العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو ميجان Mégane

رينو ميجان Mégane The Renault Mégane is a small family car produced by the French automaker Renault since 1995. It is offered in 3- and 5-door hatchback, saloon, coupé, convertible and estate bodystyles. The Renault Scénic (launched 1996) is the first modern compact MPV to be built in Europe

قديم 08-07-2010, 10:47 PM
ramykimo ramykimo غير متواجد حالياً

ramykimo will become famous soon enough
افتراضي اول مشكلة ليا مع الميجان 2001

ن شهر اشتريت ميجان 2001 اتوماتيك و عملتلها صيانة ال 120 الف كاملة و غيرت زيت الفيتيس فى فرنش موتورز..فى نفس اليوم لمبة الفيتيس نورت و دى حسب ال handbook معناها اتن فى مشكلة فى الفيتيس ولازم اراجع مع التوكيل بطلت العربية و دورتها اختفت و مظهرتش تانى و نقلات الفيتيس عادية جدا.. ركنت العربية 25 يوم و امبارح لاحظت تنقيط ميه و نتشخة خفيفة جدا بين النقلات الاول و التانى رفعتها فى بنزينة ولاحظت بقايا زيت بس واضح انه قديم و تنقيط الميه مستمر .. خدتها و طلعت على الميكانيكيون العرب و حليت مشكلة الميه.. نيجى للفيتيس المهندس اللى هناك قالى ان قربة الفيتيس عايزة تتغير و و انه هوا اللى بيسرب زيت و وان فيه مشاكل فى ال oilseal اللى فيه و محتاجة تتغير .. سألته متاكد اللى ايوه و هتاكد اكتر لما افك..قلتله طب فك قاللى مش هفك الا لما تكون قطع الغيار جاهزة و دى هتجيلوا من التوكيل بعد اسبوع و الموضوع ده هيتكلف 4000 جنيه .. انا مقتنعتش و طالما فيها التاخير ده يبقى اروح التوكيل احسن .. ملحوظة ( الكابل الى واصل من عصاية الفيتيس للكبوت فيه مشكلة او قطع دى حاجة قديمة فى العربية بس المالك القديم كان مصلح العيب دى عند ميكانيكى كويس و ماشى بيها كدة و مافيش مشكلة)... المهم النهاردة روحت توكيل العبور.. و قلت اكشف و كانى معرفش حاجة.... طلبت كشف عن تسريب زيت و مراجعة زيت الفيتيس و كشف عن تنتيشة فى الفيتيس.. النتيجة كالتالى
لا يوجد تسريب زيت
التنتيشة دى بسبب ان الكابل عايز يتغير و الكابل مش هيتغير لوحده لازم بالعصاية كاملة و ده تمنة 3000 جنيه و برضو ال selector بتاع الفيتيس عايز يتغير دى حاجة فى الالكترونيات بتاع العربية و تمنه 400 جنيه
سألته طب ينفع امشى بيها كده؟؟؟ مهندس التوكيل قالى ينفع لان ده عيب مش داخل جوه ميكانيكة العربيه و بعدين انت ماشى بيها كده من فترة او لو مش عايز تدغع كل ده ممكن تصلحها عند (عصام بشتر) دا ميكانيكى بتاع رينو فى الحرفين بالمناسبة حد يسمع عنه؟؟

ملحوظة العربية سحبها كويس جدا و من 6 شهور مغيرة السلونويد فالف و فى 2006 عملت عمرة فيتيس كامله دا حسب ال History بتاعها من التوكيل نفسه

ياريت تقولولى رايكم ايه احسن حل اعمله مع العربية دى؟؟ و اسف على الاطالة
قديم 09-07-2010, 02:04 AM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اول مشكلة ليا مع الميجان 2001

بصراحة ربنا يعين حضرتك, الناس دلوقتى بتنصب على أى حد علشان الفلوس, وبصراحة أنا مبثقش فى التوكيل,3000 جنيه زودعليهم 1000 ويجيبوا فتيس أستيراد أوتوماتيك!!!
و برضه الزيت اللى كان على الفتيس قديم, وده معناه أنه مبينقطش بكثافة, وممكن مايكونش بينقط خالص زى مالتوكيل قال.
حضرتك روح لعصام زى ما المهندس قال, وشوف فيه تضارب فى تشخيص التوكيل وتشخيصه وتشخيص الميكانيكى ولا لأ , والعربية لازم تتصلح عند حد متخصص, دى رينو وأتوماتيك كمان.
أنا الحاجة اللى مستغرب منها ليه اللمبة منورتش قبل تغيير الزيت,ونورت بعده, وياترى حضرتك أستخدمت زيت أيه؟

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.

قديم 09-07-2010, 09:33 AM

رينو على طول بيستخدموا توتال الاتنين من فرنسا انت فاهم بقى
اللى انا مش قادر افهمه ايه علاقة كابل عصاية الفيتيس بلنتشة اللى بتحصل المفروض ان الكابل دة بغير بين ال D,R,N , وبس مالوش علاقة بالاول و التانى ...صح ولا انا غلطان الفكرة انى مش عايز اغير العصاية و متكونش هية دى السبب
قديم 09-07-2010, 11:15 AM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute

أنا معلوماتى عن الفتيس الأوتوماتيك قليلة جدا نظرا لتركيبه المعقد وأختلاف تصاميمه.
وحضرتك ممكن تستنى حد من أساتذة المنتدى يفيدوك.
أو تكشف على العربية تانى علشان تتأكد من العطل بالظبط.
وأنا أسف علشان مقدرتش أساعد حضرتك.

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.

قديم 09-07-2010, 02:29 PM

شكرا .. وفى انتظار اعضاء المنتدى