العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

قديم 15-02-2011, 10:52 AM
عبد الله الناصح عبد الله الناصح غير متواجد حالياً

عبد الله الناصح is a name known to allعبد الله الناصح is a name known to allعبد الله الناصح is a name known to allعبد الله الناصح is a name known to allعبد الله الناصح is a name known to allعبد الله الناصح is a name known to all
افتراضي رد: أدب الرحلات

لأول مرة أختلف مع حضرتك ا.خالد..فأنا متابع لكل كتاباتك ومعجب بالأسلوب الراقي لكم....لكن موضوع قناة الجزيرة فاسمحلي أختلف معكم فيه.....وهذا ظهر بعد انتهاء الثورة أنها القناة التى لم تتخلي عن الشباب وثورتهم في حين خذلها الكل....
قديم 15-02-2011, 11:53 AM
الصورة الرمزية momen_bondok
momen_bondok momen_bondok غير متواجد حالياً

من انا؟: أنا الفقيـرُ إلـى ربِّ السمـواتِ أنا المُسيكِينُ فى مجموع حالاتـي
التخصص العملى: فى مجال السياحه ( رحلات حج وعُمرة )
هواياتي: البرمجة , ما يخص السيارات , الكمبيوتر, الزراعة

momen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond reputemomen_bondok has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

والله يابنى م شفته من 9 سنين كان سواق تاكس لذيذ وكاره مهنة التاكس فكان دايما يطلع معانا فى سفرياتنا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

بس فعلا فعلا
انت عارف الراس الكبيره ؟؟
جمال ده راس اكبر منها دمااااااااااااااااغ
ده انا سألته ازاى تنام فى الكمين وهما بيقلبو العربية قال كنت تعبااااااااااااان جدا ومنمتش من يومين ثم انا عارفهم عايزينك انت علشان دقنك ولو حصل حاجة هياخدوك انت وانا اروح هههههههههههههههههههههه
ياراجل ده فى حكاية القنبلة الأولانية لما سحبوا على المدافع وكده الظابط اصبح عارفنا
وكل م نعدى على الكمين ده بعد كده نحيى الظابط يقول ازيكو يابتوع القنبلة وكانت الناس تستغرب ظابط وبيحيى ناس بيقول لهم ازيكو يابتوع القنبلة من غير مايقبض عليهم
وانا كنت استعجب هو الظابط ده مبيتحركش من الكمين ده
كل م نعدى نلاقيه قاعد فيه ؟
هو ممفيش غيره والا يكونش صاحب الكمين والا مأجر الكمين ايجار جديد
المهم
مرة جمال بيحيه ازيك ياباشا فالظابط مردش مش يمشى جمال ؟؟
لا و دى تيجى لازم يجيبلنا مصيبة
وقف وبينده عليه
ياباشا ياباشا ياباشا
احنا بتوع القنبلة احنا بتوع القنبلة
الظابط سمعها فقال للمخبرين هاتوهم
الله يسامحك ياجمال
طبعا لو جرينا هيبقى هروب واقتحام كمين ومشكلة تانية
وخاصة ان عربيته داتسون قديمة يعنى لا هتنفع ولاتشفع فى الجرى
رجعنا
خير ياباشا
عايزين نفتش العربية
ليه ياباشا
رد بغلاسة/ كده
بعد م فتشها
قال وايه حكاية القنبلة
قعدنا نشرح له ونفكره مش فاكر الزهايمر جاله
فييييييييييييييييييييييين على م افتكر
فقال ااااااااااااااااه ه ه افتكرت بس الجدع ده (انا ) دقنه كانت اصغر شوية انت طولتها ليه
ياباشا هيا هيا
ماشى
لسه هنمشى
جمال راح له والله ياباشا انت وحشتنا
وهيتساير معاه والتانى بيرد بغتاتة
ياعم جمال خلينا نغور من هنا ومشينا بقى
حسبى الله ونعم الوكيل فيك ياجمال
والله وحشتنى ياابن الأيه

ههههههههههههههههههههههههه ههههههه
الله يسامحك يا عم جمال انا فضلت اكثر من ربع ساعة اضحك ضحك هستيرى
قديم 15-02-2011, 02:39 PM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبد الله الناصح مشاهدة المشاركة

لأول مرة أختلف مع حضرتك ا.خالد..فأنا متابع لكل كتاباتك ومعجب بالأسلوب الراقي لكم....لكن موضوع قناة الجزيرة فاسمحلي أختلف معكم فيه.....وهذا ظهر بعد انتهاء الثورة أنها القناة التى لم تتخلي عن الشباب وثورتهم في حين خذلها الكل....
اولا / أشكر ليك ثنائك على شخصى .....وانا اعتز بيك وبمتابعتك لكتاباتى

ثانيا / يجب ان تعلم ان كل قناة لها سياسات معينة ولذلك يجب الا تأخذ أى خبر من أى قناة وخلاص
ولكن لازم تتابع الخبر على عدة قنوات ان كان خبر غريب او مثير وللاسف ده عايز صبر وطولة بال شوية
وانا كنت ناوى اكتب مقالة عن كيف تشاهد القنوات الاخبارية فى موضوع ليا اسمه مقالات ولكن بجهز الخطوط العامة كلها للموضوع اولا
وده الرابط بتاعه
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=47498

ولعلمك انا مقاطع لقناة الجزيرة منذ اكثر من 3 سنوات بعدما وجدتها تنشر اخبار كل مهمتها تهيـيج الشعب المصرى والأساءة الى مصر وخلاص
الجزيرة كانت قناة محترمة حتى سيطر عليها حمد امير قطر وبدأت سياسات القناة تـتـغـير وتهاجم كل ماهو مصرى وتنشر اخبارا عجيبة وغريبة ليس لها أساس على أرض الواقع
ورغم ذلك
فى الأحداث الأخيرة كنت أبحث عنها واذكر انى فى يوم قضيت 4 ساعات ابحث عنها
حتى وجدتها وشاهدتها على قناة الحوار ثم قناة المستقلة بعد ايقاف بث الجزيرة

ولكن .....يجب ان تعلم انها لم تتخلى عن الثوار ابتغاء وجه الله
وانما الجزيرة فعلت مثل الذى وجد نارا مشتعلة فى حطب وكادت ان تنطفىء فظل ينفخ فيها حتى تشتعل مرة أخرى وتزداد اشتعالا عن ذى قبل
وانا شخصيا يوم 25 يناير و 26 يناير كنت ا تابعها طوال اليوم
وشخصيا كنت خايف أخرج من البيت بسبب ماكنت اسمعه واشاهده عليها
ثم قررت الخروج من البيت لانى انكسفت من نفسى بسبب جلوسى فى البيت فى مثل هذه الاحداث
وفوجئت ان مافى الجزيرة ليس له وجود على أرض الواقع وشرحته هنا فى اخر مقالين
وباعتراف الجميع بما فيهم أمريكا نفسها لم يكن أحد يستطيع ان يتوقع أحداث هذه الثورة ابدا
حتى أن أمريكا نفسها اصيب بالبلبلة وكنت كل يوم تسمع تصريحات متناقـضة للخارجية المريكية
أذن الجزيرة لم تـفـعـل هذا ابتغاء وجه الله وانما لانها كانت تريد قيادة اى بلبلة او عدم استقرار فى مصر لان حمد (أمير قـطر ) يسيطر عليها ويكره مبارك ومصر ويريد ان ينتزع قيادة المنطقة من مصر ولكنه مسكين لان لاهو ولاقطر يمكن ان يكون لهم وزن اوثـقـل فى يوم من الأيام
لان الفلوس تصنع ثقل وهمى للناس والبلاد
وسويسرا من اغنى الدول ولكن لاتسمع عنها ابدا فهى دولة صنعها اليهود وعملو على ان تكون حصالة فـقط لكل لص او ناهب لبلده وليس لها وزن سياسي دولى
وسأقول لك عدة ملاحظات
احيانا ستجد ان الجزيرة تبث خبرا لمرة واحدة فـقط ثم لا تبثه مرة أخرى ولا تعتذر عنه فاعلم ان هذا الخبر مكذوب
مثلا
اعلنت الجزيرة منذ يومين ان مجموعة من الناس اقتحمو سجن المرج وقامو بتهريب عدة مئات من السجناء ولم تنشر اى صورة او لقاء مع اى احد من المقيمين حول السجن ثم بحثت عن الخبر ووجدت انه فعلا حدثت محاولة للهجوم على سجن المرج (غير المحاولتين السابقتين / انا أتكلم عن االاخيرة وهى الثالثة على سجن المرج )
ولكن لم يحدث هروب بل احبطت قوات الشرطة المحاولة
ومظاهرات مصنع اسمنت أسيوط
لو لاحظت الصورة المنشورة ستجد ان الكادر ضيق جدا حتى تحس ان عدد المتظاهرين كبـيـر وتتخيل ان أسيوط والعة وواقـفة كلها على رجل واحدة
وبما انى من اسيوط واعرف ناس يعملون فى مصنع الأسمنت فاتصلت بهم فـقالوا ان المصنع يعمل ولكن طبعا جزء من طاقته معطل بسبب الأحداث الأخيرة ومجموعة العاملين القائمين بالمظاهرات والمطحونين فعلا فى هذا المصنع
نعم توجد مشكلة ولكن ليست بالضخامة التى تصورها الجزيرة
وأمس أذاعوا خبر مفاده ان مراسلى الجزيرة تعرضو للضرب وسرقة كاميراتهم وكل مامعهم
وللحق تابعت الخبر طول اليوم والصور التى يبثونها فعلا هناك بوادر مشكلة ولكن لم تصل حتى للتشابك بألايدى أو السباب والذى بناء عليه يتم سرقة الكاميرات
وتابعت الفيديو عشرات المرات
وفهمت ان الجزيرة تريد ان تقول ان الفوضى لازالت مستمرة فى مصر
ويمكن تـقليب اى حد فى الشارع والا يتم قتله او الاضرار به
وهو مقصود به طبعا ضرب السياحة فى مقـتل لان دخلنا الاساسى 13% منه قائم على السياحة
وقمت من أمام التليفزيون وانا قرفان
ولعلمك انا اكتب هذا الرد وانا اتابع برنامج اسمه فى العمق يبث الأن على الجزيرة
لانى أريد ان اعرف ماذا يقول هؤلاء الكارهين لمصر

ثم انظر لبرامج الجزيرة بعد هروب مبارك ستجد الشماتة فى كل حرف وكل كلمة
وتحتفل بالنصر مع الشعب المصرى وكأنها هى التى انتصرت
رغم ان الجميع يعلم انها قناة غير مصرية
نعم نحن كشعب يمكن لنا ان نحتفل بالنصر ويمكن لنا ان نشمت (اللهم لاشماتة ) لكنهم كأعلاميـين يجب ان يكونوا محايدين
المفروض لاشماتة ولااحتفال بالنصر لكن كقناة اعلامية غير مصرية يجب ان تكون محايدة
اذن لازالت الجزيرة لم تقتنع بما تحقـق فى مصر بل تريد اكثر ....تريد ان تعيش مصر فى فوضى مستمرة وفى غيـبوبة دائمة
حتى انى بدأت اقتـنع انها تسعى لمساعدة اسرائيل على خراب مصر
وخصوصا ان حمد المسيطر عليها يكره مبارك ومصر وهو معروف انه من خدم اسرائيل المخلصين مثله مثل مبارك ولكن مع اختلاف طبيعة كل خادم
وعموما انا نبهتك وسعيد بتعليقك
وتقبل تحياتى

انتقل الى رحمة الله .. ونسأل الله له الرحمة والغفران
قديم 15-02-2011, 04:28 PM
corsair
Guest

اهو بردك جت في مصلحتنا في الاخر يا عم خالد هما فعلا بتوع توليع بس وصلت صوتنا وشكلنا المتحضر للعالم كله

يعني حسنتها غلبت علي سيئتها
قديم 15-02-2011, 04:36 PM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

النتيجة صح لكن الهدف المؤدى للنتيجة لم يكن يقصد ذلك
ولذلك يحاولون استكمال الوصول للنتيجة
لان الاساس هو نشر الفوضى فى مصر ....ولكن يمكرون ويمكر الله
ولذلك لازالو مستمرين رغم الهدوء الملحوظ عندنا
حتى منظر الشباب وهم يحاولون تنظيف الشوارع فى التحرير لم يعلقو عليه الا ربما مرة او 2
ثم استمروا يحاولون الايحاء ان ميدان التحرير لازال يغلى
بينما علق العالم كله على هذا المظهر المتحضر
لان كان منتهى أمل الناس ان الشباب دول يمشوا
لكنهم اثبتوا حضارة مصر ورقى الثورة ولم يمشوا بل نظفوا الميدان وازالو كل أثار الثورة هناك
ولذلك انبه
يجب الحرص اثناء مشاهدة الجزيرة بالذااااات

انتقل الى رحمة الله .. ونسأل الله له الرحمة والغفران