العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 13-04-2015, 01:12 PM
m_m_sh_a m_m_sh_a غير متواجد حالياً
من انا؟: مسلم ..مصري
التخصص العملى: أخصائي حاسب آلي
هواياتي: القراءة

m_m_sh_a is a jewel in the roughm_m_sh_a is a jewel in the roughm_m_sh_a is a jewel in the rough
افتراضي رد: جوان وش السلندر

والله أللي أعرفه واللي شفته ..الجوان الصاج بياخد سليكون ..الجوان الجنجريد بياخد جملكة ..فيه بقى جوانات اللي هي المفروض جوانات أصلية ..زي اللي جبته عندي كده في العربية ..الجوان ده أصلا صاج بس بيكون متغطي بطبقه سودا كده تحسها كده زي الكاوتش أو المطاط ومرسوم عليه بالسليكون حوالين مجاري المياه والزيت ..والطبقه السودا دي لما بتسخن بتسيح وبتلزق ..ومتهيألي دي بتقوم بدور الجملكة ..الجوان ده بقى اللي أنا قلت عليه ما بيتحطش عليه حاجه ..يعني كل جوان ليه ظروفه..بس ممكن حضرتك تقولنا عايز تعمل إيه عشان نفيدك ..خلي بالك التحريق على الوش صنعه برضه ..عشان ممكن وإنت بتحرق على الوش تتلف الجوان وخصوصا إنه بيكون شغال بقاله أسبوع أو إسبوعين ..وممكن برضه وإنت بتحرق تكسر مسمار ..فخلي بالك موضوع التحريق ده ليه طريقه وعايزه أيد صنايعي
قديم 13-04-2015, 02:40 PM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

ليه بيتحط جملكة مع الجرنجريد و سيلكون مع الصاج ؟؟!!!

قديم 13-04-2015, 09:35 PM
m_m_sh_a m_m_sh_a غير متواجد حالياً
من انا؟: مسلم ..مصري
التخصص العملى: أخصائي حاسب آلي
هواياتي: القراءة

m_m_sh_a is a jewel in the roughm_m_sh_a is a jewel in the roughm_m_sh_a is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_eng2001 مشاهدة المشاركة

ليه بيتحط جملكة مع الجرنجريد و سيلكون مع الصاج ؟؟!!!
والله والرأي ده يعتبر فتوى من عندي ..يعني ما قدرش أقولك ده الكلام العلمي ..لكنه رأيي الإجتهادي ..أنا بقول إن السليكون بيكون طري وبياخد وبيدي قبل ما يسخن ..عشان كده بيكون ضروري مع الصاج عشان يعمل حبكه مع وش السلندر ومع البلوك ويسد أن تقفيعات في حدود المسموح بيها والجوان ما يسربش ..إنما الجرنجريد بيبقى أصلا في طبقه طريه بتاخد وتتدي لو فيه تقفيعات في حدود المسموح في الوش
قديم 21-05-2015, 11:30 PM
حمدى مخترع مانيوال بدون د حمدى مخترع مانيوال بدون د غير متواجد حالياً
من انا؟: فنى ميكانيكا السيارات
التخصص العملى: لم يحالفنى الزمن لاتمام الدراسة
هواياتي: اى حاجة فيها فكر ومنطق

حمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond repute

اياكوالسلكون عالجونات سواء صاج او جنجريد جملكة فقط فالحالتين صاج او جنجريد اما التربيط امسك يد السوستين من غير ماصورة عزم وربط كويس ولو اليد 6 سيب عشرة سنتى منها وامسكها بعدهم واربط كويس فى حالة المسمار 17 او اكثر اما لو المسمار 14او اقل خليك حساس فالرباط وقرط بالتباعية مش تقرط واحد وتقرط الى بعدو لا قرط سنة كل واحد فيهم يعنى التقريط يبقى جماعى مش فردى واى خدمة

الكلمات الدليلية
جوان وش السلندر