العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > سوزوكى Suzuki

سوزوكى Suzuki بدات شركة سوزوكى نشاطها فى عام 1909 كشركة اقمشة لاكن مع الثورة الصناعية فى اليابان تحولت لانتاج السيارات عام 1952 وهيا تخضع حاليا لشركة جنرال موتورز حيث تملك الاخيرة نسبة 20% من اسهمها كما تمتلك سوزوكى شركة ماروتى الهندية Maruti من اشهر موديلاتها: سويفت ماروتى التو ليانا وايجنيس وجيمنى وجراند فيتارا و SX4 XL7

قديم 10-01-2010, 10:58 PM
hazem_hiza hazem_hiza غير متواجد حالياً

hazem_hiza has a spectacular aura abouthazem_hiza has a spectacular aura abouthazem_hiza has a spectacular aura about
افتراضي مشكلة كبيرة فى فرامل السويفت 94

كنت ماشى بالعربية على سرعة 60ك تقريبا ياعنى مش سرعة و فجأة هدت سيارة ربع نقل أمامى فلما دست كل الفرامل هدت السيارة ولم تقف تماما (تكلبش) فلبست فى الاكصدام الخلفى للربع نقل و طبعا هو ما أخدش بالة أساسا و أنا اللى . اتبهدلت...!! ptmnlo123per111 رحت بالعربية لكذا واحد و كل مرة واحد يطلعلى عيب شكل . المهم أن التيل ورا و قدام كويس وسحبت الهوا من الأربع عجلات .. و احد قالى دى مشكلة سيرفو لأن الدواسة تقيلة شوية (محجرة حسب كلامه) و سمع صوت صرخة خفيفة لما كنت بدوس على بدال الفرامل و هو بيسحب الهوا . و احد تانى شاور على مشترك فى صدر السيارة و قالى ده هو السبب وياريت تغيره بواحد بتاع السويفت 91 لأن دى مشكلة معروفة فى السويفت كله (يمكن؟) هى الفرامل لما بدوسها دلوقتى مش بحس بمشكلة العربية بتهدا و تقف يا ترى لأنى ماشى عادى جوا البلد مش على طريق سريع!؟ بس أنا خايف لا تعملها معايا تانى و أنا مش حمل الكلام دهptmnlo123per144 حد يقدر يقولى أصدق مين و أعمل ايه
قديم 15-01-2010, 10:57 AM

hazem_hiza has a spectacular aura abouthazem_hiza has a spectacular aura abouthazem_hiza has a spectacular aura about
افتراضي رد: مشكلة كبيرة فى فرامل السويفت 94

هو موضوع الفرامل ده عويص أوى للدرجة دى و محدش عنده فكرة خالص عنه ,,,,, امال فين الخبراء التقال بتوعنا !!؟
قديم 15-01-2010, 07:21 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

بص يا استاذ حازم
الصراحه مشكله من مشاكل عربيتي كانت الفرامل
بس انا كنت عارف حلها و هو الطنابير الخلفيه تعبانه
لكن حالتك دي غريبه شويه
انا اول مره اشوف سويفت بيتاخد الهوا بتاعها
عموما لو متاكد من الطنابير الخلفيه عندك و تيل الخلفي
يبقي كده العيب في السيرفو
و يستحسن تشتري سيرفو استعمال بماستر الفرامل كامل حته واحده
لان الماسترز اللي في السوق وحشه و الجلد بتاعها مش معمر

حـازم خـضـر

قديم 16-01-2010, 10:45 PM

شكرا يا حازم باشا على النصيحة .. وما نتحرمش من ردودك المفيدة دى ... بس ما تعرفش السرفو بالماستر الاستعمال ده يعمل حوالى كام
قديم 30-01-2010, 12:47 AM
الصورة الرمزية brakebooster
brakebooster brakebooster غير متواجد حالياً

brakebooster is on a distinguished road

السلام عليكم السرفو والماستر النت مش ااقل من 200 جنيه على حسب النضافه بس دي اسعار بداية التوب
وفي حاجات بقى مش عارف ب150 والكلام الفاضي ده وكلام فاضي ليه؟لان المسطر ايللي في السوق مش كويس ب105 وتجيبه تركب له طقم جلد ب35 ادي 140 يبقى ازاي في مسطر وسرفو مستعمل ب150 جنيه مثلا او حتى 180 تمام اكيد بالعقل الرخيص ده هتجيبه كمان شهر عايز تغيره جلد وبعدين يبوظ تاني ويضرب زيت بعد كده يبوظ السرفو كمان لكن الحاجة النضيفة الغاليه تمنها فيها يعني انشاء الله مش هتفكر تغير للمسطر جلد الا بعد سنة