العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > متسوبيشى Mitsubishi > لانسر بومه

لانسر بومه متسوبيشى لانسر

قديم 04-08-2012, 04:10 AM
Ahmed Mowafy Ahmed Mowafy غير متواجد حالياً

Ahmed Mowafy will become famous soon enough
افتراضي رد: محتار جدا و محتاج النصيحة من الخبراء

شكرا لكم جميعا على ردودكم الجميلة و لو ان انا لسه محتار
لكن اعتقد كده هنستبعد الالنترا علشان موضوع انها واطية و هتحك في المطبات خاصة ان العربية هتكون عائلية مش ليا لوحدي

السيراتو بالنسبة ليا خوفي من 3 حاجات :

1 - الثبات و موضوع انها بتحدف شمال .

2 - العفشة الناشفة .

3 - موضوع السرقة الكتير .

و الحقيقة معرفش الصاج بتاعها عامل ايه بس انا شفت صاج الاكسنت و الالنترا ورق عجلة بوضت وش العربيتين

موضوع الوسع برضه مهم بالنسبة لي يا ترى انهي اوسع صالون البومة و لا صالون السيراتو

اللانسر الشارك معرفش ظروفها بس انا مش بحب شكلها من غير سبويلر و فتحة سقف
كمان بقلق من الاكصدام اللي قدام كانه مش موجود

الكروز انا عارف انها واطية برضه و بتحك فخرجتها من حساباتي
قديم 04-08-2012, 04:18 AM
الصورة الرمزية sherifabden
sherifabden sherifabden غير متواجد حالياً

من انا؟: انا شريف عابدين السيد عاشق السيارات
التخصص العملى: طالب في الصف الاول الثانوي
هواياتي: قيادة وتجربة السيارات وممارسة الرياضه

sherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed Mowafy مشاهدة المشاركة

شكرا لكم جميعا على ردودكم الجميلة و لو ان انا لسه محتار

لكن اعتقد كده هنستبعد الالنترا علشان موضوع انها واطية و هتحك في المطبات خاصة ان العربية هتكون عائلية مش ليا لوحدي

السيراتو بالنسبة ليا خوفي من 3 حاجات :

1 - الثبات و موضوع انها بتحدف شمال .

2 - العفشة الناشفة .

3 - موضوع السرقة الكتير .

و الحقيقة معرفش الصاج بتاعها عامل ايه بس انا شفت صاج الاكسنت و الالنترا ورق عجلة بوضت وش العربيتين

موضوع الوسع برضه مهم بالنسبة لي يا ترى انهي اوسع صالون البومة و لا صالون السيراتو

اللانسر الشارك معرفش ظروفها بس انا مش بحب شكلها من غير سبويلر و فتحة سقف
كمان بقلق من الاكصدام اللي قدام كانه مش موجود

الكروز انا عارف انها واطية برضه و بتحك فخرجتها من حساباتي
بالنسبة للسيراتو
موضوع الحدفة (ان وجد) حله يااما ضبط زويا او ضغط عجل
بالنسبة للثبات فهيا ثابتة جدا وعن تجربة شخصية ليا جبت بيها 180 زي الفل
اما العفشة الناشفة موجودة في الجنط 17 بس لكن لو جبتها جنط 16 او 15 النشوفية هتتخفي باذن الله
بخصوص السرقة الكتير فانا انصحك تبعد عن الفئة اللي فيها البصمة
ودا موضوع حلو عن كيفية حماية السيارة من السرقة لا قدر الله
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=65299
اما صاج العربية فهوا معقول واقوى من الاكسنت والالنترا وعموما دا حال كل العربيات مش الكوري بس
اما بخصوص الوسع فالسيراتو اوسع ممكن تشيل 4 رفيعين ورا مستريحين جدا او ممكن 3 من الحجم العائلي
وعموما انا مش افضل الشارك او الكروز
ومبروك مقدما

الاجابة عن جميع استفساراتكم حول السيارات وانواعها
يرجى التواصل على الفيس بوك
https://www.facebook.com/profile.php...46&ref=tn_tnmn
قديم 04-08-2012, 12:10 PM
الصورة الرمزية Tota El Masry
Tota El Masry Tota El Masry غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندسة
التخصص العملى: هندسة المنسوجات

Tota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond reputeTota El Masry has a reputation beyond repute

سيراتو ثم فلونس
و تقبل مروري

(قَالُوا سُبْحَانَكَ لَا عِلْمَ لَنَا إِلَّا مَا عَلَّمْتَنَا ۖ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ ) سورة البقرة(32)
( لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا ۚ لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ ۗ رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا ۚ رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا ۚ رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ ۖ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا ۚ أَنْتَ مَوْلَانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ) سورة البقرة (286)
قديم 04-08-2012, 06:36 PM
3bdo 3bdo غير متواجد حالياً

3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future3bdo has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherifabden مشاهدة المشاركة

الالنترا فراملها ضعيفة
من سرعة 60 في ثانيتين بس من غير اي بي اس طبعا

عفشتها ناشفة هاتها من غير الجنط 17 لو جبتها 15 او عادي هينعم العفشة وجربها في البومة وركب جنط 17 وشوف العفشة هتبقا ازاي
بتعوم في الملفات وثباتها وحش بعد 140
شوف الموضوع دا
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=93057
الخامات مش وحشة للدرجة وكل العربيات اللي في الفئة دي حالها كده
اما بخصوص السحب البطئ دا سببه تشغيل النظام الموفر الموجود في الالنترا ودا موضوع اتعمل عن الحكاية دي والحل اتكتب في الردود
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=89462
الفانوس اللي بيبعبي بخار مفيش حد شكا من الحكاية دي
بخصوص الحكة في المطبات انا اعترف انه عيب في الالنترا بس المشكلة ان الطرق المصرية الزبالة مبنفعش معاها اي عربية فلو الطرق اتحسنت هتلاقي العيب دا بح
بخصوص استهلاك البنزين فدا عادي في فترة التليين بعد كده بتبقا موفرة وهيا اصلا موفرة في البنزين علشان 6 غيار
بخصوص بقا اللي سمع صوت تكتكة او كان في عيب في علبة الدركسيون دا يتصلح عادي ودي كانت عيوب فردية ومش عامة
حكاية الباور الخفيف دا ميزة ولا عيب بالضبط
دا الناس بتسب وبتلعن في العربيات اللي باورها تقيل وثانيا انهي احسن انك تلف الدركيبون بمنتهى الراحة ولا انك تلف الدركسيون بايديك الاتنين بصعوبة ؟؟؟
بخصوص النور اللي مش عايز يرعش دا واحد كاتب موضوع هنا عن الحكاية دي وطلع مركب 6 زينون في العربية وعايز بعد كده تقولي مش بيرعش

واصلا برضه العيب دا فردي
بخصوص التكيييف انا مرة جربته ودا تلاااااااااااااااااااااجة والله بس شكلك مجربتوش
بخصوص التوكيل السئ اعتقد دا عيب في التوكيل مش في الالنترا كسيارة
بخصوص الكلام عن السيراتو هرد عليه في مشاركة تانية علشان المشاركة اتملت
يتبع ...
انت جايب فيديو لفرامل الالنترا و وانا بقولك ان موضوع الفرامل ده انا قريته من ملاكها مش من عندى
حوار الجنط 17 مش دلوقتى شركة كيا شركة عالمية ومحترمة ازاى تجيب عافشة بتاعة جنط 15 وتركب عليها 17 تبقى دى شركة تيييت وبعدين انت بتقولى ركب فى البومة جنط 17 وشوف العفشة عاملة ازاى وانا هقولك عشان الميتسوبيشى يابانى وشركة محترمة مش هتروح تلبس عربية جنط مش بتاعها وبعدين انا لو ركبت فى البومة جنط 17 هبقى انا اللى ركبته مش جاى من المصنع كدا فى فرق كبير بين انك انت اللى تركب جنط وبين انك وبين ان العربية تيجى من المصنع متجنطة 17 وهيا اساسا 15 يعنى العربية جاية معيوبة من المصنع اساسا
وحوار الايكو واحد دخل قال فى نفس الموضوع ان مالوش لازمة ومش بيعمل حاجة
الفانوس اللى بيعبى بخار لاقيت واحد اشتكى منه فى المنتدى والصدفة بعديها باسبوعين شوفتها وانا ماشى فى الشارع ولو كان معايا موبايل كنت صورتها
الطرق فى مصر وحشة بس برضه فى عربيات فى نفس فئة الالنترا ثابتة و فى نفس الوقت عالية واثبتت نفسها فى مصر واولهم البومة
استهلاك البنزين ممكن عشان يكون حوار التليين عندك حق
حكاية الباور الخفيف انت جربته لما سوقت الاكسنت ولاقيت انه رخم وغبى وخطر جدا فده اعتبره عيب فى العربية
بخصوص التكييف برضه كان فيه مالك للعربية بيقول انه فيه فتحات معينة الهواء بيطلع منه ضعيف جدا وقال انه التكييف ضعيف اللى حد ما يعنى لو قارنته بتكيف اليابانى زى الهوندا مثلا هيبقى ضعيف جدا
موضوع التوكيل وجهات نظر انا شايفه انه عيب لانه بيخلى الناس تفكر فيه قبل ما تشترى العربية وممكن ميشتروش العربية عشان حوار التوكيل ده وبرضه عشان خدمة ما بعد البيع فلما تبقى خدمة ما بعد البيع زبالة هتطمن على العربية ازاى بخصوص السيراتو هرد عليك فى مشاركة تانية بليل

من يفقد ثروة يفقد كثيراً ..
ومن يفقد صديقاً يفقد أكثر ..
ومن يفقد الشجاعة يفقد كل شئ !

http://masrmotors.com/vb/image.php?t...ine=1341151527

تقرير حصرى لمصر موتورز بالصور والتفاصيل عن عربيتى ميتسوبيشى لانسر بومة سوبر اكشن 2012 مميزات وعيوب
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=90862
عذرا لقلة دخولى على المنتدى بسبب الدراسة ادعولى ولو اى حد عايز حاجة يبعتلى و هرد عليه ان شاء الله ادعولى ربنا يوفقنى
قديم 04-08-2012, 08:48 PM
الصورة الرمزية sherifabden
sherifabden sherifabden غير متواجد حالياً

من انا؟: انا شريف عابدين السيد عاشق السيارات
التخصص العملى: طالب في الصف الاول الثانوي
هواياتي: قيادة وتجربة السيارات وممارسة الرياضه

sherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 3bdo مشاهدة المشاركة

انت جايب فيديو لفرامل الالنترا و وانا بقولك ان موضوع الفرامل ده انا قريته من ملاكها مش من عندى
حوار الجنط 17 مش دلوقتى شركة كيا شركة عالمية ومحترمة ازاى تجيب عافشة بتاعة جنط 15 وتركب عليها 17 تبقى دى شركة تيييت وبعدين انت بتقولى ركب فى البومة جنط 17 وشوف العفشة عاملة ازاى وانا هقولك عشان الميتسوبيشى يابانى وشركة محترمة مش هتروح تلبس عربية جنط مش بتاعها وبعدين انا لو ركبت فى البومة جنط 17 هبقى انا اللى ركبته مش جاى من المصنع كدا فى فرق كبير بين انك انت اللى تركب جنط وبين انك وبين ان العربية تيجى من المصنع متجنطة 17 وهيا اساسا 15 يعنى العربية جاية معيوبة من المصنع اساسا
وحوار الايكو واحد دخل قال فى نفس الموضوع ان مالوش لازمة ومش بيعمل حاجة
الفانوس اللى بيعبى بخار لاقيت واحد اشتكى منه فى المنتدى والصدفة بعديها باسبوعين شوفتها وانا ماشى فى الشارع ولو كان معايا موبايل كنت صورتها
الطرق فى مصر وحشة بس برضه فى عربيات فى نفس فئة الالنترا ثابتة و فى نفس الوقت عالية واثبتت نفسها فى مصر واولهم البومة
استهلاك البنزين ممكن عشان يكون حوار التليين عندك حق
حكاية الباور الخفيف انت جربته لما سوقت الاكسنت ولاقيت انه رخم وغبى وخطر جدا فده اعتبره عيب فى العربية
بخصوص التكييف برضه كان فيه مالك للعربية بيقول انه فيه فتحات معينة الهواء بيطلع منه ضعيف جدا وقال انه التكييف ضعيف اللى حد ما يعنى لو قارنته بتكيف اليابانى زى الهوندا مثلا هيبقى ضعيف جدا
موضوع التوكيل وجهات نظر انا شايفه انه عيب لانه بيخلى الناس تفكر فيه قبل ما تشترى العربية وممكن ميشتروش العربية عشان حوار التوكيل ده وبرضه عشان خدمة ما بعد البيع فلما تبقى خدمة ما بعد البيع زبالة هتطمن على العربية ازاى بخصوص السيراتو هرد عليك فى مشاركة تانية بليل
ياباشا انتا هتصدق واحد ولا تصدق فيديو ؟؟؟؟
وبخصوص العفشة
جرب سيراتو او النترا بجنط عادي او 15 سبور وشوف العفشة عاملة ازاي ودي حكاية عليها اجماع من ملاك السيراتو
اما بخصوص حكاية الايكو ازاي ملهوش لازمة ؟؟؟
ياراجل دا انتا لو شغلت نظام الايكو معدل الاستهلاك بينزل جااااامد ودا انه جربته
بخصوص حكاية الفانوس اللي بيعبي بخار دا عيب فردي وبصراحة انا عمري ما شفت الحكاية دي
اما بخصوص عيب الطرق 90% كلامك صح في الحكاية دي
بخصوص بقا موضوع الباور
فعلا باور الكوري عموما خفيف جدا ومحتاج واحد يتعود عليه واذا كنت انا نفسي لسا سايق الاكسنت امبارح والحكاية كان فل وشوف الموضوع دا انا عامله
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=94046
وحضرتك لو اتعودت على الحكاية دي العملية هتبقا فل
وعلى فكرة باور الاكسنت اخف من باور الالنترا ودا عن تجربة شخصية ليا
اما بخصوص التكييف انا قولت اني جربت تكييف العربية وكان ممتاز جدا
اما بخصوص عيب التوكيل انا اتفق معاك في هذا العيب بس انا ملاحظ انه عربيات الهيونداي منتشرة جدا رغم التوكيل واصلا الالنترا قطع غيارها منتشرة الايام دي
وثانيا ايه لازمة حقوق المستهلك ؟؟
ومستني منك الكلام عن السيراتو بس بسرعة

الاجابة عن جميع استفساراتكم حول السيارات وانواعها
يرجى التواصل على الفيس بوك
https://www.facebook.com/profile.php...46&ref=tn_tnmn