العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Accent Verna RB اكسنت فيرنا > Hyundai Accent - نيواكسنت الجيل 3 (اهم الموضوعات)

قديم 24-01-2010, 07:18 AM
الصورة الرمزية lol64
lol64 lol64 غير متواجد حالياً

lol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اقرا القول الفاصل في شراء النيو اكسنت اسبورت

ربنا يوفقهم اصل غبور ابن حلال
انت اشتريت النيو اكسنت الكلاسيك يابو يمنى ولا لسه؟
قديم 24-01-2010, 09:30 AM
الصورة الرمزية ESL NSR
ESL NSR ESL NSR غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس اتصالات

ESL NSR is a glorious beacon of lightESL NSR is a glorious beacon of lightESL NSR is a glorious beacon of lightESL NSR is a glorious beacon of lightESL NSR is a glorious beacon of lightESL NSR is a glorious beacon of light
Smile رد: اقرا القول الفاصل في شراء النيو اكسنت اسبورت

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو يمني مشاهدة المشاركة

طبعا سمعتم ان غبور نزل سيارة اسمها نيو اكسنت سبورت في معرض فورميلا الحالي والسيارة تختلف عن النيو اكسنت القديمة من حيث الشكل فقط فتم تزويدها ب
1- كشافات امامية جديدة
2- كشافات خلفيى جديدة (تشبة الفرنا الي حد كبير)
3- تغيير الشبكة الامامية بواحدة حادة المنظر تعطي طابع رياضي
4- تغيير الاكصدامات الامامية بأكصدمات حادة التصميم تعطي ايضا طابع رياضي مما جعل شكل المقدمة يتغيير تمام
5- عتب بالاجناب
6- كشافات شبورة مستديرة بدلا من المستطيلة
7- مرايات كهرباء بها اشارة
8 - حلية شكمان عريضة بها قطعة نيكل
9 -عاكس ضوئي خلفي شبيهة بالموجود في الماتريكس
وطبعا زيادة في السعر 80400 اي بزيادة 4500 عن النيو اكسنت العادية
وانا راي الشخصي ان السيارة الجديدة شكلها اجمل للشباب فهي تعطي مظهرا شبابي جذاب يوحي بالسيارة الرياضية
فالاختيار سيكون صعب ولكب سيتحدد وفق معاير اخري فامكانيات السيارتين متطابقة تمام من حيث الاداء
فسيكون الاختيار لو انت شاب لسة صغير يعني مش محتاج سيارة وقورة تذهب بها للعمل وتعطي لك مظهر كلاسيك يبقي اختيارك الامثل هو نيو اكسنت سبورت لمظهرها الرياضي
لكن لو كنت زي حالتي طول اليوم شغل و بتحب مظهر السيارة الكلاسيك شوية بس يكون ادؤها رياضي عشان متتخنقش منها يبقي هتجيب النيو اكسنت العادية عشان مظهرها وقور شوية عن الاسبورت
ودة مجرد راي عشان يساعدك علي الاختيار لكن ممكن حد يشوف ان منظر السيارة الاسبورت عادي مش شبابي يعني بس دة راي بعد ما شوفت السيارتين.

أولاً شكراً جزيلاً ع التقرير يا أبو يمنى
... أنا شفتها في المعرض فعلاً وعجبتني التعديلات الجديدة جداً وخصوصاً باللون الأحمر الجديد تحفة ومبهرة جداً (أحسن من المقدمة القديمة للعربية من وجهة نظري كواحد بيحب الشكل الرياضي أكتر من الكلاسيك)

بس كان عندي استفسارين مهمين جداً بالنسبة لي عشان ناوي أجيبها إن شاء الله أرجو تفيدني فيهم :

1)- هل العربية بالتعديل الجديد في الإكصدام الأمامي تبأة واطية شوية وتحك في المطبات ؟
2)- وده السؤال الأهم بالنسبة لعداد الحرارة الي مش موجود ده ... خايف من إن اللمبة الي بتشتغل بداله دي لو عطلت الواحد يعرف منين إن درجة حرارة العربية عليت ولا لا ؟ وهل هي درجة حرارتها بتعلى بسرعة مع الزحمة والوقوف الكتير ولا العربية كويسة في الجزئية دي ؟
قديم 25-01-2010, 06:48 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو يمني مشاهدة المشاركة

طب رايك اية في شكلها يا حازم عايزين راي خبير انا عندي احساس انهم لخبطوا العربية شوية
رأيي فيها زي رأيي في الفانتازيا من سكودا بالضبط
مركبين وش 2010 علي عربيه يرجع تصميمها ل 5 سنين فاتوا
فبتحس ان العربيه مش ماشيه مع بعضها
و نفس الكلام بقوله علي النيو اكسنت المدعوه بسبور!!!
هو فعلاعلشان يركب الوش دا علي العربيه
يبقي يشيل كل الجرايد الموجوده في الاجناب و ما يبقاش في الصاج اي سوكه في النص
و لو لازم سوكه تبقي تحت الزجاج و قبل مقابض الابواب علي طول
و خط الزجاج الجانبي يبقي عالي من ورا و ينزل من قدام
و ضهر العربيه يشيل الفوانيس الطوليه و تبقي عريضه
بكده اقدر اقول ان العربيه دي 2010
اما اللي معمول فيها دا كوكتيل

حـازم خـضـر

قديم 25-01-2010, 07:06 PM
m_o_sakr m_o_sakr غير متواجد حالياً

m_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond repute

انا شايف ان شكل الكلاسيك احلى, اللعربيه السبور (بزعم خبراء السيلرات - غبور ptmnlo123per172) شكلها عامل زى العربيات الصينى الرخيصه

.
(لا تنسى ذكر الله)

((لا تنسونا بالدعاء))
>
>

إحترس من السرعه

.

قديم 27-01-2010, 05:57 PM
د-خيرى د-خيرى غير متواجد حالياً

د-خيرى has a spectacular aura aboutد-خيرى has a spectacular aura about

ترحيب بالمتواجدين فى المنتدى والزائرين