العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > موضوعات متميزة

موضوعات متميزة لا يسمح للأعضاء بنشر موضوعات بهذا القسم

قديم 11-08-2010, 12:59 AM
uubaby2000 uubaby2000 غير متواجد حالياً

uubaby2000 is on a distinguished road
افتراضي رد: لأول مرة فى مصر : خليها تصدى وموديلها يعدى .. حملة تخفيض اسعار السيارات

يييييييييييييييييييييارب
انا معاكم يارجالة
قديم 11-08-2010, 01:08 AM
sayed911 sayed911 غير متواجد حالياً
من انا؟: طالب بكلية الهندسة الفرقة الثالثة مدني
التخصص العملى: مهندس تشييد وبناء

sayed911 is on a distinguished road
افتراضي رد: لأول مرة فى مصر : خليها تصدى وموديلها يعدى .. حملة تخفيض اسعار السيارات

انا بقى عايز اقول لحضرتك على حاجة انا طالب في سنة 3 كلية هندسة وبومشواري رايح 11 كيلو وجي 11 زيهم قول يعني في اليوم 25 كيلو عشان نكون وقيعين طبعا بصرف مصروف تاني على المواصلات ده اذا كانو موجودين من اساوا ده غير البهدلة فقررت اشترى نفسي واشترى دماغي واشترى عربية زيرو طبعا بحكم اني كنت عايش برة مصر :D مع العلم انا برة مصر كنت راحكب شيفروليه ابيكا 2007 زيرو بـ 38 الف ريال قولت ياض ابتدي شوف العربيات الزيرو ايه الكلام معيا 25 وقولت ها ابقى اقسط الباقي مبدئيا كده فتح كلام انتا متخيل انو ااقل عربية عشان تقدر تقول انك راكب عربية مش عجلة هيا الصيني A113 اللي بـ 50 والبيكنتوا لو قولت انو ها اركب اوتوماتيك ها اركب عربية مفيش فيها اييييييييييييييي حاجة خالص بـ 68 بعد القسط طبعا السعر ده ها يوصل لـ 70 بالمييييييييييت قوي كلو قالي خليك في لاـ 128 والسيات وعربيات ببلاش قولت ها اجيب عربية ببلاش ها ابات بيها عند الميكانيكي ولك ان تتخيل كم الإحباط اللي انا حاسس بيه 50 الف جنيه مش عارف اجيب بيهم عربية تقدر تقول انها فعلا تستاهل ويا سلام لو اشريتها وانا وانت طلاب بقة وطلع فيها مصيبة ولا عيب ادي ...... تاني فربنا يستر ونفسي حد لحد دلوقتي يفهمني ايه فائدة الجمرك غير الإتاوة علينا يعني ده المفروض برة بـ الـ 50 دول والله يا جماعة اركب بيهم تويوتا ولا ميتسوبيشي !!!!!!!!!!!!!!!!! حرامممممممممممممم
قديم 11-08-2010, 02:13 AM
عبدالله منصور عبدالله منصور غير متواجد حالياً

عبدالله منصور is a splendid one to beholdعبدالله منصور is a splendid one to beholdعبدالله منصور is a splendid one to beholdعبدالله منصور is a splendid one to beholdعبدالله منصور is a splendid one to beholdعبدالله منصور is a splendid one to beholdعبدالله منصور is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mercedes مشاهدة المشاركة

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

و كل عام و أنتم بخير بمناسبة شهر رمضان الكريم , أعاده الله عليكم بالخير و اليمن و البركات

أنا شايف أن دى هتكون ضربة معلم بصحيح , أنها ممكن فعلا تخلى بتوع التوكيلات ينزلوا الأسعار و يعملوا عروض بيع أفضل بالتقسيط لمدد أطول و من غير فوايد بدل الاستعباط اللى هما بيعملوه ده .

بس المشكلة , أننا كشعب مصرى للأسف , كتير مننا بيحب الفشخرة , يعنى تلاقى الحملة دى لو اتعملت , تلاقيلك واحد قام منتهز الفرصة و رايح جايب عربية زيرو من التوكيل عشان يبقى مميز فى الشارع و يفضل مدة ماشى بيها بأكياس و لزق البودى بتاع المصنع و من غير نمر أو بنمر تجارية كمان , عشان كده يبقى الوحيد اللى متأكد و الناس متأكدة أنه هو راكب زيرو و أن العربية اللى معاه ماحدش حط رجله فيها قبله .

أنا شايف أن اللى عاوز يشترى زيرو , ماشى, بس يا اما يحرص أنه يجيب العربية بتاعته من بره مصر و فى الحالة دى أكيد هتيجى أحسن و مواصفاتها أحسن من اللى فى التوكيلات المصرية و كمان هيكون متأكد أنها ماتلعبش فيها قبل ماتتباع و لا اتخبطت و اترش منها رفرف ولا باب و هى لسه زيرو و يبيعوهاله على أنها فابريكة زى مابيحصل كتير هنا فى مصر و لا اتشال منها كماليات زى مابيحصل برضه فى مصر .

أو , أنه يشترى عربية كسر زيرو و على فكرة , اللى بيشترى عربية كسر زيرو ده مش زى اللى بيتجوز واحدة كانت متجوزة قبل كده و لا حاجة , ده عبارة عن شخص ناااااااااااااااصح جدا و فااااااااااااااهم جدا و بياخد عربية نفس موديل السنة و بيستفيد بكل حاجة فى العربية لأنها فعلا بتكون بحالة الزيرو و بيوفر فرق فلوس كبيييييير جدا و ده اللى بيحصل فى الدول المتقدمة زى مابيحصل هنا فى كندا , الناس هنا بتثق تماما فى حاجة اسمها Certified preowned cars , اللى هى بنقول عليها هنا كسر الزيرو و بتبقى لسه فى الضمان و بعدين الفيصل بين البايع و المشترى هو الفحص فى التوكيل, عشان نحرق دمهم زيادةwhat , يعنى نشترى من برة و نفحص عندهم و نمشى , يعنى يدوب يشتغلوا خدمات بس من غير مبيعات و اللى يلاقى العربية اللى هيشتريها سليمة يتوكل على الله و بشترى .

أنا بالنسبة لللى بيشترى أصلا مستعمل فده معندهوش مشكلة , هو كده كده بيشترى مستعمل .

شكرا و آسف للاطالة.

مرسيدس اس 550
ياباشا لا إطالة ولا حاجة انت نورتنا والله

اهم حاجة انك افدتنا وقولت لنا رأيك وانك موافق دا غير كمان انك قولت عليها ضربة معلم ودى حاجة مفرحانى اوى

وبعدين فى عز ماحنا عاملين الحملة وتلاقى واحد رايح يركب عربية قولوا خليها معاك وابقى امسح بيها وشك لما المية تقطع ,

نكمل على البركة يارجالة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bassemali مشاهدة المشاركة

أنا قررت أني أأجل قرارا الشراء لحد ماأنزل مصر أجازه شهر 2 اللي جاي إن شاء الله .....
وأجل براحتك خالص ياباشا لحد ما العربيات تنزل شهر 2 دا هتكون نزلت جامد اوى والله بس احنا ننفذ الكلام دا بحق وحقيقى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة uubaby2000 مشاهدة المشاركة

يييييييييييييييييييييارب
انا معاكم يارجالة
زادنا الشرفـ

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sayed911 مشاهدة المشاركة

انا بقى عايز اقول لحضرتك على حاجة انا طالب في سنة 3 كلية هندسة وبومشواري رايح 11 كيلو وجي 11 زيهم قول يعني في اليوم 25 كيلو عشان نكون وقيعين طبعا بصرف مصروف تاني على المواصلات ده اذا كانو موجودين من اساوا ده غير البهدلة فقررت اشترى نفسي واشترى دماغي واشترى عربية زيرو طبعا بحكم اني كنت عايش برة مصر :D مع العلم انا برة مصر كنت راحكب شيفروليه ابيكا 2007 زيرو بـ 38 الف ريال قولت ياض ابتدي شوف العربيات الزيرو ايه الكلام معيا 25 وقولت ها ابقى اقسط الباقي مبدئيا كده فتح كلام انتا متخيل انو ااقل عربية عشان تقدر تقول انك راكب عربية مش عجلة هيا الصيني A113 اللي بـ 50 والبيكنتوا لو قولت انو ها اركب اوتوماتيك ها اركب عربية مفيش فيها اييييييييييييييي حاجة خالص بـ 68 بعد القسط طبعا السعر ده ها يوصل لـ 70 بالمييييييييييت قوي كلو قالي خليك في لاـ 128 والسيات وعربيات ببلاش قولت ها اجيب عربية ببلاش ها ابات بيها عند الميكانيكي ولك ان تتخيل كم الإحباط اللي انا حاسس بيه 50 الف جنيه مش عارف اجيب بيهم عربية تقدر تقول انها فعلا تستاهل ويا سلام لو اشريتها وانا وانت طلاب بقة وطلع فيها مصيبة ولا عيب ادي ...... تاني فربنا يستر ونفسي حد لحد دلوقتي يفهمني ايه فائدة الجمرك غير الإتاوة علينا يعني ده المفروض برة بـ الـ 50 دول والله يا جماعة اركب بيهم تويوتا ولا ميتسوبيشي !!!!!!!!!!!!!!!!! حرامممممممممممممم
ياباشا 50 بر دى تجيب بيها أى حاجة انت عاوزها

تركب وتدلدل زى مابيقولوا

50 برا تركبك كامرى 2008

ممكن تركبك كآبرس 2005

كرولا 2009

بس دا برا ياحج

هنا يادوب نجيب سبرانزا a113 ومعاك حق ياسلام بقى لو العربية فيها مرض خاذوقى وعيب صناعة ولا حاجة نبقى لبسنا أسود ياحج

ربنا يستر بس فعلاً انا امكانياتى حالياً تسمح لى بإنى اجيب الاسبرانزا دى وبس وهبقى مديون لطوب الأرض كمان والله وغير دا كلو هجيبها ازقها لإنى ساعتها مش هيبقى معايا جنيه أفول بيه العربية حتى

دى قلت أدب من التجار والمعارض والتوكيلات حسبى الله ونعم الوكيل والله

المواصلات فى مصر حاجة قلة ادب

البنات بتتبهدل احلى بهدلة فى المواصلات , تحرش تلاقى ,, خطف تلاقى , استهبال فى الزحمة تلاقى

والشباب بيطلع عنيهم بردوا بس مش من نفس الامور بتاع البنات يعنى

لاكن بردو بيتعذبوا منهم لله والله

احنا فعلاً نعمل الحملة دى ونأجل ياسيدى كام شهر نشوف هنوصل لإيه

اهم حاجة اصحاب التوكيلات يعرفوا

يعنى لازم المنشورات بتاعنا توصلهم وربنا يبارك يارب

انا عن نفسى

كل المنشورات اللى هطبعها هروح بعد الفجر احط ورقة تحت كل المساحات بتاع العربيات كلها واكيد الناس هتعرف احنا بنتكلم عن ايه

وكمان بعد زمايلى اللى طالع عنيهم لما عرفوا بالموضوع بتاعى قالوالى هات لنا الورق واحنا هنصوره وننشره ونوزعه معاك

يعنى ان شاء الله نعمل ضجة أكبر من السعودية بكتير كمان
قديم 11-08-2010, 11:02 AM
uubaby2000 uubaby2000 غير متواجد حالياً

uubaby2000 is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sayed911 مشاهدة المشاركة

والله انا معايا سبعين الف وميجبوليش حتى بيكانتو ولا اى تن لانهم كمان سعرهم زاد ومش هيبقى معايا أأمن عليهم ولو مأمنتش وانا بنت مبعرفش اسوق اساسا هبوظ العربية اكيد

الواحد مخنوق اوى
قديم 11-08-2010, 11:40 AM
الصورة الرمزية فادي مكرم
فادي مكرم فادي مكرم غير متواجد حالياً
من انا؟: Fady Makram
التخصص العملى: Mechatronics Engineering
هواياتي: Mechanics , Robotics

فادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond repute

وانا كمان معاكم ف الحملة
بس ناوي اشتري مستعمل اليومين دول.... مش هتفرق ف المستعمل ؟

أسألكم الدعاء لوالدي بالرحمة

It's Nice to be Important but, It's More Important to be Nice