العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الامريكية > فورد FORD

قديم 20-09-2013, 08:08 PM
hhaannyy hhaannyy غير متواجد حالياً

hhaannyy is on a distinguished road
افتراضي رد: موضوع متكامل: مراكز وورش صيانة السيارات فورد واماكن شراء قطع الغيار

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة romeoalmansour مشاهدة المشاركة

ارجو التفاعل............
اليوم اول اشتراك ليه فى المنتدى هنا
على العموم انا معايا فورد اسكورت 1300 موديل 99
بعد خبره 14 شهر من الاخر حقولك على احسن ناس
- من الاخر من الاخر محل المهندس يوسف فى التوفقيه ش ذكى الناس دى محترمه جدا جدا واسعارها حلوه بس ابن اللذين عامل حسابه انك حتفاصل معاه .. وبعدين الميزه انك تتصل بالتليفون فيقولك الاسعار بدون ما يبخل عليك بحاجه وكمان لو انت من الاقاليم عنده شحن للمحافظات وانت تدفع قيمة الشحن - لما تتصل عليهم كلم حسام على الامور الفنيه وعم مصطفى فى امور الشحن والتوصيل - اما الاستاذ يوسف فالامور الماليه والفصال وهو حيظبطك رقم التلفون الارضى فى المحل 0225757597
- فى كمان محل اسمه يافا ش دمشق مصر الجديده بس الناس دى مش بتريحك فى التليفون ولا بتقول سعر فى التليفون غير ان البضاعه موجوده او لأ ولازم تروح لغاية عنده المحل علشان تعرف تتكلم معاه - تلفونه 0224517462
- اما اسلام السكرى - راجل سكر فعلا ومن بورسعيد - الراجل دا يعمل اى حاجه علشان يفيد وينصح الناس زباينه وبعدين حيجبلك الحاجه قلى انت عايزها يعنى حيجبهالك - مره جابلى بضاعه من اسكندريه وكمل عليها الباقى من مصر - وعنده كمان شحن للمحافظات يعنى بيتصرف - مشكلته الوحيده انه مصدق ان سعره كويس لكن هو حبوب وبيتصرف - انا شفت عنده نص عربيه اسكورت اوربى كامله بالايرباج والعدادات والضفيرة والبطاريه والمكنه بكل شئ فتيس وعفشه ومسعدين و و و كل شئ حتى العدادات " نص أمامى كامل " وترجعله الصاج فاضى بعد ما تفك منه كل شئ .. كل الحاجات دى بعشرة ألاف لكن الظروف والفلوس بقى محكمتش المهم نمرته هى 01226474411 - 01002562362
اى خدمه انا فى الانتظار - ولو حد عايز يعمر عندى ميكانيكى دكتووررررررر - يالله سلام

التعديل الأخير تم بواسطة hhaannyy ; 20-09-2013 الساعة 08:17 PM
قديم 20-09-2013, 11:35 PM
الصورة الرمزية romeoalmansour
romeoalmansour romeoalmansour غير متواجد حالياً

التخصص العملى: Engineer
هواياتي: reading and reading

romeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond repute

الله ينور عليك - واللي عنده معلومه يحطها ان شاء الله

............

الله العظيم أعلي وأعلم

اللهُــم يا فارج الهَم, ويا كاشف الغــــم, فرّج همّــي, وفُك كربي, واغفر ذنبي , وارزقنــي من حيثُ لا احتسب
ما شاء الله تبارك الله ما شاء الله لا قوة إلا بالله , اللهم إني أسالك الهدى والتقى والعفاف والغنى
اللهم لا أضام وأنت حسبي، ولا أفتقر وأنت ربي، فأصلح لي شأني كله ولا تكلني إلى نفسي طرفة عين ولا حول ولاقوة إلابك
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية

Its easy taking it apart. But getting it back together is another story

.
قديم 21-09-2013, 02:11 PM
ben attia ben attia غير متواجد حالياً

ben attia will become famous soon enoughben attia will become famous soon enough

مساء العسل
اولا ميكانيكي 1: رمضان فورد (70 ش الامام ماليك من جمال عبد الناصر الحرفيين ت 01223615673)
2: احمد فرج (بجوار سنترال النزهة جسر السويس الجراج مصنع كوفرتينا)
دول احسن ناس انا اتعملت معاهم
ثانيا قطع الغيار
مستعمل 1: الفرسان ش مرسيدس الحرفيين)
2: نبيل البطاح (وكالة البلح)
3: م: نشات (طنطا الرقم مش معايا بس هجيبو تاني)

الجديد 1: يوسف بطرسيان ( الحرفيين و مصر الجديدة)
2: سامي فخري (مصر الجديدة ش دمشق)
3: يافا (ش دمشق مصر الجديدة)
قديم 01-10-2013, 10:57 PM
الصورة الرمزية romeoalmansour
romeoalmansour romeoalmansour غير متواجد حالياً

التخصص العملى: Engineer
هواياتي: reading and reading

romeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond repute

الله ينور شكرا علي المعلومات الجميلة - فين اصحاب الفورد

............

الله العظيم أعلي وأعلم

اللهُــم يا فارج الهَم, ويا كاشف الغــــم, فرّج همّــي, وفُك كربي, واغفر ذنبي , وارزقنــي من حيثُ لا احتسب
ما شاء الله تبارك الله ما شاء الله لا قوة إلا بالله , اللهم إني أسالك الهدى والتقى والعفاف والغنى
اللهم لا أضام وأنت حسبي، ولا أفتقر وأنت ربي، فأصلح لي شأني كله ولا تكلني إلى نفسي طرفة عين ولا حول ولاقوة إلابك
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية

Its easy taking it apart. But getting it back together is another story

.
قديم 06-11-2013, 04:43 PM
ايهاب عبدالمنعم ايهاب عبدالمنعم غير متواجد حالياً
من انا؟: مدير مالى
التخصص العملى: حسابات الشركات
هواياتي: صيد السمك والقراءة

ايهاب عبدالمنعم is on a distinguished road
للاهمية رد: موضوع متكامل: مراكز وورش صيانة السيارات فورد واماكن شراء قطع الغيار

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الف شكر للسادة القائمين على المنتدى انا أشتريت سيارة فورد أسكورت 1600 زيتك فبريكة دواخل كانت زى الفل وبعد شهرين بدات اظبط العفشة العربية بقت100/100 ولكن يوم السبت ذهبت الى المنوفية لواجب عزاء وفى طريق العودة لقيت العربية بتسخن وفى صوت غريب رحت راكن بفتح غطاء الكبوت لقيت فى دخان طالع من عند البوجيهات كان زيت بيتحرق لما اتصلت بالميكانيكى قالى سيبها تبرد وزود زيت ووزود مياه وبالفعل عملت كده وبدات اتحرك بالعربية فمكانتش بتمش الى على الغيار الثانى ومكانتش بتقبل اى غيارغيره والحمد لله وصلت القاهرة بعد3ساعات رحت للميكانيكى قاللى البيجوهات عايز تتغير اشترتهم من ابراهيم سليمان بتاع التوفيقية ارخصهم ال4ب130 جنيه ركبناهم قالى البوبينة اربع عيون فى طرف بايظ رجعت اشترتها ب270 بالعافية ركبناها طلع فى وصلة من الوصلات بايظة سالت عليها قالى الطقم على بعضه ب250جنيها رحت ماسك فى خناق الميكانيكى راح متصرف فى واحدة من عنده العربية دارت وعزمها بقى شديد ولكن هناك صوت طالع الميكانيكى قالى ده الشكمان رحت لبتاع الشكمان لحمه ولهف 40 جنيه بس انا حاسس ان العربية مش زاى الاول اه نسيت الباب الامامى اليمين مبقاش عايز يقفل رحت لبتاع الببان قعدنا 2.3ساعة ومعرفيشيوصل لحل والى الان انا ربطه بحبل ياريت الى عنده حل لى مايبخلش على بيه وجزاكم الله خيرا 01281530968