العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سفارى وطرق

سفارى وطرق اماكن تستحق الزيارة - سفارى - رحلات - طرق جديده او مختصره - طرق احذر منها

قديم 19-04-2010, 12:35 AM
الصورة الرمزية الكشفى
الكشفى الكشفى غير متواجد حالياً

الكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond reputeالكشفى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: طريق المنيا الغردقة أمشي ازاى بظبط

اخونا العزيز انا ممكن ادلك على ثلاث طرق وانا مشيت فيهم هما الثلاثة
اولا ممكن تطلع على الصحراوى الشرقى وتتجة نحو القاهرة وقبل الكارتة اللى بعد ما تعدى بنى سويف تتجة يميناً لطريق الكريمات وفى اخر الطريق تتجة ايضاً يمينا وهو طريق القاهرة الغردقة

الطريق الثانى تتجة الى الصحراوى الشرقى وهناك كشك مرور امام الفشن تسمى الشيخ فضل متفرع منها طريق يمينا تمشى فى طريق الشيخ فضل ودة فى حدود 250 كم هيوصلك لراس غارب واخر الطريق تتجة يمينا الى الغردقة ودة يعتبر اقصر الطرق بالنسبة لك والطريق ممهد ومرصوف كويس علشان اللى رصفة الجيش بس اياك تقف لحد فى الطريق دى ولا تفكر انك تنزل تساعد واحد عربيتة عطلانة او حد يشاورلك لان الطريق دى مشهورة فى القصص دى

الطريق الثالث انك تتجة لسوهاج ومنها لحى الكوثر ومنة لطريق الغردقة الجديد
وتروح وترجع بالسلامة

لا تعش فى يومك ان كان يومك متعباً لك بل عش فى غدك تجد يد الله تمتد اليك
قديم 19-04-2010, 02:20 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr. Bolbolan مشاهدة المشاركة

والله يا حاج خليفه ! انت عارف الآيام الآخيره قبل السفر ! تقريبآ المدام والآولاد بيقعدوا مع بعض يفكروا

و يقدحوا زناد فكرهم ان ازاى ناخد أقصى استفاده من الراجل ده قبل ما يسافر ! يعنى بأوصل لباب الطياره

وأنا معصور زى الليمونه أو عود قصب فى مكنة عصير من بتاعة زمان ! اللى بتدخل العود للعصر 10 مرات

لغاية ما تطلع د.... أهله ! وسعادتك برده رجل أعمال ماحدش عارف يتلم عليك ! وكنت جايلك من 10 أيام علشان

نروح للكهربائى مع بعض و تبقى مقابله لكن انت زحلقتنى ولا أجدع شامبو ! ptmnlo123per1106

Dr. Bolbolan
والله ظلمتنى ده انا روحت هناك وسالت الاسطى حسن نفسه لانه كان عامل عملية نزل الشغل فقلت اشوف عملو الواجب والا ايه وقاعد عما ل اوصف السيراتو الفضى وفوجئت بيهم بيقولو انها الكورولا الحمرا بتاعة المدام و دى أمارة اهى
عموما هطلبك بكرة الاثنين بالموبايل لانى هكون فى وادى النطرون ان شاء الله ونتفق نتقابل الثلاثاء ثم يومها كان ورايا كام معاد مهمين وفوجئت بيك بتكلمنى وكان مينفعش الغيهم لكن مفروض علشان خاطرك مفروض الواحد يوقف الساعة هو احنا نعرف كام دكتور عبد السلام

التعديل الأخير تم بواسطة خالدخليفة ; 19-04-2010 الساعة 02:49 AM
قديم 19-04-2010, 08:08 AM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

والله ظلمتنى ده انا روحت هناك وسالت الاسطى حسن نفسه لانه كان عامل عملية نزل الشغل فقلت اشوف عملو الواجب والا ايه وقاعد عما ل اوصف السيراتو الفضى وفوجئت بيهم بيقولو انها الكورولا الحمرا بتاعة المدام و دى أمارة اهى
عموما هطلبك بكرة الاثنين بالموبايل لانى هكون فى وادى النطرون ان شاء الله ونتفق نتقابل الثلاثاء ثم يومها كان ورايا كام معاد مهمين وفوجئت بيك بتكلمنى وكان مينفعش الغيهم لكن مفروض علشان خاطرك مفروض الواحد يوقف الساعة هو احنا نعرف كام دكتور عبد السلام

مساء الخيييييير ! ده ايه الصنف اللى انت ما بتشربوش ده يا عم خليفه ! أولا السيراتو مش فضى ! دى برونز غامق !

ثانيآ : الآسطى حسن لم يكن فى المحل لظروف العمليه ! ولم أراه الا بعدها بيومين علشان كان ناقص فانوس !

ثالثآ : مين قال الكورولا بتاعة المدام ؟ بصراحه صبى المحل عمل شغل كثير وانت عارف طالما انت واقف مع

الصنايعى لازم تلاغيه سجاير وكلام ( صحوبيه يعنى ) و من ضمن الكلام قلت له معلش السياره مبهدله علشان أنا

لا أركب سيارات والعيال ومراتى مبهدلينها ! وطبعآ لم أقل له انى فى السعوديه ولا عندى سيراتو ! والا كان ذبحنى

فى الآجره يا معلم ! أقوم كمان أقول له دى بتاعة المدام ؟ يعنى أنا عندى أسطول عربيات ؟؟ و نسيت عنده علبة مناديل فاين جديده لنج ( 1000 منديل ) ولما روحت له

المره التانيه لم يعطها لى ! ورغم انى رأيتها بعينى على الرف ( كامله ) فأنى أبيت أن أزكره بها أو آخدها حتى لا أحرجه و عملت نفسى عبده العبيط ! وهوه خلص تلميع عدادات السرعه فى 20 دقيقه و كان فيه تركيب لمبه صغيره عند عصاية الفتيس ووقعت منه بالداخل و قعد نصف ساعه لما طلعها ! و طلب 30 أعطيته 25 لآن المحفظه كان بداخلها ورق ب 200 ج وقلت له سأعوضها لك عند تركيب فانوس اشارة الجنب ! وفعلا لما روحت مره تانيه وركبته أعطيت الريس 20 ج كما طلب بالضبط ! عمومآ تشكر يا باشا

الراجل عمل اللازم و مش غالى وأنا عملت له دعايه فى قعدة المنتدى مع سومو! ولم ينقصنى الا رؤياك بس ما فيش داعى ندخل سيرة المدامات على الملآ يا صعيدى وانت سيد العارفين بالحاجات دى !

Dr. Bolbolan ptmnlo123per122

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127

التعديل الأخير تم بواسطة Dr. Bolbolan ; 19-04-2010 الساعة 08:34 AM