العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > موضوعات متميزة

موضوعات متميزة لا يسمح للأعضاء بنشر موضوعات بهذا القسم

قديم 04-01-2010, 08:50 AM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أسوأ شخص فى مصر لعام 2009

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة egypt_farmer مشاهدة المشاركة

لو تسمحولى

5 - مع الدكتور عبد السلام فى كل تعليقاته التى اتسمت بالحكمه والتى تؤكد جدارته فى كونه حكيم المنتدى

أشكرك من كل قلبى و أخجلتم تواضعنا !

8 - الزكاه فى الاسلام تقريبا نص العشر يعنى 5 % !

يا الزكاه فى الاسلام ربع العشر ! يعنى 2.5 % يعنى 25 فى الآلف ! و ده بعد أن يكون معك النصاب لمدة سنه كامله ولا تحتاج اليه و هو يساوى 84 الى 85 جرامآ من الذهب ! معلهش بس كان لازم أوضح علشان نكون دقيقين فى الآحكام و بدون " تقريبآ " !

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابراهيم داود مشاهدة المشاركة

الاخ الفاضل الاستاز/ شادى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابراهيم داود مشاهدة المشاركة

ردك يؤكد انك من الشخصيات المحترمه جدا والتى لاتحب ان يخرج منها سوء على شخص ولا لغو حديث وتاكد اخى الغالى المحترم بعد رد حضرتك كان الشافى والكافى مع اعتزازى باعضاء كثيره وعلى درجه كبيره من العلم والثقافه ولاكن احياننا اجد من يققل من شأنه بسبب موضوع لامعنى له؟
اولا سياسيا مصر مرت بمراحل كلها صراع حتى الان فبعد الاستعمار والذل والاهانه كان عهد جمال ولابد منه تحريرا من الاستعمار ويليه عهد السادات وهو ايضا عهد لابد منه فلقد رفع رآسنا واعز كرامتنا والعهد الحالى عهد الريس مبارك هو عهد بناء تخيل وانظر لما تم فى مصر من بناء ومشاريع الا نحمد الله ولا نعيب فى خلق خلقه الخالق ؟
اخى اذا كان بمقدورك ان تكفى نفسك شر او سوء اراده الله لك فتاكد ان من حققك ان تفعل ما يخطر ببالك ولاكن تاكد انك عبد ضعيف لايملك لنفسه ظرا ولا نفعا الا بامر الله وتذكر الايه الكريمه المذكوره فى كل موقع؟

أستاذ ابراهيم مع احترامى الشديد لحضرتك واعتزازى لك بعد مقابلتك الشهر الماضى

بس اسمحلى أقول لك " على النعمه مافهمت من الكلام ده حاجه " !!!

Dr. Bolbolan ptmnlo123per1127

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127
قديم 04-01-2010, 10:41 AM
الصورة الرمزية نبيل عبدالرحمن
نبيل عبدالرحمن نبيل عبدالرحمن غير متواجد حالياً
مدير عام المنتدى
من انا؟: مهندس انشائى بالمعاش
التخصص العملى: خبير مدير عام مساعد بقطاع البترول سابقاً
هواياتي: رياضة التجديف وألعاب القوى ( أيام الشباب طبعاً )

نبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond repute

أنا مع الدكتور يوسف بطرس غالى فى أنه يحاول أن يحسن من إقتصاد البلد فى عصر انهارت فيه إقتصاديات بلاد كثيرة والحمد لله أننا ما زلنا بخير ولم نقع مثل بلاد كثيرة ، ولكنى أختلف مع سيادته فى أن يحصل ضرائب على المسكن الذى نعيش فيه مهما كانت قيمته ، هناك أناس إشتروا الشقق التى يعيشون فيها منذ سنوات طويلة بأسعار زهيدة ومع مرور الوقت إرتفعت أثمان هذه الشقق فلا يجب أن نحاسبهم ضريبياً بأسعار الوقت الحالى ، يجب أن يرفع الدكتور يوسف يده عن الشقة السكنية المملوكة للفرد بغرض سكناه ، ولكن إذا كانت له شقة أخرى فى نفس المدينة عندها يطبق عليه القانون
وكل الشكر والتقدير لكل من ساهم فى هذا المعترك ولو بكلمة

م . نبيل عبد الرحمن
مصر موتورز
الإسكندرية
قديم 04-01-2010, 11:32 AM
atgps atgps غير متواجد حالياً

atgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond repute

مع احترامى لرأى جميع الأخوة
وأعتز جدا برأى الدكتور عبد السلام
هل من المنطق والعدل أنى أدفع ضريبة على الشقة التى أسكن فيها؟ لو قدر ثمنها بـ 600 الف مثلا؟ وفى نفس الوقت لو هناك من يمتلك 4 أو 5 شقق ثمن كلا منها أقل من نصف مليون لايدفع ضرائب!!! فى بعض الدول يتم تحصيل الضرائب لمن يمتلك أكثر من عقار ويدفع على العقار الزيادة فقط .
والأخ المحترم ابراهيم يقول " عهد بناء تخيل وانظر لما تم فى مصر من بناء ومشاريع" ، فى أى دولة هناك مشاريع ولكن الفرق أن نمو مشاريعنا بطئ جدا جدا, مع عدم تمكننا حتى الآن باللحاق بدول كثيرة بدأت معنا أو بعد منا، فأين الصحة؟ وأين التعليم؟ وأين النظافة؟ كل ذلك ندفع له الضرائب ولكن أى المردود؟
فهل لك يا سيدى أن ترد على ابنى الصغير؟ أحيانا يسافر معى الى دول عديدة ويسألنى!! لماذا مصر مش نظيفة مثل تلك الدول؟؟ لماذا لايوجد نظام ولا أى ملامح جمالية فى مصر مثل أى دولة آخرى؟؟ هل لك يا سيدى أن ترد بالمنطق على طفلى الصغير؟
قديم 04-01-2010, 01:20 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

بصراحة الموضوع بقى ملخبط خالص ومحتاج اعادة نظر فى اكثر من جانب

مبدئياً بالنسبة لما جاء فى مشاركة الاستاذ شادى من تعدى على عضو اخر فسيتم اتخاذ الاجراء الادارى وفقاً لقوانين المنتدى .

وقبل اى حاجة بشكر الدكتور تامر على فتح الموضوع والشكر موصول لكل المشاركين على اثراء الموضوع بالاراء القيمة

بالنسبة للموضوع فانا شايفه من اكثر من زاوية

اولاً كما ذكر استاذ شادى ان منظومة الضرائب اعادت جدار الثقة بين الممول والمحصل
وانا اسأل منين تيجى الثقة ؟
الثقة تيجى لما الممول يبقى عارف ان اللى بيدفعه بيروح لمن يستحق
يعنى انا بدفع ضرائب معقولة قدام خدمات ملموسة
حضرتك بتقول "
الدولة بتاخد منك عشان تصرف عليك امن و دفاع مدني و صحة و تعليم وكل شيء"
امن يعنى ميبقاش فيه امين شرطة ياخد منك خمسين جنية علشان يعملك محضر زى الناس ومبيقاش فى حرامية وبلطجية فى كل حتة وكل مكان ومبيقاش فيه تجارة مخدرات فى كل حتة وعلى مرائى ومسمع واحيانا دعم من الشرطة
امن يعنى مفيش اسرائيل ويعنى عندك منظومة تسليح حقيقية
فين الامن ده ؟

دفاع مدنى ؟
يبقى حضرتك مشوفتش ومسمعتش كم الحرائق اللى حصلت فى السنة اللى فاتت بس ومتابعتش اداء الدفاع المدنى المخزى فيها فضلا عن كارثة الدويقة اللى الدفاع المدنى معرفش يطلع جثث الناس من تحت الصخرة لحد ما تعفنت

صحة ؟
يبقى حضرتك متعرفش اننا بقينا من اكتر الدول الموبوئه فى العالم مابين كل انواع الانفلونزا طيور وخنازير الى امراض الكبد والدم والايدز لسرطانات والقائمة طويلة ممكن الدكاترة يفيدونا فيها اكتر
ده غير مصايب التامين الصحى والمشتشفيات الحكومية وفضائح سرقة الاعضاء وكوارث المستشفيات الخاصة والاستثمارية

تعليم ؟
الحمد لله مفيش برضو لا تعليم ولا تثقيف ولا تربية

وزى ماقال دكتور عبد السلام اصلاً كل الخدمات ديه مدفوعة الاجر
يعنى انا بدفع للتعليم وللصحة وللمواصلات والكهرباء والمية والتليفون وكل حاجة ايه اللى عليه دعم ؟
العيش اللى محدش بيلاقيه ولا بياكله اصلاً ولا المستشفيات الحكومية اللى محدش يقدر يهوب جمبها ولا مدارس الحكومة اللى بتخيب مش بتعلم ولا ايه ؟

انت عارف ايه الحاجة اللى عليها دعم فعلاً الغاز اللى بنوديه لاسرائيل

انا عايز اعرف فين جدار الثقة ده بقى اذا كنت مش حاسس بقيمة اى خدمة باخودها فى مقابل الضرائب ديه ؟

ينفع اتنازلك عن كل الخدمات ديه فى مقابل انى مدفعش ضرائب ؟؟

ينفع اشترى عربية بضرائب هى الاولى من نوعها فى العالم كله فى مقابل الشوارع اللى زى الزفت ديه وخدمات المرور اللى تخرج الواحد من هدومة

طبعاً مفيش ثقة ولا فيه اقتناع بس بدام بقى فيها حبس يبقى لازم ندفع

اما الضريبة العقارية فعلشان نناقشها لازم نرجع سنتين ورا لما الحكومة باعت اجزاء كبيرة من الاراضى لمستثمرين اجانب وسهلت للاجانب عامة شراء الشقق والاراضى فزادت اسعار الاراضى والشقق اضعاف مضاعفة تمهيداً للقانون ودلوقتى بيستكملو اللعبة
وده اللى فات واللى جاى لسه
لان الاسعار بايديهم وممكن تانى برضو بين يوم وليلة تلاقى العقار بتاعك دخل فى الشريحة المفتكسة وده اكيد هيحصل لان كل حاجة بتزيد وبس ما عدا قيمة الجنية
هو ده بقى تحسين وتحرير الاقتصاد !!؟

وبعدين انا بتفرس بصراحة لما بسمع الناس بتردد الكلام الحكومى بتاع الازمة العالمية اللى احنا متأثرناش بيها الحمد لله والدنيا كلها مش لاقيه تاكول واحنا اخر حلاوة وبشبشه والفلوس مش عارفين نوديها فين

احنا اتأثرنا بالازمة طبعاً والحال مازال زى الزفت سواء فى البورصة او فى القطاع العقارى والقطاع الائتمانى والسوق عامة
هو احنا لازم تحصل مجاعة علشان يبقى اتأثرنا هو كان حصل مجاعة فى امريكا ولا اوربا ولا اسيا

يعم وصلنا لدخل ورفاهية الناس بره وبعدين دخلنا فى ازمة زيهم برضو انا موافق

بصراحة الموضوع الكلام فيه بيعصب والواحد مش قادر يتكلم بالمنطق بدون انفعال
فرحانين بجابى ضرائب شاطر ويقولك ده حرر الاقتصاد ونعنش البلد يا سلام امال اللى بيوفر ويدبر ويحاسب الكبار يبقى ايه
لاء يا سيدى انا عايز الاقتصاد يبقى مقيد والبلد تبقى متخلفة بس رخص الزيت والسكر اللى زادو اضعاف مضاعفة من ساعة ما ممسكت

ptmnlo123per1106

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 04-01-2010, 03:14 PM
أبو أحمد أبو أحمد غير متواجد حالياً

أبو أحمد will become famous soon enough

السلام عليكم ورحمة الله
أنا عادة مش بحب أشارك بس بحب أشوف المواضيع اللى فعلا مفيدة وأنا باستفيد جدا من المنتدى والناس المحترمة اللى بتحط المواضيع
بس الموضوع مستفز فعلا وأنا مع أبو نورا فى كل اللى قاله