العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 128 FIAT

قديم 24-10-2012, 12:22 PM
elwasty elwasty غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مدير سياحة دينية

elwasty will become famous soon enoughelwasty will become famous soon enough
عاجل مشكلة من مطب على الدائري بسيارتي 128

اعضاء المنتدى الغالي
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته وكل عام و انتم بخير بمناسبة عيد الاضحى المبارك
حصلت معايا مشكلة امبارح كنت عاوز اخرج عن زحمة وسط البلد قلت اطلع الدائري وما ادراك ما الدائري مطبات غبية جدا وللأسف من الزحمة والسرعة في نفس الوقت كلت مطب بالعجلة الشمال من كتر ما المطب جامد حسيت ان فيه حاجة في العربية طقت بعدها كل ما ادوس بنزين اسمع زنة للموتور عالية قوي لدرجة انها بتسمع في الطابلوه وبعدين تروح مش عارف ايه اللي حصل بس خفت امشي بيها النهاردة وركنتها عند البيت لحد ما اعرف ايه اللي حصل لحسن تكون حاجة في الموتور او القواعد بتعته او شروخ حصلت مثلا لو حد عنه فكرة يا ريت يفيدني انا مش عارف هاقضي العيد من غيرها ازاي بجد مشكلة مخوفاني جدا خايف تدخلني في موتور ولا حاجة مع العلم ان السحب عادي يعني السرعة مش متأثرة انما في طلعة كل غيار زنة جاية من الموتور وبعدين تروح مع السرعة ارجو الرد السريع قبل العيد عشان الصنايعية اجازة
قديم 24-10-2012, 12:28 PM
الصورة الرمزية أيمن الروبي
أيمن الروبي أيمن الروبي غير متواجد حالياً
التخصص العملى: تجديد السيارات

أيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشكلة من مطب على الدائري بسيارتي 128

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elwasty مشاهدة المشاركة

اعضاء المنتدى الغالي
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته وكل عام و انتم بخير بمناسبة عيد الاضحى المبارك
حصلت معايا مشكلة امبارح كنت عاوز اخرج عن زحمة وسط البلد قلت اطلع الدائري وما ادراك ما الدائري مطبات غبية جدا وللأسف من الزحمة والسرعة في نفس الوقت كلت مطب بالعجلة الشمال من كتر ما المطب جامد حسيت ان فيه حاجة في العربية طقت بعدها كل ما ادوس بنزين اسمع زنة للموتور عالية قوي لدرجة انها بتسمع في الطابلوه وبعدين تروح مش عارف ايه اللي حصل بس خفت امشي بيها النهاردة وركنتها عند البيت لحد ما اعرف ايه اللي حصل لحسن تكون حاجة في الموتور او القواعد بتعته او شروخ حصلت مثلا لو حد عنه فكرة يا ريت يفيدني انا مش عارف هاقضي العيد من غيرها ازاي بجد مشكلة مخوفاني جدا خايف تدخلني في موتور ولا حاجة مع العلم ان السحب عادي يعني السرعة مش متأثرة انما في طلعة كل غيار زنة جاية من الموتور وبعدين تروح مع السرعة ارجو الرد السريع قبل العيد عشان الصنايعية اجازة
استاذي الفاضل المطب ده ممكن يكون عمل الاتي طالما بقي في زن في العربيه
1-ممكن تكون قاعدة الفتيس اتكسرت فالحق غيرها عند ميكانيكي قبل ما يقفلوا وسعرها 60ج
2-ممكن يكون شداد الموتور الفوقاني اتكسر وسعره 30ج
3-بص علي ركب الميزان من تحت صدر العربيه ممكن تكون ركبه اتكسرت روح لسمكري يلحمهالك 20ج
4-بص علي العوكازين اللي جايين من صدر العربيه لبطن العربيه ممكن يكونو وقعوا او فكو خلي السمكري يركبهملك تاني
ان شاء الله المشكله مش هتخرج بره اللي انا قولتو

استفسر عن دهان سيارتك !!!

اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك

ورشة إيه آي أوتو بينت لسمكرة ودهان السيارات
قديم 24-10-2012, 12:35 PM
elwasty elwasty غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مدير سياحة دينية

elwasty will become famous soon enoughelwasty will become famous soon enough

ربنا يبارك فيك يا استاذ ايمن وشكرا لردك السريع
انا بصيت امبارح على الشداد الفوقاني لاقيته كويس انما الحاجات التانية دي كلها معرفش لسة اهم حاجة متكنش حاجة في الموتور
قديم 24-10-2012, 12:38 PM
الصورة الرمزية أيمن الروبي
أيمن الروبي أيمن الروبي غير متواجد حالياً
التخصص العملى: تجديد السيارات

أيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elwasty مشاهدة المشاركة

ربنا يبارك فيك يا استاذ ايمن وشكرا لردك السريع
انا بصيت امبارح على الشداد الفوقاني لاقيته كويس انما الحاجات التانية دي كلها معرفش لسة اهم حاجة متكنش حاجة في الموتور
لأ مفيش حاجه في الموتور انا حصلت معايا كذا مره ايام مكان معايا الــ 128 بس الحق دلوقتي تروح لأي ميكانيكي يشوفهالك علشان هيعيدوا من انهارده

استفسر عن دهان سيارتك !!!

اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك

ورشة إيه آي أوتو بينت لسمكرة ودهان السيارات
قديم 24-10-2012, 02:25 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute

الله ينور عليك إن شاء الله مشهتخرج عن الحجات اللى أستاذ أيمن قالها دى
بس ياريت تلحق لأن الصنايعية عيدوا ومحطات البنزين هتقفل بدرى حاول تلحق
وكمان تمون بنزين