العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > لادا LADA

لادا LADA لادا الروسية LADA احدى شركات اوتوفاز AvtoVAZ الروسية بدات فى السبعينيات بتجميع سيارات فيات 124 واستمرت فى تقديمها بشكل اقتصادى لعشرات السنين تمشيا مع الفكر الشيوعى الروسى الا انها الان تسعى للمنافسة والتجديد بعد شراكتها مع مجموعة رينو - نيسان

قديم 24-03-2016, 02:52 PM
سعد حسن الديب سعد حسن الديب غير متواجد حالياً

سعد حسن الديب is on a distinguished road
افتراضي اشتريتها وللان لم استمتع بها

السلام عليكم ورحمة الله
انا بفضل الله اشتريت عربية لادا روسى موديل 94 ب 20000 الف واخويا كان الوسيط على اساس انه بيفهم شو يه فى العربيات المهم العربيه بتطلع دخان من يحت الموتور وناس كتير قالت الموتور خفيف قالوا عليه الفايظ وبصراحة انا خبرتى فى العربيات لا تتعدى 1 على مليون ناس نصحونى اركب طقم شمبر وناس قالوا عايزه عمره وناس تانيين قالولى حطلها زيت تقيل شوية ولما ادور العربية علشان اسخنها ساعات تدور وساعات ما تدورش واخدت البطارية وشحنتها دارت شويه وبعدين فصلت خالص بس للعلم لما انزل وادوس على طرف البطاريه اللمبات تنور وتدور لكن سرعان ما تبطل يا ترى دى مشكلة بطاريه ولا الموضوع اخطر من كده ارجوكم افيدونا انا اشتريتها علشان اتمتع بيها وبتعلم عليها السواقة والحمد لله قربت اتعلم لكن اللى بيحصل ده انا مش فاهمه يا ريت حد يفهمنى اروح لمين كهربائى ولا ميكانيكى ولا اغير البطاريه ولا ايه بالظبط
قديم 24-03-2016, 04:28 PM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اشتريتها وللان لم استمتع بها

اهلا بيك فى المنتدى ..
لو العربية بتطلع دخان كتير من خركوم الفايظ ... فى الغالب ده بيكون طقم شنبر .... الصنايعى يفك الومتور ... و يطلع البساتم برة .. و يبص على كل حاجة ... لو محتاجة خراطة للشمايز او الكرنك او وش السلندر .... دى بيسموها عمرة كاملة ... و مش حتتعرف الا بعد فك الموتور
و دى مشكلة للميكانيكى

اما مشكلة البطارية ... فدى محتاجة كهربائى ... يقيس البطارية .. و يشوفها كويسة و لا محتاجة تتغير ... و كمان يراجع على الكابلات و التوصيلات

قديم 24-03-2016, 11:00 PM

شكرا جزيلا على ردك السريع
قديم 24-03-2016, 11:06 PM

اية راى حضرتك لو ركبتلها موتور جديد انا رحت لميكانيكى وقلت له انا جايبها اتعلم عليها السواقة وبعدين هابيعها وعارف انى اخسر فى تمنها فقلى خلاص هاركب طقم بوجيهات وشويه حاجات كدة تتكلف 200 جنيه وامشى بيها 5 او 6 شهور بس ما تقرص عليها فتكلمت معاة فى موضوع الموتور الجديد قالى هيتكلف زى 3500 جنيىه بالمصنعية وهتشترى دماغك ايه رايك انه الصح علشان اعمله وشكرا على تجاوبك
قديم 25-03-2016, 01:51 AM

افتراضي سامحونى على كثرة الاسئلة

لكن والله انا زى الغرقان
عايز اعرف ايه الحل الافضل لمشكلة الفايظ
يا ريت التوضيح الله يكرمكم

الكلمات الدليلية
لادا, لادا 2107, مشكلة محرك, موتور, موتور الادا, الفايظ