العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > جاك JAC

جاك JAC جاك JAC تأسست عام 99 و متخصصة فى صناعة السيارات التجارية و الميكروباص و قد حققت انتشار دولى فى هذا المجال و قدمت سيارات ركوب مؤخرا بتصميمات إيطالية تنبئ بمستقبل مبهر لتلك السيارة

قديم 24-06-2011, 03:09 PM
الصورة الرمزية د.كمال
د.كمال د.كمال غير متواجد حالياً
من انا؟: حبيب الكل
التخصص العملى: طبيب اسنان
هواياتي: القراة

د.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مصيبة كبيرة لكل ملاك الجاك

ماالذى يغطيه الضمان
تضمن شركه هورس موتورز مع الالتزام بالبنود والشروط التاليه ان سيارتك جاك الجديده خاليه من عيوب المواد والتصنيع . سيقوم وكيل جاك المعتمد بالاصلاحات الازمه مع استخدام قطع غيار جديده اومعاد اصلاحها لتصحيح اى خلل يغطيه الضمان .
باستثناء الامور المحدده أو المستثناه المبينه ادناه بفقره الاستثناءات
كل مكونات سيارتك جاك الجديده مشموله بضمان لمده 36 شهر او مئه الف كيلو أيهما يسبق من تاريخ البيع .
الاستثناءات
تختلف مده تغطيه ضمان البنود المذكوره أدناه عن مده الضمان الاساسى
ضمان لمده 3شهور او خمسه الاف ك....الكشافات الاماميه والفوانيس الخلفيه ..الكلاكس. الكتاوت.المارش الدينامو البطاريه الكاسيت طقم الدبرياج كاوتش العجل .
ضمان لمده 4شهور او20 الف ك ...طلمبه الجاز. اويل سيل الكرنك الامامى والخلفى . طقم الشمبر. ماستر الفرامل العمومى . تابلوه العدادات . الطنابير والصره . بلى الفتيس . زهره الفتيس .
ضمان لمده 10 شهور او 25 الف ...الكمبريسور. اكس الدفرانس . التنك وخزانات المياه والزيوت . زراع الانوار . الرديتير. المساعدين الاماميه والخلفيه . وسوست التعليق . طلمبه الزيت . عامود الكرنك . السبيكه . مبرد الزيت .
ضمان لمده 18 شهر او 30 الف ..عامود اداره الفتيس . ترس الفولام . علبه الشكمان . عامود الكردان . مجمع السحب والعادم . طلمبه الباور .
ماالذى لا يغطيه الضمان
_ اى قطع غيار غير اصليه يتم تغيرها خارج مراكز الخدمه المعتمده .
_ خدمه الصيانه العاديه للقطع الاستهلاكيه مثل الغسيل والتنظيف والتلميع والتشحيم والتزييت وتبديل الذيوت والسوائل والفلاتر وسائل التبريد .
_ ضبط الزوايا والترصيص حتى الصيانه الاولى للسياره .
_ قطع غيار الصيانه العاديه مثل السيور وتيل الفرامل الامامى والخلفى ومساحات الزجاج والفيوزات واللمبات وغيرها من القطع التى يتم استهلاكها اوتلفها نتيجه عوامل الجو مثل الزجاج .
_ الاعطال الناتجه عن سوء الاستخدام والحوادث
_ أى أخطاء تنتج نتيجه تعديل بالمواصفات الاساسيه للسياره.
_ الاعطال التى تحدث نتيجه الاهمال فى الصيانه الدوريه كما هو فى كتيب دليل المالك .
_ الاعطال التى تحدث نتيجه استخدام وقود او زيوت غير ملائمه وغير مطابقه لمواصفات السياره .
_ اى إصلاحات أو تلاعب بعداد الكيلو متر
_ عدم استخدام جدول الصيانه بالشكل المطلوب .
_ تلف نتيجه ظروف البيئه مقل عواصف الرياح . الاملاح . سوء التخزين
الخسائر الناتجه عن التحميل الزائد .
_ أى خسائر تنتج من عدم الوقوف والمعالجه الصحيحه عند إضاءه أى من اللمبات التحذيريه بتابلوه العدادات .

بلدنا فى القلوب متشاله ومهما تضيق عليها الحاله ولادها قدها ورجاله
قديم 24-06-2011, 03:10 PM
hyundai2005 hyundai2005 غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد حمدي
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: قياده ومتابعه السيارات

hyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond reputehyundai2005 has a reputation beyond repute

حبيبي odaoda و الله يا حبيبي انا عارف انا كان قصدي ان الكارثه لو كان زي ما بيقول صاحب الموضوع ان العربيه ملهاش ضمان علي اي حاجه ؟
لاكن الحاجات البسيطه دي عارف ان حلولها كتير قوي ولو حصلت معايا مش حروح التوكيل اساسا وحصرف نفسي بس انا فهمت ان العربيه ملهاش ضمان خالص وده اللي خضني ولا انت مش معايا انها كارثه لو الكلام ده كان حقيقي !!
واوعي مني دا احنا في الهوا سوا
قديم 24-06-2011, 03:35 PM
الصورة الرمزية tarbook
tarbook tarbook غير متواجد حالياً
من انا؟: خالد صلاح الدين سمير
التخصص العملى: Computer Science
هواياتي: السيارات واسماك البحار

tarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond reputetarbook has a reputation beyond repute

الاستاذ محمد لا يوجد ما فى الدنيا للعصبيه او النرفزه كل شئ يمشى بالهدوء
وانا شايف ان كلام د. كامل معقول برده وموضوع الضمان ده انا اول مره اعرف كل حاجه ليها ضمنها ووقت ليه يعنى هوه الواحد شارى حته حته ومجمعها عشان تطلع عربيه فى الاخر المفروض الضمان يكون على العربيه شامل موتور وبودى وعفشه وكل حاجه ليه مده معينه مش كل حاجه ليها مده شئ غريب فعلا وانا مقدر الى حضرتك فيه والله يكون فى العون ان شاء الله

اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له واشهد ان محمد رسول الله عليه افضل الصلاه والسلام على الحبيب المصطفى

لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين

قديم 24-06-2011, 03:43 PM
الصورة الرمزية د.كمال
د.كمال د.كمال غير متواجد حالياً
من انا؟: حبيب الكل
التخصص العملى: طبيب اسنان
هواياتي: القراة

د.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond reputeد.كمال has a reputation beyond repute

عموما ياأستاذ احمد أعتقد البند إللى حضرتك تقصده هو
ضمان لمده 3شهور أو 5 الاف كيلو .....والضمان يشمل فى هذا البند
الكشافات الاماميه والفوانيس الخلفيه والكلاكس والكتاوت والمارش والدينامو والبطاريه والكاسيت وطقم الدبرياج وكاوتش العجل ولايشمل ماكينه الزجاج .
عموما البند ده موجود فى كل ضمان التوكيلات فى مصر ....انا اعرف واحد جارى كان شارى اسبرانزا m11 وإتحرق المارش بعد شهرين وراح التوكيل فى الاسماعليه ولم يجد المارش هناك وبعتوا جابوه من الصين .

عموما لو هترفع قضيه صح إرفعها عن عدم توافر ماكينه الزجاج أو قطع غيار السياره فى توكيل الاسكندريه وإحنا معاك فى هذا الموضوع مش هنتخلى عنك وإللى تطلبه هنعمله .

بلدنا فى القلوب متشاله ومهما تضيق عليها الحاله ولادها قدها ورجاله
قديم 24-06-2011, 04:35 PM
الصورة الرمزية odaoda
odaoda odaoda غير متواجد حالياً
التخصص العملى: هندسة مدنية

odaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant futureodaoda has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hyundai2005 مشاهدة المشاركة

حبيبي odaoda و الله يا حبيبي انا عارف انا كان قصدي ان الكارثه لو كان زي ما بيقول صاحب الموضوع ان العربيه ملهاش ضمان علي اي حاجه ؟

لاكن الحاجات البسيطه دي عارف ان حلولها كتير قوي ولو حصلت معايا مش حروح التوكيل اساسا وحصرف نفسي بس انا فهمت ان العربيه ملهاش ضمان خالص وده اللي خضني ولا انت مش معايا انها كارثه لو الكلام ده كان حقيقي !!

واوعي مني دا احنا في الهوا سوا
دكتور كمال ربنا يخلية نزلنا كتاب الضمان والضمان دة فكل العربيات بيبقى متجزأ
واكيد لو الكلام كان حقيقى ان العربية ملهاش ضمان كنا رحنا نعمل صيانة عندهم لية طيب؟؟
استاذ كمال وضح جزئيات الضمان ومعظم العربيات ضمانها بيبقى كدة
واسف على سؤ التفاهم دة
ولا اسف لية اصلا مفيش بين الاخوات اسف

jac b 15
وللصين .. كلمة اخرى

سبحان الله وبحمدة سبحان الله العظيم

سبحــــــــــانك مــــــا اعظمــــــــــــــك