العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > M11 , M12

قديم 01-03-2012, 02:02 PM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute
افتراضي رد: M12 ) 2012 )

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahshahin مشاهدة المشاركة

السادة الأعضاء .....
اول حاجة احنا بنتناقش مش بنتخانق
انا شايف ان الناس زعلت أوي لما قولت العجل بيفتح لجوة
وفي عضو تهكم وأتريق عليا لما بيقول اصله شاف باب بيفتح لبرة وكبوت بيفتح لفوق !!!! ما علينا
وبعدين انا الحمد الله أشتريت BYD f3 خلاص وأقسم بالله كنت هاشتري M11 خلاص لكن المصرية للسيارات عمل معايا موقف سئ جدا جدا ومكنتش موجودة سعتها غير عندة فقولت بلاها خالص m11 لو البيع بطريقة دية
بعدها بيوم واحد صاحبي قالي روح اتفرج على bydf3 روحت وعجبتني والحمد الله جبتها

انا لما كنت هاشتري الاسبرانزا عموما كنت بشوف اي عربية اسبرانزا ماشية وافصصها تفصيص

خدت بالي ان في عربيات كتير تيجو و 516 العجلة الشمال الورانية بتبقى قالبة لجوة
روحت لابن خالي معاه 516 موديل 2007 وعامل بالعربية حوالي 90 الف كيلو وسئلتو عن الموضوع دة قالي اه الموضوع دة حصل معاه قبل كدة وظبط العجلة في التوكيل وقالي ان دة مش عيب اوي يعني وسبب الموضوع دة السرعات العالية في الملفات ...
دية كل الحكاية انا مابسوئش سمعة منتج ولا حاجة انا شوفت العيب دة بعيني وسئلت شخص معاه العربية اكتر من 4 سنين معاه وعارف فيها كل كبيرة وصغيرة ... ممكن تكون مشكلة فردية ومش عامة
دة التعليق وبعد فترة بترجع تانى تتظبط اسأل قريبك بتفضل على طول ولاه بعد مشوار طويل بسرعة عالية وملفات
قديم 01-03-2012, 02:06 PM
الصورة الرمزية luckyman

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahshahin مشاهدة المشاركة

السادة الأعضاء .....
اول حاجة احنا بنتناقش مش بنتخانق
انا شايف ان الناس زعلت أوي لما قولت العجل بيفتح لجوة
وفي عضو تهكم وأتريق عليا لما بيقول اصله شاف باب بيفتح لبرة وكبوت بيفتح لفوق !!!! ما علينا
وبعدين انا الحمد الله أشتريت BYD f3 خلاص وأقسم بالله كنت هاشتري M11 خلاص لكن المصرية للسيارات عمل معايا موقف سئ جدا جدا ومكنتش موجودة سعتها غير عندة فقولت بلاها خالص m11 لو البيع بطريقة دية
بعدها بيوم واحد صاحبي قالي روح اتفرج على bydf3 روحت وعجبتني والحمد الله جبتها

انا لما كنت هاشتري الاسبرانزا عموما كنت بشوف اي عربية اسبرانزا ماشية وافصصها تفصيص

خدت بالي ان في عربيات كتير تيجو و 516 العجلة الشمال الورانية بتبقى قالبة لجوة
روحت لابن خالي معاه 516 موديل 2007 وعامل بالعربية حوالي 90 الف كيلو وسئلتو عن الموضوع دة قالي اه الموضوع دة حصل معاه قبل كدة وظبط العجلة في التوكيل وقالي ان دة مش عيب اوي يعني وسبب الموضوع دة السرعات العالية في الملفات ...
دية كل الحكاية انا مابسوئش سمعة منتج ولا حاجة انا شوفت العيب دة بعيني وسئلت شخص معاه العربية اكتر من 4 سنين معاه وعارف فيها كل كبيرة وصغيرة ... ممكن تكون مشكلة فردية ومش عامة

الف مبروك فعلا البايد عربية جميله جديره بالاحترام
ومعظم العيوب اللى موجودة فى سيارات تامتواجدة فى مصر هى من سيارات التصنيع المحلى ويعود لعدم الالتزام بمعايير الجودة والدقة واستخدام قطع غيار مغذية اقل من المطلوب لتعلية هامش الربحية
قديم 01-03-2012, 04:38 PM
الصورة الرمزية mahshahin
mahshahin mahshahin غير متواجد حالياً

mahshahin has much to be proud ofmahshahin has much to be proud ofmahshahin has much to be proud ofmahshahin has much to be proud ofmahshahin has much to be proud ofmahshahin has much to be proud ofmahshahin has much to be proud ofmahshahin has much to be proud ofmahshahin has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة luckyman مشاهدة المشاركة

دة التعليق وبعد فترة بترجع تانى تتظبط اسأل قريبك بتفضل على طول ولاه بعد مشوار طويل بسرعة عالية وملفات

انا اسف جدا معلش انا فهمتك غلط متاسف تانى
بس فعلاواحد يهول ويقول كلام مش صح بس برضة الواحد ممكن يهول ويقول كلام ممكن صحيح او مش صحيح بس الناس بتذكر مشاكل غير منطقية ومش حقيقية واللى بيعرض فى اغلب الاحيان مشاكل من النوعية السذجة دى بياثر على نوعية الموقع والمحتوى العام بيبقى شغل اى كلام فى اى كلام وبيفقد الموقع مصدقيتة نفس الشىء فى ناس بتهول فى الشكر فى سيارات اكثر ما يقال عليها انها متوسطة الاداء والقيمة والجودة لكن احنا عارفين العامل البشرى والفرحة بالعربية لكن الـاثير لى الاعضاء بكلام فارغ خصوصا فى ناس انا شفتها بتدخل الموقع كحبل نجاه بيكون محتار ودايخ خاصة ان السوق لا يتسم بالشفافية وغير واضح علشان كدة كنت عايز الناس تعرف ان الكلام اللى بيتكتب هنا امانة وفى امور نسبية كتير لا تقاس عليها الاومور

باشا دى ميزة مش عيب منظومة التعليق الخلفية فيها زى زاوية بميل صغير بس بيفرق جدا فى التماسك كان موجود النظام دة فى الكريسيدا الجراندى فى التسعينات احتمال هو دة تنما العجل يفرش وكدة مش معقول عيب زى دة تقع فية الشركة خصوصا ان تصميم منظمومة التعليق راجع لشركة ميرا وكان الاول تقع فيه شركات تانى
على فكرة انا ساعات كتير القى باب اللانوس الخلفى عندى كانة مش مقفول صح كانة عايز يتك علية مش عارف اية تفسيرة بس الاكيد انه التجميع المصرى والشبلونة اللى بيتجمع عليها جسم السيارة عايزة معايرة اكيد مفيش توكيد جودة ولا مراقبة وكله بيطلع ابروف وباسد وشكرا لكل صناعا التجميع الوطنية اللى خيبت ظنونا وشكرا لكم
تمام يبقى انا كلامي صح لما بقول العجل ساعات بيكون قالب لجوة
ومش بقول أي كلام وخلاص (( عشان الناس زعلت اوي لما قولت كدة ))
يبقى نتكلام بقى هل دة عيب أم ميزة ؟؟؟؟
أنا عن نفسي مش شايفها ميزة ..رغم خبرتي المحدودة
لاني ببساطة مش شايف عربيات كتير فيها الميل دة وخصوصا في عجلة واحدة
لاني اسمع المرسيدس القديم كدة بس بيقى العجلتين
ياريت بقى نوضح لبعض هل دة ميزة ام عيب لاني انا شخصيا مش عارف
قديم 07-03-2012, 02:31 PM
moustafa.peace moustafa.peace غير متواجد حالياً

moustafa.peace is a splendid one to beholdmoustafa.peace is a splendid one to beholdmoustafa.peace is a splendid one to beholdmoustafa.peace is a splendid one to beholdmoustafa.peace is a splendid one to beholdmoustafa.peace is a splendid one to behold

تصدقوا احنا شعب بجد غريب قوى يعنى حضرتك الراجل بتاع التوكيل قال لقريبك ان ده عيب فى السرعات العالية يعنى العيب من اللى سايق مش من العربية ...... هو احنا لازم نجيب عربية عشان نمرمطها معانا ..... انا عندى فكرة جيب توكتوك وحافظ علية واعملة صيانتة فى ميعادها وشوف هيعيش معاك ولا لاء الرك مش على الصنع الرك على استخدامنا المتخلف للحاجة اللى معانا
قديم 07-03-2012, 11:01 PM
الصورة الرمزية luckyman

يا جماعة معظم المشاكل المعروضة صحيحة بس مش دقيقة وفعلا فى مشاكل كتير ناتجة عن سوء استخدام ومش بتحصل حتى فى العربيات الكارو انا اسف
وبالذات الاسبرانزا متميزه بالتماسك والثبات العالى مقارنة بالفئة المنتمية اليها ومقارنة كذلك بالسيارات الاعلى منها او ذات اسماء اعرق منها يابانية او كورية
وبالتالى دة بيدفع كتير من ملاك السايارات لاختبار قدرات سياراتهم اقصى ما يمكن مما يؤدى لتلف احد مكونات السياره الله اعلم مثلا بيفحط وبياخد ملف صغير وضيق باعلى سرعة وقوة الخ انا هنا مش بتكلم عن المشكله المعروضة لكن بتكلم من واقع خبرتى المتواضعة انا شفت عجل وبالتعليق الامامى طاير من عربية نيسان وكنت يومها راكب جنب السائق كنت الراكب الامامى
وشفت برضة عجل خلفى بالتعليق تقريبا فك من جسم عربية مرسيدس اس وبرضة تعليق خلفى ثابت او صلب مشروخ زى الزجاج وفى كل الحالات كان العيب والسبب السائق فى ناس بتفكر ان العربيات دى حديد صلب العربية هى وسيله للتنقل وليس للحروب والسباق والبهدله
ومعظم سيارات مصر بالذات سيارات ذات اداء متوسط او بالمعنى الاصح مقبول الغرض الاساسى منه الاقتصادى فى التشغيل وليس الاداء الرياضى زى ما بشوف ناس كتير بتتوهم هنا وبتصف عربيات اكتر ما يمكن وصفها بانها سيارات دون المتوسطة المدمجة او الصغيره بانها سيارات الاداء الباهر واللى جاب 200 و170 ودخل منحنى 180 بثبات !!!!
يعنى كللم غريب وياريت نكون موضعيين فى عرض المشاكل وما نطلبش وما نحملش السايارات اكتر من طاقتها لانها سيارات اقل من المتوسطة الفئات المنتشره فى مصر وكمان بتجهز بمحركات اقتصادية جدا فى التشغيل وفى اغلب الاحيان المحركات دى بيكون ادائها مقبول الى متواضع انا اسف على الاطاله وهنا مش برد على صاحب مشكله الاسبرانزا انا بتكلم بصفة عامة وشكرا ودمتم بود