العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديل السيارات العــام

تعديل السيارات العــام منتدى تعديل السيارات والاكسسوارات والسانود سيستمCar Tuning - Pimp My CaR!!!!!

قديم 24-03-2012, 12:03 AM
ggaamm ggaamm غير متواجد حالياً

ggaamm has a spectacular aura aboutggaamm has a spectacular aura about
افتراضي رد: ازاى اعدل عربيتى قانونى

باشا ..

أى حاجة تضاف على العربية من اى نوع ... عليها وهى طالعة من الأجانس تبقى مخالفة

ديفل .. زينون .. فاميه .. أكصدامات .. هوايات .. استيكرات .. كاربون فايبر

المرور فى مصر عاوز العربية ظملط زى ما أتولدت
ههههههههههههههههه

وطبعاً لو على الرخامة يبقى هتبيع العربية

لكن انت ممكن تثبت الفاميه عالرخصة وماتبقاش مخالفة .. وده لازم يكون معاك حاجتين واسطة + سبب مقنع ويفضل انه يكون سبب طبى موثق كمرض جلدى مثلاً

وكمان الكساحات الصغيرة على الأكصدامات الأصلية عادى تعدى

غير كده أفكسسسسس طالما مش عاوز وجع دمااغ
قديم 24-03-2012, 12:46 PM
شيخ عرب شيخ عرب غير متواجد حالياً

شيخ عرب is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ggaamm مشاهدة المشاركة

باشا ..

أى حاجة تضاف على العربية من اى نوع ... عليها وهى طالعة من الأجانس تبقى مخالفة

ديفل .. زينون .. فاميه .. أكصدامات .. هوايات .. استيكرات .. كاربون فايبر

المرور فى مصر عاوز العربية ظملط زى ما أتولدت
ههههههههههههههههه

وطبعاً لو على الرخامة يبقى هتبيع العربية

لكن انت ممكن تثبت الفاميه عالرخصة وماتبقاش مخالفة .. وده لازم يكون معاك حاجتين واسطة + سبب مقنع ويفضل انه يكون سبب طبى موثق كمرض جلدى مثلاً

وكمان الكساحات الصغيرة على الأكصدامات الأصلية عادى تعدى

غير كده أفكسسسسس طالما مش عاوز وجع دمااغ
تسلم يا حبيبى على الرد بس بالنسبة للكاربون والاستيكرات ما دام لون واحد غير لون العربية بتروح تثبتها على الرخصة ان العربية لونين وبالنسبة للزينون انا بسال على اللمبة اللى ب15 جنيه مش الكشافات
قديم 24-03-2012, 05:00 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شيخ عرب مشاهدة المشاركة

تسلم يا حبيبى على الرد بس بالنسبة للكاربون والاستيكرات ما دام لون واحد غير لون العربية بتروح تثبتها على الرخصة ان العربية لونين وبالنسبة للزينون انا بسال على اللمبة اللى ب15 جنيه مش الكشافات

اللمبة عادى جداً وماحدش يقدر يكلمك
الممنوع هو جهاز الزينون اللى بيرمى نور على بعد أكبر من الطبيعى

أما الأستيكر حتى لو بلون العربية مخالف مخالف مخالف مخالف
ومافيش حاجة اسمها تثبت استيكر على الرخصة

هو ممكن الاستيكر يعدى فى حالة واحدة بس لكنه بارضو مخالف ولو حد رخم عليك هيلبسك مخالفة وهى:
ان العربية تكون لونين ومثبوتين عالرخصة وتيجى انت بقى تضيف رسومات بنفس اللون التانى .. يعنى لو لون العربية ابيض واحمر مثلاً وعملت رسمة حمرا على العربية عادى ممكن تعدى بدون مشاكل

هى دى الحالة الوحيد فقط اللى ممكن تعدى فيها

وفيه حالة تانى مجرد إستثناء نظراً لعدم معرفة ودراية رجال المرور من أناء وظباط
وهى الفينيل المطفى أو الأستيكر المطفى وده بيتشد على العربية كلها وبيكون بدون نقشات ومن الصعب حد يفرقه عن اللون المطفى من الدوكو إلا لو كان فاهم وشغال فى الحوار ده

وكلامى متأكد منه لأن كل ده انا سألت عليه وعملته فى العربية وعيشت معاه كل لجنة اعدى منها وآتاخدت مخالفة بسببه قبل الثورة كمان وده غير انى محامى
هههههههههههههه

وتحت أمرك ياباشا
قديم 24-03-2012, 06:59 PM
شيخ عرب شيخ عرب غير متواجد حالياً

شيخ عرب is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ggaamm مشاهدة المشاركة

اللمبة عادى جداً وماحدش يقدر يكلمك
الممنوع هو جهاز الزينون اللى بيرمى نور على بعد أكبر من الطبيعى

أما الأستيكر حتى لو بلون العربية مخالف مخالف مخالف مخالف
ومافيش حاجة اسمها تثبت استيكر على الرخصة

هو ممكن الاستيكر يعدى فى حالة واحدة بس لكنه بارضو مخالف ولو حد رخم عليك هيلبسك مخالفة وهى:
ان العربية تكون لونين ومثبوتين عالرخصة وتيجى انت بقى تضيف رسومات بنفس اللون التانى .. يعنى لو لون العربية ابيض واحمر مثلاً وعملت رسمة حمرا على العربية عادى ممكن تعدى بدون مشاكل

هى دى الحالة الوحيد فقط اللى ممكن تعدى فيها

وفيه حالة تانى مجرد إستثناء نظراً لعدم معرفة ودراية رجال المرور من أناء وظباط
وهى الفينيل المطفى أو الأستيكر المطفى وده بيتشد على العربية كلها وبيكون بدون نقشات ومن الصعب حد يفرقه عن اللون المطفى من الدوكو إلا لو كان فاهم وشغال فى الحوار ده

وكلامى متأكد منه لأن كل ده انا سألت عليه وعملته فى العربية وعيشت معاه كل لجنة اعدى منها وآتاخدت مخالفة بسببه قبل الثورة كمان وده غير انى محامى
هههههههههههههه

وتحت أمرك ياباشا
تسلم يا باشا انا شفت فعلا رخصة عربية لونين بس هو اللى ملونها فاهمنى يعنى كانت لون واحد وخلاها لونين وبالنسبة لتثبيت التفييم والديفل تعرف عنهم حاجة؟
قديم 24-03-2012, 07:44 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شيخ عرب مشاهدة المشاركة

تسلم يا باشا انا شفت فعلا رخصة عربية لونين بس هو اللى ملونها فاهمنى يعنى كانت لون واحد وخلاها لونين وبالنسبة لتثبيت التفييم والديفل تعرف عنهم حاجة؟

عادى ياباشا ممكن تعملها لغاية 4 ألوان كمان بس مش استيكر لازم دوكو عشان الفحص وكده .. وتبقى الرخصة مكتوب فيها الاربع الوان عادى

أما التفييم فده حوار .. أولاً تطلع على اى مستوصف او طبيب يكون معرفة وتطلع شهادة طبية ان عندك لا قدر الله يعنى مرض جلدى زى البعاق مثلاُ .. أو مرض فى العيت يستوجب عدم تعرضك للشمس كده يعنى .. المهم التقرير يكون قوى

ثانياً تطلع عالمرور قبل الفحص طبعاً عشان تفحص بالتفييم ويتثبت عالرخصة
وتقول للمختص انا معايا شهادة طبية وعاوز تصريح تفييم .. يفضل بقى تزقلك حد واسطة وبعد ماتاخد التصريح تطلع تفيم عربيتك وترجع عالفكص وتحط التصريح والشهادة مع ورق عربيتك وتستنى دورك بقى لغاية مايجى الفحص بتاعك هيجى المهندس يبص على حالة العربية والكلام العادى ده
ويمضيلك عالأورنيك تاخده وتطلع على شباك التجديد والترخيص وتعيش بقى لغاية ماتطلع الرخصة ومكتوب عليها مصرح بالتعتيم أو التفييم على حسب ومبروك عليك )

أما الديفل فممنوع عند الفحص ده اكيد لكن عادى ممكن يمشى فى الطبيعى بدون مشاكل إلا لو حد قصد يغلس عليك ويدخلك فحص بسبب الديفل وده من باب الغلاسة لأنه ممنوع بارضو وماينفعش يتثبت عالرخصة بأى حال إلا لو العربية فيها تربو ونازلة كده بنظام التربو الكامل بس فى الحالة دى أبقا قابلى لو رخصتها أصلاً
هههههههههههههههههه