العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 23-03-2011, 08:53 AM
الصورة الرمزية CARDIO
CARDIO CARDIO غير متواجد حالياً
من انا؟: i am my self
التخصص العملى: using my brain
هواياتي: learning till death

CARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to behold
افتراضي رد: اسئله المبتدئين ..عفوا ممنوع الفتى :)))

عاجزه عن الشكر ردودك مفصله جدا و يا رب كتير غيرى كمان يستفيدوا بيها
قديم 23-03-2011, 08:55 AM
الصورة الرمزية CARDIO
CARDIO CARDIO غير متواجد حالياً
من انا؟: i am my self
التخصص العملى: using my brain
هواياتي: learning till death

CARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to behold

هل لديك اقوال اخرى هههههههه ؟
قديم 23-03-2011, 09:25 AM
mesho70 mesho70 غير متواجد حالياً
من انا؟: ابو احمد وشهد
التخصص العملى: مهندس مساحة

mesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة CARDIO مشاهدة المشاركة

هل لديك اقوال اخرى هههههههه ؟
؟؟!!
اة
العربية نوعها اية
قديم 23-03-2011, 10:58 AM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة CARDIO مشاهدة المشاركة

؟
يعنى ايه غيار عكس ؟

كان نفسي اكون معاكم من اول النقاش المثمر ده على الاقل الواحد يتعلم شويه
هههههههههههههه
لكن ملحوقة
بالنسبة لسؤال حضرتك يعني ايه غيار عكس == Engein Breack وهو سؤال حضرتك سألتي عليه قبل كده
ايه اللي بيحصل في الموضوع ده
ماتور العربية له عدد لفات معينه ماشي عليها
مجموعة نقل الحركة ( مجموعة الجير والكرورونا ) واخده نفس سرعة الماتور بعدد اللفات السريعة علشان يكون فيه نسبة وتناسب بينهم

لو الواحد واخد غيار على الرابع وواخد سرعته وعدد لفات عالي ومرة واحده راح نازل من عدد الفات ده لعدد لفات أقل أيه اللي هيحصل
الماتور واخد عدد لفاته
مجموعة الجير نقلت على ترس اقل بعدد لفات اقل
االعجل لسه واخد عدد اللفات العالي اللي كان ماشي عليه
وبالتالي اصبح فيه مشكلة في نقل الحركة بين المجموعتين على المدي القريب مش يتعمل حاجة لكن على المدي البعيد ومع تكرار الموضوع ده كتير بتجيب ديسك واسطوانة وممكن الجير كله يودع

الظروف اللي بيحصل فيها الموضوع ده
1. يكون الواحد سرحان وواخد غيار على الرابع ويروح ناقل على الثاني او الثالث ويدوس بنزين لانه في ظنه انه نقل على الخامس مثلا
2. الظرف الثاني لا قدر الله لو الواحد اكتشف وهو ماشي على سرعة عالية ان مفيش معاه فرامل يعمل ايه
لو فرضنا انه ماشي على 100 يروح ناقل الغيار على الثالث هتروح العربية مهدي مرة واحده مع رجرة جامد وتنزل السرعة من 100 ل 80 ويكرر نفس الموضوع على الثاني ثم الاول ثم يفصل الدبرياج ويشيل رجله من البنزين كده العربية هتكمل بالقصور الذاتي لما تخلص طاقة الحركة اللي فيها وتقف
فايدة الموضوع ده اني لو لا قدر الله حصل الكلام ده بدل ما اخبط في اللي قدمي على سرعة 100 تبقى 80 او 60 او 30 على حسب المرحلة اللي انا وصلتلها
لكن الكلام ده لا ينصح بيه في الاستعمال العادي نظرا لضرره الكبير على الماتور ومجموعة الحركة

هيجي السؤال اللي بعده طيب لو انا ماشي على سرعة عالية وعاوز انزل بسرعتي
يبقى هعمل ايه
1. امور الفتيس أو ادوس دبرياج
2. امسك فرامل بسيط لما اوصل للسرعة الاقل
3. اغد غيار مناسب للسرعة اللي انا عليها لو ماشي على 60 اخد الثالث لو ماشي على 40 اخد الثاني لو ماشي فوق مطب على حسب الحرجة اللي داخل عليها ممكن على الثاني وممكن مطب رخخخخخخخخخخخخم اخده على الاول

طيب انا ماشي وعاوز اهدي وبعد ما قررت اهدي وبدأت العربية تهدى فعلا قررت اني اشد تاني اعمل ايه
نفس الخطوات السابقة اشوف انا على اي سرعة واخد الغيار المناسب ليها

حلو الكلام النظري ده فين التطبيييييييييييييييييييي يق
هههههههههههههه

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون
قديم 23-03-2011, 11:05 AM
الصورة الرمزية akerima
akerima akerima غير متواجد حالياً
من انا؟: VW OLD Beetle Big FAN
التخصص العملى: Sales
هواياتي: IT

akerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mesho70 مشاهدة المشاركة

من غير مانفتى
- طالما حضرتك لسة مبتدأة يبقى لازم تسمعى كل اللى يتقال لك
- والغيار فى طلوع الكوبرى مش شرط الثانى يعنى لو الطريق مفتوح ممكن نمشى على غيار اعلى
- وبعدين نزول الكوبرى ممنوع نهائيا ً تمورى العربية وخليها على غيار - اذا كان الكوبرى ماشى ومش واقف - اما اذا كانت الحركة بطيئة جدا وهنقف كتير يبقى ممكن نمورها
- وان احتجنا نقلل السرعة يبقى مع الدبرياج والموضوع نسبى يعنى كثرة استخدام الدبرياج اثناء التوقف او الحركة ببطىء لة تأثير سىء على المدى الطويل

انا مع الراي دا جدا وانا اخدت كورس اسمة بالعربي القياده الدفاعية او الحذره Defensive driving كان اكتر اللي حزرونا منة انك تمور وانت نازل اي منزل والاحسن انك تنزل علي غيار لان دا بيوزن العربية ولو حبيت تفرمل فجاه بيققل مسافة الفرامل

فى كل شارع فى بلادى صوت الحريه بينادى

Ashraf Kerima