العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام > المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية

المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية كتب وشروحات ومقالات تعليمية عن كل فروع هندسة وميكانيكا السيارات

قديم 23-11-2011, 05:09 PM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: قواعد اختيار زيت الموتور.. إزاي تعرف الزيت المناسب؟؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة epnmasr مشاهدة المشاركة

تستحق باقة ورد على الشرح السهل الممتنع

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedsl مشاهدة المشاركة

مجهود متميز
بارك الله فيك وجزاك الله خير

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة تامر ديزل مشاهدة المشاركة

موضوع تحفه وشكرا لمجهودك واسلوبك المبسط
:THUMB _~112:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة walidelwahsh مشاهدة المشاركة

:b alloons71:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مبارك القناوى مشاهدة المشاركة

:GR OWIN~12::GROWI N~12:
أشكركم جميعا على ردودكم الرقيقة

أحمد الله إني قدرت أضيف معلومة جديدة والناس قدرت تستفيد منها ، ودي أكتر حاجة بافرح بيها

أشكركم مرة تانية
...
قديم 23-11-2011, 05:10 PM
الصورة الرمزية Ahmed Salah ahmed
Ahmed Salah ahmed Ahmed Salah ahmed غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب

Ahmed Salah ahmed is a splendid one to beholdAhmed Salah ahmed is a splendid one to beholdAhmed Salah ahmed is a splendid one to beholdAhmed Salah ahmed is a splendid one to beholdAhmed Salah ahmed is a splendid one to beholdAhmed Salah ahmed is a splendid one to beholdAhmed Salah ahmed is a splendid one to behold

جزاك الله خيرا

قديم 23-11-2011, 05:50 PM
الصورة الرمزية borio1704

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود زيزوو مشاهدة المشاركة

دةنظامة اية واروح اقولة اسمة اية يعنى دة xhp ولا اية وبيقعد كام كيلو يعنى شوية معلومات
زيت موبيل التخليقي إسمه Mobil 1، اختار درجة اللزوجة اللي تناسبك حسب كتالوج العربية، وغالبا كل الزيوت اللي بتنزل السوق مناسبة للجو في مصر
لو عايزه يحافظلك على الموتور (بس احتمال تلاقي الموتور تقيل شوية) حط لزوجة عالية زي 20w-50، ولو ما لقيتوش.. الـ15w-40 كويس قوي بردو

ممكن تجرب أنواع تانية... لو رحت أي محطة بنزين (غالبا في المناطق الراقية) عندها تغيير زيت حتلاقي عندهم زيت تخليقي... إدخل السوبر ماركت وبص على علب الزيت الموجودة واتأكد بنفسك

عادة أنا باعمل كده لما باشتري الزيت... وبلاقي البياع أو عامل المحطة بيبصلي باستغراب (هو بيعمل إيه ده؟؟؟) وكأني باعمل حاجة غلط... طبعا أنا عارف أنا عايز أيه وعارف إني صح... ولا يهمني منه

...
قديم 23-11-2011, 09:58 PM
الصورة الرمزية محمود زيزوو
محمود زيزوو محمود زيزوو غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مشرف مبيعات بشركة مستلزمات طبية ومشرف رعاية طبية

محمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond repute

دلوقتى الكتالوج عندى بيقول استخدم درجة الزيت دى هى الافضل لكSAE 5W - 30
ولا تستخدم درجة اللزوجة دى اللى هى 20W-50. يعنى اية بقى ولا انا ترجمت غلط ولا اية دة كدة درجة اللزوجة فى الكتالوج قليلة بس فى رسمة كدة مرسومة وجنبها سهم ومكتوب تحتة درجة اللزوجة دى وجنبها فى المناطق الباردة ولا اية انتو اية رأيكو يعنى هوبيتكالم فى الكتالوج عن انى مستخدمش الزيت دة فى درجةالمناطق الباردة اللى هو 20w-50 واستخدم دة اللى هو sae 5w-30 دة فى المناطق الباردة طيب انا مش عارف اجيب فى الكتالوج درجة اللزوجة فى الجو بتاعنا هنا اعمل اية اصلا لزوجة موبيل xhpدرجة لزوجة كام

من كان يؤمن بالله واليوم الاخر
فليقل خيرا او ليصمت

التعديل الأخير تم بواسطة محمود زيزوو ; 23-11-2011 الساعة 10:20 PM
قديم 24-11-2011, 02:30 AM
الصورة الرمزية borio1704

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود زيزوو مشاهدة المشاركة

دلوقتى الكتالوج عندى بيقول استخدم درجة الزيت دى هى الافضل لكSAE 5W - 30
ولا تستخدم درجة اللزوجة دى اللى هى 20W-50. يعنى اية بقى ولا انا ترجمت غلط ولا اية دة كدة درجة اللزوجة فى الكتالوج قليلة بس فى رسمة كدة مرسومة وجنبها سهم ومكتوب تحتة درجة اللزوجة دى وجنبها فى المناطق الباردة ولا اية انتو اية رأيكو يعنى هوبيتكالم فى الكتالوج عن انى مستخدمش الزيت دة فى درجةالمناطق الباردة اللى هو 20w-50 واستخدم دة اللى هو sae 5w-30 دة فى المناطق الباردة طيب انا مش عارف اجيب فى الكتالوج درجة اللزوجة فى الجو بتاعنا هنا اعمل اية اصلا لزوجة موبيل xhpدرجة لزوجة كام
قصدك رسمة زي دي

ما دام الكتالوج بيقول كده يبقى لازم تسمع كلامه

بس أنا عندي سؤال:
هو المعلومة دي جبتها من الكتالوج اللي جاي مع العربية ولا من كتالوج أفيو من على النت؟ معتقدش إن العربية اللي بتتجمع في مصر يكون منزلينها تشتغل بزيت مش موجود في السوق!!!

أنا عندي كتالوج الأفيو (2008، 2009، 2010) pdf، وبيقول إن فيه مواصفة بتاعة GM رقم (GM6094M) اللي الموتور ده متصمم عليها والزيت ده هو اللي مطابق للمواصفة، بس دي النسخة الأمريكاني، واحتمال تكون نازلة في أماكن محددة حسب المنطقة

دي وصلة لقائمة بكل الزيوت المطابقة للمواصفة سنة 2009 :
http://www.ecopoweroil.com/gm6094m_r...s_jun_2009.pdf

يارب أكون أفدتك

...