العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مكافحة سرقة السيارات

مكافحة سرقة السيارات موضوعات حماية السيارات من السرقة و للاعلان عن سيارات مفقودة ( مسروقة )

قديم 09-10-2011, 01:07 PM
الصورة الرمزية m.genedy
m.genedy m.genedy غير متواجد حالياً
من انا؟: مصري
التخصص العملى: مدرب كرة قدم - محاسب ضريبى
هواياتي: كرة القدم-الكمبيوتر-السيارات

m.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond repute
افتراضي رد: السرقة بالإكراه - ممكن تعمل إيه ؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

ربنا يستر علينا جميعا
الواحد يتوكل على الله و يقول الادعية الحافظة و بعون الله محدش حيقربله
و للاخذ بالاسباب

لو إتطريت تقف فى طريق غير أمن
عطلها بنفسك احسن لغاية قبل ما تمشى صلحها
يعنى افتح الكابوت و شيل كاتاوت طرمبة البنزين حطه فى جيبك و سيب الكابوت مفتوح لغاية لما ينتهى سبب التوقف سواء تغيير عجلة او اى سبب اخر
اهو لو حد جالك يسرقها اقوله يا ريت دى خربانة و مش عارف مبتمشيش ليه و اعمل عبيط و خايف ( طبعا حتبقى خايف )

لو انت لوحدك و مؤمن ان من مات دون ماله فهو شهيد
يبقى لو طلعوا عليك و انت ماشى على طريق سريع فتأكد ان معاك سلاح فتاك
العربية نفسها

اقفل السنتر و الازاز
لو حسيت ان عربية بتراقبك و بتقرب و حاجات مريبة اعمل وش قتال قتله و فعلا كلم حد حبيبك فى التليفون اديله نمرة العربية المشبوهة و لونها و نوعها و مواصفات الى راكبينها و مكانكم و وريهم انك واخد بالك وهما غالبا لما بيلاقوك بتعمل كده حيقلقوا لانهم بيعتمدوا على عنصر المفجأه فانت بتوريهم انك بلغت عنهم حتى قبل ما يعملوا حاجة و لو مغيروش رأيهم و مصممين أبقى قولهم sorry ( هما غالبا بيبقوا زوق الصراحة )

او لو حد وقفك و نزل من عربيته او الى جنبه نزلك عشان يهددك و ينزلك
نور العالى عشان يزغلل حتى لو الصبح هات مارشيدير و متمشيش بس خليك جاهز و احود الدركسيون على الاخر يمين لغاية لما يجيلك يقف ناحية باب السواق أمرك مارشيدير و كده حتهرسه

لو معاهم سلاح و بيحاولوا يوقفوك اعمل عبيط و البس فيهم جامد من ورا ما هى خربانه خربانه و اعمل نفسك ميت و نزل راسك على الزماره بتهيألى حيسبوك لان العربية باظت و حيصدقوا انك مت
و كده اكيد احسن ما يخدوا العربية
الا لو مت بجد ( حتروح الجنه بعون الله و تلخص )

لو انت محترف
هما كده كده حيجوا قدامك عشان يوقفوك حاول يا دوب تطلع منهم و اول ما بوز عربيتك يجى جنب الرفرف الخلفى بتاعهم بس من ورا العجل بتاعهم ادخل فيه بقوة متوسطة بجنب بوزك

دى اسمها PIT maneuver و بتضمن خروج عربيتهم عن السيطرة و حتلف حوالين نفسها اول ما تحس ان كاوتشهم الى ورا اتزحلق دوس فرامل بشويش و اطلع منهم فى نفس اتجاه الخبطه و اسبقهم لان اكيد عربيتهم حتقعد تلف و مش بعيد تتقلب او تخرج عن الطريق او الاتنين و خليك فاكر لو محصلهمش حاجة
ها حتقولهم أيه ؟
sorry طبعا

طبعا ربنا يسترها علينا جميعا

لو بايظة بايظة اقوى حاجة فى عربيتك ضهرها ممكن تموت بيها ناس تانية فى عربيتهم لو دخلت بضهرك فى الجنب بتاعهم ده غير ان اعلى عزم عزم المارشيدير و التكرار عند الضرورة و الحديد اقوى من البني أدمين

يا ريت الى عنده حكاوى او افكار او نصائح

قديم 09-10-2011, 01:20 PM
الصورة الرمزية mohammed fathi
mohammed fathi mohammed fathi غير متواجد حالياً

mohammed fathi has a reputation beyond reputemohammed fathi has a reputation beyond reputemohammed fathi has a reputation beyond reputemohammed fathi has a reputation beyond reputemohammed fathi has a reputation beyond reputemohammed fathi has a reputation beyond reputemohammed fathi has a reputation beyond reputemohammed fathi has a reputation beyond reputemohammed fathi has a reputation beyond reputemohammed fathi has a reputation beyond reputemohammed fathi has a reputation beyond repute

ربنا يستر فعلا الجو غير امن خالص
وشكرا يا باشا على نصيحك دى اللى بيتهيئلى مش هعرف اعملها عمرى لو حد طلع عليا:GROWIN~12 :

إذا أرهقتك هموم الحياة،
وهمك منها عظيم الضرر ، وذقت الامرين حتى بكيت ،
وضج فؤادك حتى انفجر ، وسدت بوجهك كل الدروب ،
وأوشكت أن تسقط بين الحفر ، فاسجد إلى اللــــه في لهفة،
وبث الشكاة لرب البشر
قديم 09-10-2011, 03:38 PM
الصورة الرمزية mody112
mody112 mody112 غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
هواياتي: قيادة السيارات -تجميع معلومات عن السيارات

mody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud ofmody112 has much to be proud of

بسم الله الرحمن الرحيم ( إنما جزاء الذين يحاربون الله ورسوله ويسعون فى الارض فسادا ان يقتلوا او يصلبوا او تقطع ايديهم وارجلهم من خلاف او ينففوا من الارض )
صدق الله العظيم
قديم 09-10-2011, 08:02 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو حسين مشاهدة المشاركة

جزاك الله خيراً موضوع ممتاز
جزانا و اياكم يا باشا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة walidelwahsh مشاهدة المشاركة

ربنا يخليك يا هندسة ضحكتنا واحنا مهمومين باللي حاصل في بلدنا اليومين دول
وبدل مانتعاون سوا على ولاد الحرام
فالحين بس نقل ادبنا على الجيش اللي حمانا ووقف جنب الثورة
اللهم لا تسلط علينا بذنوبنا من لا يخافك ولا يرحمنا
الله يكرمك يا استاذ وليد
ربنا يحمى البلد
(( الـلـهـم اجـعـل هـذا الـبـلـد آمـنـاً مـطـمـئـنـاً وسـائر بـلاد الـمـسـلـمـيـن))

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed zezo مشاهدة المشاركة

والله يا جماعه مشكورين على الموضوع بس المشكله مش مسموح لحد يشيل سلاح يعنى لا فيه شرطه تحميك ولا مسموحلك تحمى نفسك
عشان كده استخدم العربية كسلاح و لو باظت مش حيعرفوا يخدوها

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 09-10-2011, 08:08 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mrhisho73 مشاهدة المشاركة

الواحد جالو اكتاب من الاحداث ده والله انا حصل معى موقف عند منشية ناصر الساعة 4 عصرا من كام يوم بس صحبك اتصرف الى حصل انى كنت واقف مع مجموعة من السيارات لان الطريق واقف
وانا دايمآ بغلق السيارة والزجاج وانا ماشى المهم كنت بنظر فى المراية الى جانبى لقيت موتوسكل جاى وسط السيارات قلت ممكن يجرح السيارة وجلست انظر عليه وبعد شوية وقف جانب السيارة بتاعتى بس عند الباب الخلفى وعليه ثلاثة اشخاص شكلهم غلط وكل ده والطريق واقف ومرة واحدة حاول واحد منه فتح الباب الخلفى لكن الحمد لله انى قافل اللوك وسكت لان الباب مفاتحش عملت انا فيها شجاع مع انى كنت خايف فتحت الزجاج الى جانبى وشديت اجزاء المسدس فى وشهم وقلت انتو الثلاثة ملكمش ديه عندى امشى من جانبى لاحسن يكون اليوم نهيتكم قال الاول حد عملك حاجة يا بية قلته امشى وفعلا مشي والسيارات الى جانبى قالولى الله ينور
وربنا نجانى والحمد لله نسيت اقلك حاجة ان المسدس بتاعى صوت بس شكل الحقيقى
برافو عليك يا باشا
هو فعلا بيبقوا مرعوبين بس بيعتمدوا على ان الناس ضعيفة و مش متوقعين منهم اى مقاومة فلما بيلاقوا مقاومة بيقلقوا و ربنا بيبس فى قلبهم الرعب و ربنا ينجينا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ayman goda مشاهدة المشاركة

تسلم الافكار النيره عجبانى قوى فكره اعمل نفسك بتتصل
شكرا لتقدير حضرتك يا استاذ ايمن

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mr.Mostafa veto مشاهدة المشاركة

ده انت ملاكش حل والله
تنفع مصمم معارك و اكشن و الله شوية نصايح جامده
بس اللى عنده قلب و معاه رصيد
والله تسلم ايدك و شكرا من القلب
الله يخليك يا استاذ مصطفى ده بس من ذوق حضرتك
و شكرا للتشجيع الجميل
ربنا يستر علينا و يا رب ما يحوجنا للحاجات دى

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا