبقى فضيها واملاها نيتروجين

بالنسبة للتزيق فالموضوع بسيط جدا و مش محتاج غير إن حضرتك تبلغهم بالموضوع ده في أول صيانة وهما هايعلجوهالك
و لو مستعجل تقدر ترش W40 في مفصلات الأبواب و أماكن التزييء وإن شاء الله كل الاصوات المزعجة هاتروح
قديم 19-02-2012, 01:14 PM
الصورة الرمزية Muhammad A
Muhammad A Muhammad A غير متواجد حالياً

Muhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond repute

الف مبروك
بسيطه ان شاء الله بالغ بيها عند الصيانه القادمة
وانشاء الله تتحل المشكله
مبروك مرة تانية

الكلمات الدليلية
النترا 2012