العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 14-09-2012, 12:58 PM
الصورة الرمزية ahmedraafat00
ahmedraafat00 ahmedraafat00 غير متواجد حالياً

ahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to behold
افتراضي رد: العربيه بترعش ودوسة البنزين مش طبيعيه فى حاجه غلط

انا النهارده ياجماعه نزلت بالعربيه الصبح مشيت بيها حوالى ساعه ونص او ساعتين الا ربع متصل بسرعه تقريبا 80-100 وكانت ماشاء الله زى الفل وفايقه جدا ومفيش اى تنتيش ولا اى مشكله
طب السؤال بقى ايه اللى كان حصل ده والرعشه اللى كانت بتحصل هيا العربيه واقفه ودايره ؟
ياترى ممكن يكون تأثير الوقفه بس مش اكتر ؟ لانها وقفت شهر !
سؤال تانى صغير يا جماعه انا مشيت بالعربيه حوالى ساعه ونص او ساعتين الا ربع والسكه كانت سالكه وماشى بسرعه 80-100 ولما بتزنق اوى بنزل ل60 هل المسافه والمده دى تعادل 64 كيلوا ؟
لانى قبل ما اطلع صفرت العداد و هوا المفروض كده 0-0-0-0 بعد ما عملت المشوار لقيته بقى كده 0-6-4-0 وانا مش فاهم اكيد المسافه دى مش 460 كيلوا فهل هيا 64 ولا اقل والعداد بيخرف ؟

قديم 21-09-2012, 06:58 PM
الصورة الرمزية ahmedraafat00
ahmedraafat00 ahmedraafat00 غير متواجد حالياً

ahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to behold

دلوقتى يا جماعه انا بقيت محتار العربيه فى المشى كويسه اوى انما ساعات هيا وقفه بيبقى فيه رعشه وزى ما تكون هتبطل كده وعداد الار بى ام مش مظبوط بس لما بمشى بيها بلاقيها تمام
يعنى مثلا النهارده روحت الصبح دورتها لقيتها صوتها غريب وفى دخان اسود خارج من الشكمان فى صوره قذائف بعد كده دقيقه الدخان ده اختفى ومشيت بالعربيه بتاع ساعه متصله وماشاء الله عليها زى الفل والسحب ممتاز وصوت الموتور حلو اوى طب ايه حكايه الرعشه اللى بتيجى ساعات دى وشويه الدخان الاسود اللى طلعوا فى الاول ؟
هل مممكن يكون ده بسبب الركنه ؟ لان انا العربيه بتحرك بيها قليل ممكن اخرج بيها تلات مرات فى الشهر
ولا ممكن يكون ده مؤشر ان فيه مشكله قادمه ؟

قديم 21-09-2012, 08:09 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

السلام عليكم
غير بوجيهات و سلك بوجيهات
و هل فيها حساس شكمان
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 22-09-2012, 10:16 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

طيب مهو لو غير بوجيهات هاتغرف هباب تانى لازم الاول نشوف حل للمشكلة
من كلامة ان فى دفعة بنزين زيادة بتدخل البساتم يبقى لو انجكشن هايكون العيب فى الفوانى واسعة شوية ولو كربراتير يبقى عاوزة ظبط خليط

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 22-09-2012, 02:23 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_astra مشاهدة المشاركة

طيب مهو لو غير بوجيهات هاتغرف هباب تانى لازم الاول نشوف حل للمشكلة
من كلامة ان فى دفعة بنزين زيادة بتدخل البساتم يبقى لو انجكشن هايكون العيب فى الفوانى واسعة شوية ولو كربراتير يبقى عاوزة ظبط خليط
السلام عليكم
كلام مظبوط 100 في 100 بس ممكن لو البوجيهات مش كويسه تطلع دخان اسود برده لأنها ما بتحرقش كويس فبعد غيار البوجيهات والسلك فضلت زي ما هيه يبقي العيب في الرشاشات بتسيل من الفواني او الكربراتير عايز ظبط (بس هو قال انها انجكشن) وتغيير البوجيهات والسلك ارخص من الرشاشات علشان كده اقترحت انه يغيرهم الأول

والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين