العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 19-09-2011, 07:24 AM
romioromio romioromio غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طبيب

romioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الحقوني ......الميكانيكي بوظلي العربيه مش عارف اعمل ايه معاه

انا شاكر جدا ليكو يا جماعه

انا عارف انه صعب تسيب سيارتك لكن انا فعلا مش فاضي خالص والله
ومقدرش اسيب شغل العياده عشان مفيش حد غير
_____

الفكره كمان اني بروح لميكانيكي يكون معرفة اي حد
وطبعا بعد التوصيات من زميلي واسيبله العربيه
والمهم........اني بتحرج اتكلم في الفلوس باقول اهو عمل الواجب عشان زميلي وخلاص
وكل مره اكتشف ان ده غلط
اخرهم امبارح زميلي قاللي انت عبيت تكييف بكم

المهم طلع مضحوك عليا في 120 لحلوح
الراج قعد يقوللي كان في تسريب ومش عارف ايه واشتغالات-
قديم 19-09-2011, 07:28 AM

romioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond reputeromioromio has a reputation beyond repute

المهم
انا نزلت اليوم لقيت بقعة الزيت قلت شويه
او يمكن لا تذكر لكن موجود برده

فبكده انا حاسس انها فضت كل اللي فيها تاني

انا حضطر اروح لميكانيكي وامري لله

بس المشكله يا جماعه كله بيقوللي سيبلي العربيه

وانا الصراحه من كلامي بيحسوا اني ميح خالص وهي كده الصراحه اني ابيض
وكمان فيا عيب مبحبش اللك الكتير
يعني عايزه يصلح وينجز
فعشان ميفلمش عليا بسيبه وارجعله بعد شويه

انا عارف ان ده غلط بس ان شاء الله انهارده حروح واقعد معاه

بس انا غالبا ميه بالميه اتاكدت انه زيت الفتيس اللي ناقص
قديم 19-09-2011, 09:09 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

بص هو عامة من حقك تطالبة على الاقل بال 150 جنية مصنعية الشغل اللى لسه مخلصش او يخصمهم من مصنعية باقى الشغل لو انت هتتعامل معاه تانى وبرضو كنت المفروض تعرف ال 150 التانية ديه جاب بيها ايه وبكام ومنين وعموما يفضل ان انت اللى تتشرى قطع الغيار لعربيتك او تاخد معاك صنايعى وتشترى منها تتعلم ومنها ميتنصبش عليك
وتبقى منصوب عليك فى مصنعية وقطع غيار كمان

طبعا مفيش كلام يتقال بعد كلام حسام وشريف وطالما انت قرفان من الراجل ده ومش مطمنله انصحك تستعوض ربنا فى اللى فات وتشوف ميكانيكى محترم او معرفة حد صاحبك وتشوف ايه اللى يتعمل
وانا رائى ان الفتايس الكورى القديم لو فتحت بقها تتغير متتصلحش

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 19-09-2011, 10:20 AM
الصورة الرمزية aymangalal
aymangalal aymangalal غير متواجد حالياً
من انا؟: بنى ادم
التخصص العملى: محلل بيانات - معد تقارير
هواياتي: الانترنت - القيادة -البحث عن معلومات

aymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jamil مشاهدة المشاركة

اسأل اي حد معرفتك علي ميكانيكي هو بيثق في شغله وامانته وخليه يروح معاك واسمع منه وخلي عينك عليه وهو شغال ونصيحة متسبلوش العربية ولا لأي صنايعي ومتروحش للاولاني تاني وربنا يعوض عليك في اللي فات والعلام مش ببلاش
كلام مظبوط جدا ... يستحسن ماتروحش لاى واحد وخلاص واسأل قبل ماتروح زى ما اخواننا الافاضل نصحوك ... انا كنت ماعرفش حد واى صنايعى دلوقتى بتعامل معاه جه نتيجه معرفه ومعامله اكتر من مره لغاية ما اثق فيه شخصيا وفى صنعته

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسام البورسعيدى مشاهدة المشاركة

احنا هنا صوتنا اتنبح يا جماعة محدش يسب عربيته لاى صنايعى يصلحها من غير ما تكون قدام عينه ..
والنتيجة نصب من ميكانيكى معدوم الضمير ..

.
القاعدة رقم واحد فى الفصل الاول من الصيانة للمبتدئين ... خد بالك منها كويس يا روميو

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherif fersh مشاهدة المشاركة

بس أحب أضيف ... ما تخليش الميكانيكى يحس أنك مش فاهم
أعرف واحد كان كل مايروح للميكانيكى يقول " مش عارف .. مش عارف "
النتيجة انه كان بيدفع كتير من غير فايدة
لا تظهر عدم معرفتك
طيب بس أنا مش عارف فعلا .. أعمل أيه ؟
يبقى أسأل عن كل تفصيلة و كل حاجة بيعملها .. دى ليه و عشان أيه ؟
و أبقى رخم و ما أتكسفش
لو أشتغلنى مره مش هايعملها تانى
روح لميكانيكى تانى و قول اللى حصل بالضبط من النصاب الاولانى
و الله الموفق ‘
كويس جدا الكلام ده ... وانا اتعلمت اعمل كده فى البدايه والحمد لله الخسائر مش كتير مقارنه باللى انا استفدته منه فى التعامل مع الصنايعية

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

بص هو عامة من حقك تطالبة على الاقل بال 150 جنية مصنعية الشغل اللى لسه مخلصش او يخصمهم من مصنعية باقى الشغل لو انت هتتعامل معاه تانى وبرضو كنت المفروض تعرف ال 150 التانية ديه جاب بيها ايه وبكام ومنين وعموما يفضل ان انت اللى تتشرى قطع الغيار لعربيتك او تاخد معاك صنايعى وتشترى منها تتعلم ومنها ميتنصبش عليك

طبعا مفيش كلام يتقال بعد كلام حسام وشريف وطالما انت قرفان من الراجل ده ومش مطمنله انصحك تستعوض ربنا فى اللى فات وتشوف ميكانيكى محترم او معرفة حد صاحبك وتشوف ايه اللى يتعمل
تسلم يا ابو نورا على الكلام (الدرر) ده واسمحلى اضيف نقطة صغيرة .... حتى الوحد لو مش فاهم يسأل ومايتكسفش على الاقل عشان يعرف سبب العطل ده ايه؟؟؟ مش يمكن سوء استخدام بدون قصد؟؟؟ عشان اعرف ازاى اتعامل بطريقة صحيحة مع العربية وكمان جر كلام (على حسب الصنايعى) كأنك بتتصاحب عليه وكلمه فى الشغل على كلمة بره الشغل تقدر تفهم مبدئيا الصنايعى ده دماغه ايه.. وكمان خد بالك من كلامه ومعاملته مع الاخرين ...وصنفه(اعمل له تصنيف) حسب وجه نظرك على المستوى الشخصى والعملى .. وكمان قبل ما يحط ايده فى اى مسمار ويفكه ويبتدى يصلح اعرف المشكله فين ؟؟ وسببها؟؟ وهاتتكلف كام قبل اى شىء؟؟ عشان مش بعد مايخلص تتفاجىء بمصنيعيته او سعر قطع الغيار اللى اشتراها.... وباين عليك من الناس اللى بتتحرج وبتتحط قدام الامر الواقع (لا بتفاصل ولا بتتكلم فى فلوس) وكده ماينفعش فى مجال صيانة العربيات...
ودعواتى لك بالتوفيق ومزيد من التعليم المفيد ان شاء الله

صلى على رسول الله
---------------------

قديم 19-09-2011, 12:56 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

لا خلاص انا مش راجعله تاني
انا استعوضت ربنا في اللي دفعته

انا ان شاء الله رايح لواحد جديد انهارده وحبقي اقولكم علي اللي حصل