العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

قديم 24-07-2010, 01:57 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أدب الرحلات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sad-bird مشاهدة المشاركة

أهم حاجة تخلي بالك من تتار الذباب اللي هناك وتعمل احتياطاتك الامنية يعني ترش العربية دي دي تي قبل ما تروح يا اما متدخلش الارض اصلا
وبعدين انت كده حددت سبب ان الناس بتهرب من الارض ليه بعد ما خلاص تشوف الارض وتتأكد من العقود
اكيد
اكيد
اكيد
اكيييييييييييييد
من الذباب الل هناك
اسف الجراد اللي هناك لحسن الذباب يزعل
والله بينى وبينك داخل النهاردة بالعربية وخايف جدااااااااا وفعلا شفت واحدة طايرة ودخلت العربية وانا عملت زى محمد صبحى فى مسرحية الجوكر وشوحت بايدى وكنت هقول /////
أييييييييييييييه كلكو حليا والا ايه لألألأ ده انا حربجى وصايح(صايع) اوى
ههههههههههههه بس ربنا ستر وطلعت واحدة بس ومشيت
قديم 24-07-2010, 01:59 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sad-bird مشاهدة المشاركة

يا سلااااااااااااااااااااااا ااااام
احلى كوباية شاي
هههههههههههههه تشربها من هنا وتجري على الاسعاف على طوووووووووول

ده ان الحقوك اصلا

وبعدين انت حكايتك مع الشرطة
كل شوية رايح لهم برجليك تجر شكلهم وترجع تستخبي ههههههههه
متفهمش ياأخى زى م اكون عندى مغناطيس اول م اقرب منهم يركبهم العصبى او راشش غاز اول ميشموه يجيلهم نوع من الهستيريا ههههههههههههه
قديم 24-07-2010, 12:45 PM
corsair
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

والله انت فئرى ياكروزير اهو انا رحت الصحراء والعربية غرزت والعمال والغفر جم جرى ايه ياباشا فقلت العربية غرزت ولايهمك ياباشا وجريـو عليا وطبعا اللى ايده فيها شحم واللى ايده فيها تراب واللى فيها جاز واللى فيها طينة وهيلا هوووووووووووب لحد م طلعت وطبعا بقت روشة بالالوان كلها اشى جاز واشى زيت واشى طينة واشى تراب وبقت كلها مطبعة صوابع ولا اللى دابح خروف وطبع بايده عليها واول م دخلت شارعنا وجيت تحت البيت البواب شافنى لقيته وشه (وجهه) امتقع وامتعض وانبعج وجميع التعبيرات اللى فى العالم وقااااااااال
ياباشا انا قررت اخد اجازة لمده 8 شهور فى البلد وقلت له وبعد كده فقال مش جاى تانى
وضحكنا وقال هغسلها الك الصبح

يا عيني علي البواب اللي كان كل همه انه يراعي عياله وبيته لما يجي القاهره يشتغل طلع في الاخر بيريعيك انتا وعربيتك مره دبان ومره قوص قزح من الطين والزيت والبلاوي الزرقه والله البواب ده ليه الجنه
قديم 24-07-2010, 02:28 PM
الصورة الرمزية خالدخليفة

نكمل بفضل الله
مرة كنا مأجرين عربية شاهين ومعانا سواق غتت وجايبه واحد من الشركاء وفارضه علينا فرض لانه ابن عمه وعنده بيت وعيال وقلنا زى بعضه انا والشريك التالت ورغم انه كان مجرم فى سواقته يعنى الواحد يجرى زى ماهو عايز لكن لما يكون معاه ناس يراعى انهم ممكن يخافو (اتضح لى بعد كده ان كان 10 سنين سواق ميكروباس اسكندرية / القاهرة ) المهم كنت انا دايما اقعد جنبه رغم انى كنت اصغرهم سنا لكن لانهم بيخافو منه ومن سواقته وانا قلبى ميت حبتين فكنت بقعد جنبه
المهم
مرة مسافرين اسكندرية بالزراعى واول م وصلنا كفر الدوار وعديناها بيقينا نقول لبعض حمدا لله على السلامة وعقبال م نرجع بالسلامة وكلمتين وابتدينا نتفق على نظام الشغل وهكذا
وفجأة صاحبنا عمل غرزة زجزاج (حرف أس بالانجليزى للى مش عارف زجزاج) بين 3 تريلات وخرج من وسطيهم لقى ف وشه عربية فولكس خنفسة ماشية بسرعة لاتزيد عن 50 وهو داخل جرى معدى ال140 وبالعافية تفاداها لقى ف وشه الجزيرة اللى بين الطريق الرايح والجاى و بيلف الدركسيون وبيفادى الجزيرة ........................

لم يجد دركسيون
الدركسيون بيلف على الفاضى وطبعا دخلنا فى الجزيرة بسرعة 140 والعربية ارتدت من الجزيرة وطارت وارتفعت عن الارض حوالى مترين من قوة الصدمة ولفت فى الهوا والغريبة انها لفت بعرض الطريق الزراعى وهيا فى الهوا وهيا طايرة كده فانا باصص من الشباك فشريكى كان مرمى على الكنبة ورا وسالنى انت بتبص على ايه فقلت له بشوف مين هيخبطنا فمات فى جلده من الرعب واغمى عليه اغماء وقتى (ولاجل ستر الله اللوارى اللى خدنا الغرزة بينها كانت مشيت اثناء خبطتنا فى الجزيرة )
المهم
العربية نزلت على الأرض ترررررررررراخ انا خبطت فى سقفها وشريكى فاق من اغمائته (هو اللى قال على موضوع اغمائه وفوقانه لانى كنت براقب الطريق قال يعنى هعمل حاجة لو حاجة خبطتنا والغريب انى مفكرتش انط منها وهيا طايرة ) والعربية مشيت باتجاه الغيطان وهتقع جواها السواق مسك فرامل اليد ووقفها لان مفيش فرامل رجل والسواق جاتله حالة هيستيريا وعمال يضحك يضحك يضحك وكأنه شارب حاجة والتانى شبه مغمى عليه جوه العربية وانا واقف بفكر اعمل ايه فى دول فروحت للى مرمى جوه العربية ورشيت عليه شوية ميه من زجاجة ميه كانت معانا وهديت اعصابه وطمنته اننا بخير وقومته ورجعت للتانى لسه بيضحك فقلت له ايه ياعم المسرحية مخلصتش والا ايه فانكسف من نفسه سالته حصل ايه فقال / البيضة بتاعة الدركسيون وقعت فبقى يلف على الفاضى وانا قلت ف سرى وبعدم تصديق واستهجان لما يقول(مش عاجبنى كلامه يعنى ) /بيض ايه ؟؟ العربية فيها بيض؟؟؟( لكن فهمت بعد كده ان القطعة اللى ماسكة الدركسون فى عمود الدوارة تقريبا اسمها البيضه لانها بيضاوية الشكل)
فقلت الواد ده بيضحك عليا
المهم
اول حاجة اتعلمتها فى المواقف دى انى اشوف خدمات المكان وامكانياته لكن ولله الحمد وجدت انها حتة مقطوعة زراعات فقط والدنيا كانت ليل 9 بالليل تحديدا وكان شتا
والتصرف التانى كيفية التعامل مع الحدث (يعنى هتصرف ازاى )
والتصرف العادى اننا نشاور لأى عربية تاخد اى حد فينا لاقرب بلد يجيب ميكانيكى
ولقيت مفيش حد عايز يقف حتى التاكسيات ودى ملحوظة غريبة بس مرضيتش اقول لهم عليها علشان ميخافوش/ غريبة ان التاكسى يلاقى زبون وهو ماشى فاضى وميقفش
فيييييين بعد ييجى ساعة وشوية مرت كانها سنة عربية نص نقل وقفت ونزل السواق وأخدنى بالحضن جاااااااااااااااااامد وانت فين ياراجل وواحشنى كتير وازيك وازى العيال فانا معرفوش فبصيت له /قلت له / حضرتك تعرفنى فسكت شوية وقال مش انت الاستاذ ابراهيم اللى كنت معانا فى السعودية فقلت له لأ مش انا فانكسف وقال معلش انا اسف طيب اى خدمة فقلت هتاخد الاسطى اشرف معاك لاقرب ميكانيكى فقال / عينى والاعجب ان شريكى نط معاهم فى العربية وسابنى وحدى جنب العربية
لكن انا استغربت ده وقف ليه وازاى
اتارى الحكاية ايه
بسلامته مكانش هيقف لسببين الاولانى / الحتة اللى احنا عطلانين فيها مشهورة بقطاع (جمع قاطع) الطريق ودول عصابات مشهورة فى الحتة دى يشاورو لاى حد يقف يهجمو عليه ويقلبوه او اى حد عطلان زينا يهجمو عليه ويقلبوه ويمشو والسبب التانى ان عربيتنا واقفة عكس اتجاه الطريق وشكلها سليم مفيهاش خدش يعنى دى معمولة كمين لاى حد علشان يقف ويتقلب طبعا
طب انت وقفت ليه فقال
انا مكنتش ناوى اقف لكن الحاج ابو دقن ده (عليا انا ) شبه واحد صاحبى تبيكال (بالظبط) كان معايا فى السعودية ومشفتوش من سنين وكان واحشنى جدااااااا فلما شفته افتكرته هو ونزلت اسلم عليه واخدته بالحضن لكن طلع مش هو
(سبحان الله يعنى ربنا جعل فيا الشبه ده علشان ينقذنا)
وكمل كلامه وقال بس ربنا يستر عليه لانى الحتة اللى احنا سبناه فيها مليانة حرامية وقطاع طرق
بعد ييجى ساعتين وكانت بقت 12 بالليل لقيتهم جايين
اتاخرتو ليه يارجالة فقالو لى انت سليم ؟
الحمد لله
طب انت محدش جالك
لا مفيش
فى ايه واتاخرتو ليه فقال محدش كان راضى ييجى لان ............... وشرحو لى الموقف وقالو بصراحة كنا متوقعين بنسة 80% على الاقل نيجى نلاقيك حصل لك اى حاجة
لكن ربنا ستر والحمد لله

التعديل الأخير تم بواسطة خالدخليفة ; 24-07-2010 الساعة 02:34 PM
قديم 24-07-2010, 02:51 PM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute

الدقن دى على طول عملالك مشاكل, بس المرة دى أنقذتك أهه.
كويس أنه مكانش بوكس شرطة ولا جيش اللى معدى كانوا أفتكروك من الناس أياهم وكان زمانك بتكتب جوابات من أمن الدولة .
وأنا أصر أنى عايز كتاب رحلات الخليفة فى الأراضى الأليفة... وعايزين الموضوع ده سخن كده على طول.

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.