العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 128 FIAT

قديم 18-06-2012, 02:53 AM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: موسوعة اسئلة سيارة الشعب 128(لو عندك سؤال او مشكلة ادخل حطها وهنجوبك فى اسرع وقت)

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_592005 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
عامل ايه يا بشمهندس سيد
بص يا سيدي
العربيه طول ما انت ماشي مفيش مشكله انما لو وقفت وجيت تدور مدورش ولو دارت تدور بصعوبه
المهم روحت للميكا نيكي قالي ده المارش روحنا ظبطنا المارش وغيرنا الجلب ب30 جنيه و30 جنيه كمان مصنعيه
تمام وبرضه العربي وقفت وانا ماشي النهارده ومدارتش الا لمل اتزقت
مع العلم ان البطاريه جديده بقالها اسبوعين والدينامو شحنه 14
تفتكر العيب في ايه
فيه حاجه تانيه الراديو بيقطع ولما سالت الكهربائي قالي ده عيب من الرلديو مع انه كان شغال كويس اول ما جبت العربيه
واخيرا معلش طولت عليك وشكرا علي ردك
بالنسبه لمشكلة ان العربيه مش بتدور هل هى مش بتدور ماارش اصلا صح

بالنسبه بعد ما صلحت المارش لما بقى العربيه تبطل وتيجى تدورها ركز معايا بقى اما بتيجى تحط المفتاح وتدور هل نور لمبتين الزيت والكونتكت بيضعف مع ان مفيش مارش بيشتغل ياريت ترد عليا فديه علشان اقدر احدد المشكله

تانى حاجه بالنسبه للتسجيل هل الراديو نفسه بيفصل اشارة ولا بيفصل كهربا خالص لو بيفصل كهربا خالص يبقى خليه يعملك واصله من التسجيل للبطارة طوالى لو بيفصل اشارة راديو وديه لاى واحد بتاع الكترونيات من اللى بيصلحوا تلفزيونات و مسجلات وكدا يبصلك عليه برضوا وياريت ترد على الحاجات اللى سالتها علشان احدد المشكله ان شاء الله

جروب رابطه هيونداى اكسيل على
Facebook
اضغط هنا
-------------------------
للبيع قطع غيار السيارة هيونداى اكسيل
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا
--------------------------
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

سيد عصام
قديم 19-06-2012, 02:37 AM
ahmed_592005 ahmed_592005 غير متواجد حالياً

ahmed_592005 will become famous soon enough
افتراضي رد: موسوعة اسئلة سيارة الشعب 128(لو عندك سؤال او مشكلة ادخل حطها وهنجوبك فى اسرع وقت)

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sayed2077 مشاهدة المشاركة

بالنسبه لمشكلة ان العربيه مش بتدور هل هى مش بتدور ماارش اصلا صح

بالنسبه بعد ما صلحت المارش لما بقى العربيه تبطل وتيجى تدورها ركز معايا بقى اما بتيجى تحط المفتاح وتدور هل نور لمبتين الزيت والكونتكت بيضعف مع ان مفيش مارش بيشتغل ياريت ترد عليا فديه علشان اقدر احدد المشكله

تانى حاجه بالنسبه للتسجيل هل الراديو نفسه بيفصل اشارة ولا بيفصل كهربا خالص لو بيفصل كهربا خالص يبقى خليه يعملك واصله من التسجيل للبطارة طوالى لو بيفصل اشارة راديو وديه لاى واحد بتاع الكترونيات من اللى بيصلحوا تلفزيونات و مسجلات وكدا يبصلك عليه برضوا وياريت ترد على الحاجات اللى سالتها علشان احدد المشكله ان شاء الله

اولا شكرا لاهتمامك يا باشمهندس

لا يا باشا المارش بيدور ويفضل يقطع لغاية ما يفصل خالص
ونور الكونتكت مبيضعفش

اما بالنسبه للراديو
الراديو بيكون شغال ولاكن صوته بيقطع طول ماالعربيه ماتورها شغال واحيان بيتظبط لما تكون العربيه مش دايره

قديم 19-06-2012, 05:30 AM
الصورة الرمزية sayed2077

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute

اولا شكرا لاهتمامك يا باشمهندس

لا يا باشا المارش بيدور ويفضل يقطع لغاية ما يفصل خالص
ونور الكونتكت مبيضعفش

اما بالنسبه للراديو
الراديو بيكون شغال ولاكن صوته بيقطع طول ماالعربيه ماتورها شغال واحيان بيتظبط لما تكون العربيه مش دايره

بالنسبه للمارش فلازم حضرتك تروح لاقرب وواحد كهربائى سيارات يشوف لحضرتك ايه اللى فيه بالظبط لان كده بيبقى فى حاجه جوة المارش

ثانيا بالنسبه لرراديوا فى الاغلب حضرتك محتاج اسلاك بوجيهات فايبر مش نحاس لان النحاس بيأثر جامد على راديو العربيه طول ما الماتور شغال وابقى قولى عملت ايه

Facebook
اضغط هنا
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا

سيد عصام
قديم 22-06-2012, 07:23 PM
ahmed_592005 ahmed_592005 غير متواجد حالياً

ahmed_592005 will become famous soon enough

كلامك مظبوط يا باشمهندس سيد
طلعت المشكله في المارش البارميل بتاعه محروق والكهربائي غيره بواحد تاني برضه جاب نفس النتيجه
المهم يا سيدي غيرنا المارش كله وجبنا واحد استيراد 128
وعمل 130 جنيه

بس بجد الواحد زهق من كتر المصاريف الواجد مبقالوش شهر جايب العربيه وصارف حوالي الف جنيه

قديم 22-06-2012, 08:23 PM
الصورة الرمزية sayed2077

كلامك مظبوط يا باشمهندس سيد
طلعت المشكله في المارش البارميل بتاعه محروق والكهربائي غيره بواحد تاني برضه جاب نفس النتيجه
المهم يا سيدي غيرنا المارش كله وجبنا واحد استيراد 128
وعمل 130 جنيه

بس بجد الواحد زهق من كتر المصاريف الواجد مبقالوش شهر جايب العربيه وصارف حوالي الف جنيه

لا ياباشا متزهقش ده انت لسه فى اول الطريق انا اول ما جبت العربيه من سنه
كانت كل حاجه فيها ضايعه بمعنى الكلمه كل ما تتخيله
وصارفت عليها بالظبط بالترخيص وكل حاجه من ساعت ما جبتها
حوالى 7000 جنية بالظبط
اه والله زى ما بقول لحضرتك ودلوقت علشان ابيع لازم ابيعها زى ما جبتها واخسر ال 7000 دوول
وياباشا مش عاوزك تزهق انت لسه فى اول المشوار لسه الدينموا و الشاسيه و المساعدين والعفشه وكبالن وووووو

مش بعقدك والله بس للاسف كل واحد فى مصر بيجى يبيع العربيه لو واقفه على حاجه بجنية بيستخسر يجيبها
يعنى انا مثالا عارف انى هبيع نزلت وجبت طقم ضوافر وطقم بوجيهات NGK جديده وظبت الكربراتير وكله ظبته الحمد لله علشان محدش يدعى عليا بعد ما يشتريها منى هههههههه
تحياتى لك

Facebook
اضغط هنا
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا

سيد عصام