العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 26-09-2012, 11:56 PM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: جيت اكحلها عميتها

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Vanditta مشاهدة المشاركة

اخر التطورات حاليا
العربية بتسقف فى جميع اوضاع الاسبراتير سواء كان بنزين 80او 92 او مخلط
والبوجيهات جديدة وسلك البوجيهات جديد

جربت اظبط الكهرباء وانا فاصل خرطوم الفاكيوم من الاسبراتير
العربية اتظبطت وانا مأخر الكهرباء على الاخر !!!
مابقتش تسقف نهائى فى اى وضع سواء على ار بى ام عالى او مع كبس البنزين المفاجىء
والسحب بقى معقول الى حد ما بس ضعيف برضو عشان الكهرباء مأخرة

ف مش عارف اعمل اية
هل ممكن يكون العيب تسريب فى خراطيم الفاكيوم ؟!
متهيألي الفاكيوم مافيهوش مشاكل.. لإنك لما بتفصله أداء العربية بيتغير، وده معناه إنه موجود وشغال وتأثيره واضح.

كده مفيش غير احتمال واحد... إن ترس الاسبيراتير مقدم سنه.

في الحالة دي .. وزي ما قلتلك قبل كده.. هتضطر تخلع الاسبيراتير (بحرص، ويستحسن تعمل علامة تعرف بيها مكان الشاكوش قبل ما تشيل الاسبيراتير) وبعدين تأخر تحرك الشاكوش بإيدك في اتجاه تأخير الكهربا بحيث إن الشاكوش يتحرك في حدود 30 درجة لورا، وترجع تركب الاسبيراتير تاني وتظبط تاني زي ما عملت قبل كده

وما تنساش موضوع ظبط الهوا والبنزين

وطمنا عملت إيه

...
قديم 27-09-2012, 06:13 AM
الصورة الرمزية tata33
tata33 tata33 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب

tata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud of

السلام عليكم انا قريت الموضوع من اوله لاخره طبعا مش هقدر اخش وسطكم كلكم بسم الله ماشاء الله خبرا ومحترفين وفكرتونى بايام ال 504 بس كل اللى اقدر اعمله ادعيلك ربنا يوفقك وتحل المشكلة بس ليا سؤال جايز يكون عبيط شوية ماتريح نفسك وتشوف ميكانيكى كده ابن حلال يشوفلك ايه المشكلة وخلاص
قديم 27-09-2012, 06:54 PM
الصورة الرمزية Vanditta
Vanditta Vanditta غير متواجد حالياً

Vanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tata33 مشاهدة المشاركة

بس ليا سؤال جايز يكون عبيط شوية ماتريح نفسك وتشوف ميكانيكى كده ابن حلال يشوفلك ايه المشكلة وخلاص
ههههههههه عندك حق ياباشا انا غاوى تعب فعلا
بس انا بعمل الموضوع دة بنفسى وبسئل هنا وهنا واجرب بنفسى عشان سببين
1- انا بحب جدا اشتغل بأيدى فى العربية وبفرح اوى اما اصلح حاجة بنفسى واهو الواحد بيتعلم برضوا عشان لو حصل موقف وانا بعيد عن الميكانيكى

2-مابقتش اثق فى الصنايعية لأن بحس ان شغلهم كلة عك
والمفروض اساسا اللى راكب عربية يبقى عارف اية اللى تحت الكبوت عندة ومايعتمدش كليا على الميكانيكى الا فى الشغل الكبير اللى بيحتاج عدة كبيرة وورشة
قديم 28-09-2012, 02:45 AM
الصورة الرمزية tata33
tata33 tata33 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب

tata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Vanditta مشاهدة المشاركة

ههههههههه عندك حق ياباشا انا غاوى تعب فعلا
بس انا بعمل الموضوع دة بنفسى وبسئل هنا وهنا واجرب بنفسى عشان سببين
1- انا بحب جدا اشتغل بأيدى فى العربية وبفرح اوى اما اصلح حاجة بنفسى واهو الواحد بيتعلم برضوا عشان لو حصل موقف وانا بعيد عن الميكانيكى

2-مابقتش اثق فى الصنايعية لأن بحس ان شغلهم كلة عك
والمفروض اساسا اللى راكب عربية يبقى عارف اية اللى تحت الكبوت عندة ومايعتمدش كليا على الميكانيكى الا فى الشغل الكبير اللى بيحتاج عدة كبيرة وورشة
والله كلامك مضبوط رينا يوفقك