العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 22-06-2015, 09:18 AM
xDieseLx xDieseLx غير متواجد حالياً

xDieseLx is on a distinguished road
استفسار مشكله فى كيا اسبكترا

اولا نوع العربيه كيا اسبكترا 2004 اوتوماتيك
اول مشكله العربيه بترعش جامد لما بدوس بنزين وهى على الاول و التانى مع العلم ا الرعشه دى مبتجيش غير لما العربيه بتسخن يعنى لما بكون لسه طالع بالعربيه بتبقى تمام لما بلف بيها كتير بتظهر الرعشه دى هل دا حاجه فى الفتيس او الزيت او الفلتر او القواعد مع العلم ان زيت الفتيس تمام و كويس
تانى حاجه عاوز اعرفها ايه نوع انضف زيت3000 الى ممكن احطوا للفتيس ويا ريت كذا نوع مع الاسعار واحط معاه ابرو ولا لا
تالت حاجه ايه اجسن بطاريه اى سى ديلكو ولا فارتا و ايه احسن مكان اجيبها منو وتاريخ الانتاج يكون من امتى
رابع حاجه الار بى ام عندى بيعلى و صوت الماتور بيعلى معاه كانى دايس بنزين بالظبط و الموضوع دا بيحصل لما بكون واقف و العربيه على ال n مع العلم انى نضفت البوابه و الحساسات بس من غير مفكوهم
خامس حاجه السحب عندى فى العربيه مطلع الكبارى سعات بيكون كويس وسعات وحش وتقريبا كده والله اعلم لما بحط بنزين 92 بيبقى حلو مع العلم انى لسه مغير فلتر البنزين والسحب زى ما هو سعات و سعات مع العلم بردو ان الدخان بتاع الشكمان ابيض عادى مش اسود
سادس حاجه ايه احسن نوع زيت للماتور لماكينه 1600 cc انا كنت بحط شيل الاصفر دا كويس ولا اغيرو وهل احط ابرو معاه ولا بلاش ؟
قديم 22-06-2015, 09:38 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشكله فى كيا اسبكترا

هو زيت و فلتر الفتيس بقالهم كام الف كم ؟

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 22-06-2015, 11:44 AM

فلتر الفتيس متغيرش من ساعت ما جبت العربيه هو و زيت الفتيس العربيه بقالها معايا 3 سنين بس مكنتش بمشى بيها كان اخرى جوا البلد و كنت بركنها كتير كمان من الاخر متعملوش اى سيرفس خالص ولا ركبت فلتر زيت ماتور من ساعتها بردو ولسه مركب فلتر بنزين من اسبوع واشتريت فلتر هو و بنزين و فتيس فلتر الفتيس اصلى و البنزين و الهو و الماتور كورى و لسه مغير سير الكاتينه و سير الدينامو واشتريت سير باور هغيرو هو كمان دوره التبريد لسه منضفاها يا ريت حد يجاوب على الاسئله و يا ريت لو عندو ملاحظات عن الحاجات الى عاوزه تتنضف يعنى مثلا الرشاشات انضفها ولا لا وايه غيرها تانى من الاخر العربيه متعملهاش سرفيس من ساعت ما جبتها والله اعلم الراجل الى كان قبلى كان عملها ولا لا مع العلم انى مكنتش بركبها كتير عشان كنت بسافر و كده

التعديل الأخير تم بواسطة xDieseLx ; 22-06-2015 الساعة 12:05 PM
قديم 22-06-2015, 05:36 PM
الصورة الرمزية محمد فيصل
محمد فيصل محمد فيصل غير متواجد حالياً

من انا؟: العبد الفقير لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا السيارات
هواياتي: القراءة فى الموضوعات الفنيه وبالاخص فنيات السيارات

محمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond reputeمحمد فيصل has a reputation beyond repute

لكى يتم معالجة الامر جيداً : يلزم عليك عمل صيانه كامل شاملة لكل البنود التى ذكرتها
السيور والرولمان بلى
السوائل والزيوت والفلاتر { موتور /هواء /بنزين /جيربوكس }
البوجيهات وتنظيف الرشاشات ومراجعة شاملة لدورة التبريد
الخراطيم ووصلات المياه
دورة الفرامل وزيت الفرامل
يسر الله لك امرك على افضل ما يكون

قديم 23-06-2015, 07:55 AM

تمام شكرا جدا انا فعلا بعمل السرفيس كامل بس الزيوت ايه احسن حاجه للماتور 1600cc انا كنت بحط شيل الاصفر 3000 كيلو هل دا كويس ولا فيه حاجه تانيه وبالنسبه لزيت الفتيس ايه انضف حاجه ممكن احطها واحط مع ابرو ولا لا والبطاريه احسن مكان اجيب منو فين ويا ريت لو يكون قريب من رمسيس واجيب انهى نوع