العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > موضوعات متميزة

موضوعات متميزة لا يسمح للأعضاء بنشر موضوعات بهذا القسم

قديم 29-01-2009, 02:03 AM
mohamed ibiza mohamed ibiza غير متواجد حالياً
من انا؟: MOHAMED IBIZA
التخصص العملى: STUDENT
هواياتي: AUTOS

mohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond repute
افتراضي رد: بتحب انهى مدرسة فى صناعة السيارات

انا عن نفسي بعشق المدرسة الالمانية...
لما بقف ادام عربية المانية ايا كانت فئتها من الداخل تحس بجودة الخامات في التابلوه و التقفيل و الجسم الخارجي تحس فيه بالقوة و المتانة و الصلابة و اهم حاجة الاهتمام بمعايير الامان للركاب و ده رقم1 عندهم امان الركاب....

طبعا الالمان لا غبار عليهم في المتانة و القوة و الاعتمادية مواتير و عفشات بصراحة سيارات اثبتت كفائتها المتناهية الاوروبي عموما و الالماني خصوصا

IBIZA
قديم 29-01-2009, 05:29 AM
الصورة الرمزية MosTafaFox
MosTafaFox MosTafaFox غير متواجد حالياً

MosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond repute

موضوع جميل اوى ومشاركات اجمل بس انا عايز اقول حاجة مهمة انتوا بتتكلموا عن زمان ولا دلوقتى زمان كانت بيجو وفيات عربيات ملهاش حل وحاجة من الاخر بعدها المرسيدس والامريكانى على طول بس بعد كده اليابانين وفرو عربيات ناعمة جدا وفيها كماليات عالية باسعار اقل فنجحو وحسنو الجودة فبقى اليابانى حاجة اصلى وانا فاتك اليابانى تبقى وقعت من قعر القفة جت العربيات الكورى والناس اشمأزت منها فى الاول زى الصينى دلوقتى وبعدين سيطر على اغلب الناس لانه شكلة كويس وعملى ورخيص وصيانتة سهلة وبقالوا سعر فى السوق وماسك نفسة زى اليابانى وزى الاوربى زمان

زمان كانت العربيات الاساسية للناس اوربى كلها تقريبا بعد كده بقى اليابانى دلوقتى عصر الكوريين وممكن بكره يبقى للصينى

فهى مش دايمة لحد والمستهلك عمرة ماكان عبيط ولا بيشترى عربية علشان بيحن او بيستريح للاوربى ابدا ده مش صح والدليل فى الشارع

فانا شايف ان انجح حد يعمل عربيات هو اللى يوفر عربيات اقتصادية رخيصة عملية اللى عمل او قدم عربية بالشكل ده سواء كان طليانى ولا امريكانى ولا اسلامى ولا هندوسى بينجح وبيقلب الموازين على الموجودين فى السوق سنة بعد التانية لحد ما يبقى من الكبار يقوم يتقل وتيجى حد تانى ايا كان اصلة او فصلة يعيد اختراق السوق بنفس الطريقة وتتعاد نفس الاحداث

يعنى مفيش حد احسن من حد هى دايرة مستمرةptmnlo123per1127

حد فاهم حاجة علشان انا مش فاهم ptmnlo123per155

قديم 29-01-2009, 06:14 AM
الصورة الرمزية POP EL GAMED
POP EL GAMED POP EL GAMED غير متواجد حالياً
من انا؟: بوب الجامد
التخصص العملى: I.T Administrator
هواياتي: كمبيوتر وسيارات

POP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond repute

انا عن نفسى شايف ان افضل مدرسه هى الاوروبى
وبالترتيب من ناحيه البلاد
وحقيقى انا ملقيتش عربيات تحس فيها بالثبات غير الالمانى والفرنساوى
وشكرا على كده كله بعد كده ميقدرش ينافسهم
حتى فى حته التكييفات التكييف عند الاورويى تكييف متوسط مش عاملينلك تلاجه
لان التكييف لازم يبقى مريح مش تكييف قوى وخلاص زى الهيونداى الاكسيل كده تشغل التكييف تبقى عايز تلبس بلوفر وتلاقى العربيه سحبها بقى فى الارض ومفيش عزم وفوق كل ده تلاقيها هتطير لو عدت ال100
اليابانى معتقدش انه قوى بالدرجه اللى الناس متصوراها هى مجرد عربيات اعتماديتها عاليه لفتره من الزمن لكن برضه فيها عيب رهيب جدا
انى مثلا دخلت توكيل ميتسوبيشى سألت على تمن كام حاجه كده زى الاكصدام الامامى تمنه 3000 جنيه من غير رش ولا تركيب ولا حتى معجون
الزجاج الامامى 1800 جنيه
اكيد الاسعار دى لعربيه زى اللانسر البومه اللى مغرقه بلدنا هل الاسعار دى فيها ريحه المنطقيه مع الانتشار الممل جدا من عربيه زى دى(انا مبقولش انها وحشه انما منتشره بسخافه يبقى قطع غيارها غاليه ليه؟؟)
الروسى يعتبر هو اللادا واللادا فى مصر بينطبق عليها كلمه المطرب الشهير احمد عدويه الادا يا عذالى اللادا مفيش منها فى مصر غير ال2107 عربيه تصميم مقتول موتور ضايع مفيش اى امكانيات جديده ولا حتى قديمه والناس كلها مقتنعه ان اللادا تبقى عربيه الجيش المربعه دى اللى تحس انها علبه سردين قديمه
مع انى بشوف تصميمات لادا رهيبه وممكن تقول عليها عربيات رائعه بس طبعا احنا فى مصر كل اللى يهمنا ان العربيه تبقى رخيصه وقطع غيارها متوفره ويمكن يكون موديل ال2107 هو اللى قتل اللادا فى مصر ده طبعا بناء على التوكيل الفااااااااااااااااشل
العربيات الايرانى مجربتهاش بس اللى جاب البيجو بيضرب نفسه بالنار كل يوم(الروا)
الصينى انا شايف انه كلها ورق ولعب واحد صاحبى معاه اسبيرانزا ال1600 تخيل عربيه 2008 ولازم عشان تقفل الباب ترزعه(ده انا عربيتى موديل 95 وحركه الابواب والتقفيل فيها انسيابيه عن الاسبيرانزا ال2008)
جنوط بتصدى ديسكات الفراما مصديه هى كمان الكاسيت بيهنج وبياخد سى دى وميخرجهاش وحاجات كتير فى العربيه
الكورى ده بقى هو اللى بصراحه لا بحبه ولا بحترمه ولا شايف انه هيبقى ليه اى مستقبل غير فى البلاد الجميله الرائعه زى مصر كده
عربيه زى الماتريكس مفيهاش اى حاجه وتمنها يزيد 8 الاف والناس تشترى طب ليه اصل الماتريكس حلوه(بسكر يعنى)
طيب دى مفيهاش اى جديد طيب هى تمنها وصل للرقم ده من الاول ليه عشان المصريين ناس حلوه
اللانترا بتمن اللانسر البومه (طبعا هتقولو انت لسه بتقول البومه غاليه على الاقل هنرجع لاصل ابائنا دايما هتلاقى والدك او والدتك يقولو اليابانى طيب ما اجيب حاجه محترمه على الاقل اسمها يابانى بنفس التمن)
الكيا الهيونداى مع الاسف بالنسبه ليا نووووووووووووووووووو

انتظروا تجربتى مع رينو فلوانس

قديم 29-01-2009, 10:39 AM
الصورة الرمزية محمد عز
محمد عز محمد عز غير متواجد حالياً
من انا؟: بسيط وأحب مساعدة الناس
التخصص العملى: مهندس نقل ومرور
هواياتي: القراءة

محمد عز will become famous soon enough

انا شايف اول سيارة بتركبها فى حياتك

هى اللى بتفرض عليك الانتماء لاى مدرسة

الانطباعات الاولى تدوم
قديم 29-01-2009, 07:36 PM
الصورة الرمزية Ahmed Anwer
Ahmed Anwer Ahmed Anwer غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Interior designer
هواياتي: Arts

Ahmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond repute

رأي الشخصي

بعد استبعاد السيارات الفرنسية و الصينية مؤقتا حتي تثبت ذاتها

تكون المقارنة Apple to Apple

مع الآخذ في الاعتبار طبعا عامل البراند

لكن ميكونشي العامل الاساسي

يكون بنسبة معينة 20% مثلا

انا شايف ان التقسيم بحدود جغرافيه مش منطقي

لأن الصناعة بقت خلطبيطه

الكلمات الدليلية
صناعة السيارات المصرية, صناعة السيارات الالمانية, صناعة السيارات الامريكية, صناعة السيارات الايرانية, صناعة السيارات الايطالية, صناعة السيارات الانجليزية, صناعة السيارات الاوروبية, صناعة السيارات اليابانية, صناعة السيارات الصينية, صناعة السيارات الفرنسية, صناعة السيارات الهندية, صناعة السيارات الكورية