العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > متسوبيشى Mitsubishi > لانسر شارك

لانسر شارك متسوبيشى لانسر

قديم 04-08-2009, 05:51 AM
الصورة الرمزية ISL@M
ISL@M ISL@M غير متواجد حالياً
من انا؟: Islam Ibrahim
التخصص العملى: Civil engineering
هواياتي: Autos

ISL@M has a reputation beyond reputeISL@M has a reputation beyond reputeISL@M has a reputation beyond reputeISL@M has a reputation beyond reputeISL@M has a reputation beyond reputeISL@M has a reputation beyond reputeISL@M has a reputation beyond reputeISL@M has a reputation beyond reputeISL@M has a reputation beyond reputeISL@M has a reputation beyond reputeISL@M has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تخفيض في أسعار لانسر شارك

de keda tedrab el Cerato we tedrab el Cruze we kol el 3agwa el kory de !!

we 3'er keda hatedrab el yabany bardo elly kan m3aha fe nafs el se3r zy el Corolla

law el as3ar de f3lan 7a2e2ya teb2a sawra fe as3ar el 3arabyat we 2alabet el donya 5ales !!

Thanks هيمو
قديم 10-08-2009, 11:04 AM
waseem.shaaban waseem.shaaban غير متواجد حالياً

waseem.shaaban is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هيمو مشاهدة المشاركة

اعلنت شركة ناشيونال موتورز عن تخفيض حقيقي في اسعار لانسر شارك حيث انها تتمتع بمواصفات خليجيه اماراتيه واسعارها كالاتي:

مانيوال 109000 جنيه

اوتوماتيك 114000جنيه

هاف سبورت وتحتوي على ايرباج للسائق وبدون ABS وسعرها 123000 جنيه

هاف سبورت وتحتوي على ايرباج واحد للسائق مع ABS وسعرها 125000 جنيه

سبورت فل اوبشن عتب وسبويلر 2 ايرباج وفتحه سقف انوار زينون وسعرها 136000 جنيه

بالنسبه للألوان المتوفره فهي الفيراني والفضي والابيض والذهبي ,اما الضمان فيمكن شراؤه من الشركة وعمل الصيانه في شركةالرواس.

شكرا يا هيمو على المعلومة المفيدة ptmnlo123per171

بس انا مفهمتش يعني ايه تشتري الضمان ؟؟
قديم 05-10-2009, 07:48 AM
m_o_sakr m_o_sakr غير متواجد حالياً

m_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond repute

slamo 3lekm, brdo 7ta lw el as3ar de f3ln, 7tfdl 3rbia 5ligi mn 3'er dman, w3lshan tshtry dman mn sherka private 7tdf3lk 7wali 2000 gne 3lshan ta5d dman sna, y3ny mlosh lzma, w 7tfdl brdo el cerato kmaliatha aktr, 3rbia akbr, dmanha a7sn, w s3rha ar5s w fo2 kl d 3rbia m7trma gdn gdn w mfhash mshakel 5als, wli 7y2ly ml72tsh w kda, ana dwrt w l2et en el 3rbia d nzla f usa w australia mn sna w 3mlolha hnak long term drive test w d5loha f mkarnat m3 3rbiat tnia kter kory w yabany w aoroby, w abhrt el nas el m7trfin eli by3mlo el e5tbarat hnak,,,,,
قديم 05-10-2009, 10:12 PM
mmohsen mmohsen غير متواجد حالياً

mmohsen has a spectacular aura aboutmmohsen has a spectacular aura aboutmmohsen has a spectacular aura about

هاف سبورت وتحتوي على ايرباج للسائق وبدون ABS وسعرها 123000 جنيه

انا كنت جايبها في يناير 2008 بـ 132000 جنيه
قديم 11-10-2009, 06:46 PM
aymamgad aymamgad غير متواجد حالياً

aymamgad will become famous soon enoughaymamgad will become famous soon enough

اشتريت لانسر شارك الكاملة من ناشيونال موتورز اسيوط اول الشهر و طبعا يادوب مشيت بيها حاجة بسيطة لغاية ورقها ما خلص ... وفجاة قفلت العربية بالريموت عادى خالص و نزلت اشترى حاجة ... رجعت لقيت العربية مش راضية تفتح خالص !!!
قعدت ادوس بالريموت اكتر من مرة فى كل حتة مافيش فايدة !!!
قلت خلاص افتح بالمفتاح ... وكانت الصدمة ان المفتاح مش راضى يفتح !!!!
كلمت التوكيل و كان الرد : هات سمكرى يفكلك الشبكة اللى قدام و يكشف على البطارية اكيد ضعيفة (مع انى كنت ماشى بالعربية!!)
انا كنت هاتجنن لسة شارى العربية و افك الشبكة ؟
لا و كمان سالت ايه دخل البطارية بالباب اللى مش بيفتح بمفتاحه ؟؟؟؟
وكان الرد : ؟؟؟؟ لا احد يعرف !!!
المهم انا كنت ع الطريق و ما فيش حد ... تطوع واحد كهربائى طيب ييجى معايا و لما شاف العربية جديدة صعب عليه و قال لى : لو فكيتلك الشبكة الدنيا قدام هتبوظ !!
وسالنى : مفيش مفتاح تانى ؟ وافتكرت انى سالت نفس السؤال وقالولى لا هوا واحد بس !!
المهم قدر عن طريق الرفرف يفتح الكبوت و يوصل للبطارية و لقيها سليمة خالص !!
طبعا حصلت بهدلة علشان يوصل للبطارية دا غير الحاجات اللى قعد يجربها و كنت واقف جنبه حاسس انى هاعيط من المهزلة اللى عايشها مع عربية المفروض انى جايبها جديدة و دافع فيها تحويشة عمرى ودلوقتى بقها مفتوح و بيتلعب فيها !!!
خدت تاكس ودخت على بتاع ساعات علشان اغير حجر الريموت (يمكن ؟) وقالولى الحجر سليم خالص .. مع كدة حطيت واحد جديد !
المهم جربنا كل حاجة و مفيش فايدة ... اتصلت بمهندس الشركة و كان رده انى اجيبله العربية القاهرة (طبعا كوميديا لو عرفتوا ان العربية واقفة فى طريق اسيوط - سوهاج و مش بتتحرك !!! دا غير انها اتوماتيك ما بتتزقش)
دا غير الوقت اللى ضاع و البهدلة اللى خدتها و انا دلوقتى سايب العربية على الطريق و مشيت اشوف شغلى
لو برمجة المفتاح طارت المفتاح هيفتح الكالون بتاع الباب عادي
انا قلت نفس الكلام بالحرف لبتاع التوكيل .. وكانت الردود :
-العربية دى جاية بمفتاح واحد !!!
-موضوع ان المفتاح ما بيفتحش دى غريبة و عمرها ما حصلت !!
اللي انا باقوله

فيه حاجة ملعوب فيها مش تمام
انا سألت مدير الصيانة على الموضوع ده قال لي
فيه مفتاح طوارئ حديد داخل الريموت (يتم سحبه من مكانه فيظهر مفتاح كامل عادي جدا حديد) بحيث ان المفروض يتم الفتح به في حالة ما اذا الريموت لم يعمل فأنا مستغرب جدا ان المفتاح الحديد لم يفتح الباب حيث ان فتح الباب في الحالة دي ليس له اي علاقة بالدوائر الكهربية

, شنطه العربيه مش راضية تفتح بالريموت و مافيش مكان لمفتاح !!

انا اعصابى اتحرقت .... كل يوم يقولولى هانبعت لك حد ... و العربية واقفة على الطريق
حضر احد الفنيين بعد ان قام احد العاملين بالتوكيل بالاتصال به .. و الرجل فنى تويوتا اصلا ... لما شاف العربية قال لى :
يا باشا ايه البهدلة دى !!!
طبعا صعب عليه منظرها و طبعا هوا عارف انها عربية جديدة
المهم باستخدام عتلة حديد عرف يفتح الباب ولقى كالون الباب بايظ خالص و قال بالحرف :
انا عمرى ما شفت حاجة زى كدة فى عربية جديدة فى حياتى !!!
وسالنى - كالعادة - على المفتاح التانى !! و كالعادة برضه استغرب خالص لما سمع موضوع انى استلمت واحد
و لقى الريموت بايظ خالص و قاللى تشغلها بالمفتاح و انا هاظبطلك الكالون
وطبعا انا دلوقتى كل حاجة باعملها بالمفتاح

اتصلت بالتوكيل "ناشيونال موتورز" وكان كلامهم معناه "بالذوق" = اخبط راسك فى الحيط !!
ولكن علشان يثبتوا انهم لسه بنى ادمين دلونى على ورشة فى القاهرة اعمل مفتاح و اصلح الحاجات اللى باظت على حسابى !!!!!!!!!!!!!!!!!!

واليكم المفاجات الجديدة :
قبل ذهابى لعمل المحضر فكرت اتمم على كل حاجة فى العربية ووجدت التى :
- كهرباء تحريك المرايا تعمل كلها فى اتجاة واحد !!! (زر الاتجاة الاخر لايعمل مطلقا)
- الجزء المعدنى الذى ينزلق عليه مقعد السائق مكسور من الخلف (والجزء البلاستيك المرتبط به ملزوق بحاجة زى الامير كدة!!)
- لا يوجد غطاء محرك والمواسير الخارجة منه مغطاة بلحام زى بتاع الكهربا (معرفش دا عادى ولا ايه)
- ززر تحريك الرشاش يعمل ولكن لا يخرج ماء (برضه معرفش دا عادى ولا ايه)
- جزع من الشبكة الخارجية مكسور على الجنب
- و اخيرا و من ساعة فتح العربية يظهر انذار afs off ولما رجعت للكتالوج وجدت ان دا معناه "خلل فى النظام" (متهيألى كمبيوتر العربية شخص مشاكل بلدنا كلها بالكلمة دى )
وبالضغط على زر ال afs وجدت انه لا يعمل
يا استاذنا طارق المحترم ويا جميع الاخوة الاحباء :
ارجوكم دلونى على خطوات "عملية" اعملها علشان اخد حقى (غير انى البس حزام ناسف وادخل فى توكيل ناشيونال موتورز المشمحترم)