العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > بيجو PEUGEOT

بيجو PEUGEOT بيجو PEUGEOT الفرنسية انشأت فى عام 1880 وهى من اقدم السيارات استخداما فى مصر وتمتلك حاليا شركة ستروين الفرنسية ايضا من اهم موديلاتها بيجو 307 و 307SW و 407 و 607

قديم 25-12-2008, 06:10 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute
افتراضي بيجو 407 الاسد يطلق عرينه(تجربه حازم خضر)

المكان: ابو ظبي اوائل عام 2006 و كانت نازله بقالها سنه و كانت مع واحد قريبي هناك كان يدوب لسه شاريها(حوالي 110 الف جنيه مصري!!!!)
و كان بيفاضل بينها و بين الكامري مع ان الياباني واخد سمعه جامده في الخليج بس هو فضل البيجو عنها.
طبعا العربيه ال 407 خليفه ال 406 في نفس الفئه يعني بتنافس في الفئه المتوسطه و اقرب منافس ليها الاوبل فيكترا و السكودا اوكتافيا و الباسات و طبعا بعيده عن المرسيدس سي كلاس و البي ام الفئه التالته .

من الخارج:
العربيه من قدام شكلها وهم طبعا و ماحدش ينكر كده نهائي و بيجو خدت الشكل دا و عممته علي كل العربيات الجديده بتاعها(207 و 307 المعدله اللي موجوده في مصر)

بس الضهر ماجاش زي ما انا متخيل يعني الوش احلي من الضهر بكتيير .

من الداخل:
ركبت العربيه و بصيت عليها كويس .التابلوه رائع و كل حاجه في متناول ايدك و خامات التابلوه نضيفه جدا اينعم مش بمستوي مرسيدس بس الصراحه يستاهل كل مليم يندفع فيها و الكونسول باللون الفضي ليحاكي الموضه السائده في التصميمات حاليا و كل المفاتيح التعامل معاها سهل جدا و فيها سي دي اوديو فقط و صوته بالمناسبه رائع مش محتاج تركب سماعات تانيه غير اللي فيها لو انت عاوز تسمع صوت نضيف بس و مش عاوز دوشه و كان فيه زرار للتحكم بالتماسكESP و فعلا لما كنت مش بشغله كنت بحس بفرق جامد في الملفات العدادات كانت الاضاءه بتاعها بلون احمر و عباره عن دواير و كان كل دايره عليها طوق نيكل و ابره العدادات كانت لما النور يقيد كان لونها بيبقي ازرق و بيعكس علي الدواير النيكل كان بيديها منظر حلو الصراحه في الاول معجبنيش تناسق الوانه بس بعد كده لقيته حلو جدا.الكراسي مريحه جدا و شكلها يوحي انها بيجو مش من اي شركه تانيه حتي فرش الابواب و مكان الاكره برضه بيجو مش عارف ليه افتكرت ال 504 ساعتها مع الفارق الشاسع طبعا بينهم و بين بعض :lol: .

المحرك و الاداء:
شغلت العربيه و سمعت صوت الموتور عادي مش ملفت اوي زي الهوندا بس عموما العربيه دي عربيه سياحيه مش عربيه رياضيه و علي فكره الموتور كان 2000 سي سي 140 حصان .
طبعا راكب جوه و قافل الزجاج و مشغل التكييف (ضروري هناك تشغل تكييف ما تعرفش تمشي من غيره معظم اوقات السنه) مش سامع اي حاجه من بره اطلاقا العزل بتاعها نضيف اوي .
زوايا العربيه هيا اللي كانت مشكله علشان ارتفاعها عموما و ارتفاع الشنطه بطريقه ملحوظه بس لما تتعود عليها ما يبقاش في مشكله .
سحب العربيه معقول مش حلو قوي يعني مش زي الهوندا سيفيك ال 2007 مثلا(سوقتها هناك وكانت 1800 سي سي) و كانت اوتوماتيك و فيها ستيبترونيك بس مالوش لازمه علشان لما كنت بقرص علي العربيه اوي كان ينقل لوحده.
السحب عموما كويس و انا وصلت لسرعه قصوي بيها 215 و كانت في منتهي الثبات و ممكن تزود عن كده لكن كان الار بي ام حيخش في الاحمر.وصلت من صفر ل 100 كيلو في حوالي 11 ثانيه و ثباتها مالوش حل الصراحه و علي فكره العربيه دي اجهزه التعليق بتاعها او اليايات و المساعدين الاماميه متركبه بزاويه ميلان زي سيارات الفورميلا واحد علشان الطريقه دي بتزود ثبات العربيه و فعلا كانت ثابته جدا جدا حتي بعد 180 كانت ثباتها معقول و فراملها كمان كانت فعاله اوي بس بتحس ب ال ABS لما بيشتغل و دا ضايقني شويه اني سمعت صوته كنت متصور انه من الجيل الاحدث بس عموما مش عيب قاتل يعني.الدركسيون بتاعها دقيق جدا بس مش بينقل ليك احساس الطريق .

و طبعا ما تحسش بيها في المطبات و دي لعبه بيجو من زمان من ايام ال 504 !!
فعلا ما تحسش بمطب ولا بحاجه العربيه سلسه جدا و تكييفها رائع و دي اول مره اركب فرنساوي و يعجبني تكييفه يمكن علشان لسه جديده الله اعلم بس عموما التكييف حلو جدا و عربيه ممتازه و علي فكره دي من اول العربيات اللي تكون متماشيه مع قوانين السلامه اللي حيتعمل فيها باوربا علشان المحافظه علي سلامه المشاه و دا اللي بيفسر ان الكبوت بتاعها قصير و تصميمها غريب كده(الياريس برضه متصممه علي نفس الاسلوب علشان القوانين دي)

تقييمي الشخصي:
سياره ممتازه بالنسبه لفئاتها و كنت اتوقع لها المزيد من النجاح لولا الجمارك
ايه رايكم بقي في العربيه؟طبعا اللي نازله مصر ديزل بس لو نفس القوه حتبقي بنفس نتايج التجربه ....

بعض الصور:

[IMG]http://www.**********.com/Nile/images/statusicon/wol_error.gif[/IMG]This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 800x533 and weights 48KB.

صالون السياره الرحب جدا مع لمسات الاناقه الفرنسيه المعهوده

[IMG]http://www.**********.com/Nile/images/statusicon/wol_error.gif[/IMG]This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 800x533 and weights 62KB.

الواجهه الخلفيه لل 407 و يزينها اسد بيجو بحجم كبير

[IMG]http://www.**********.com/Nile/images/statusicon/wol_error.gif[/IMG]This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 1024x768 and weights 125KB.

[IMG]http://www.**********.com/Nile/images/statusicon/wol_error.gif[/IMG]This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 1024x768 and weights 164KB.

الواجهه الاماميه الانيقه و تصميم مميز لخطوط المقدمه و الفوانيس و مصابيح الضباب

حـازم خـضـر

قديم 25-12-2008, 06:46 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: بيجو 407 الاسد يطلق عرينه(تجربه حازم خضر)

طب انت تحطها فى فى انهى مرتبة بالمقارنة بالاوكتافيا - الباسات - الفيكترا - الكامرى !!؟ptmnlo123per157

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 25-12-2008, 05:01 PM
الصورة الرمزية Ahmed Anwer
Ahmed Anwer Ahmed Anwer غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Interior designer
هواياتي: Arts

Ahmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond reputeAhmed Anwer has a reputation beyond repute

دايما و هافضل اقول سحبه فوانيس بيجو

هيا الاستاندرد و الباقي يحاول يقلدها

ما شاء الله تقرير جامد

قديم 25-12-2008, 07:07 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

طب انت تحطها فى فى انهى مرتبة بالمقارنة بالاوكتافيا - الباسات - الفيكترا - الكامرى !!؟ptmnlo123per157
بلاش ندخل الياباني يا ابو نورا
بس انا لو بقارن و ميزانيتي مفتوحه يبقي بالترتيب
باسات
بيجو 407
اوكتافيا
فيكترا
الكامري لا ترقي لمستوي العربيات دي نهائي رغم ان شكلها بيعجبني اكتر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed Anwer مشاهدة المشاركة

دايما و هافضل اقول سحبه فوانيس بيجو

هيا الاستاندرد و الباقي يحاول يقلدها

ما شاء الله تقرير جامد
بالضبط يا احمد باشا من اول ال 504 و ال 505 و فوانيس البيجو الاماميه بيحتذي بيها

حـازم خـضـر

قديم 25-12-2008, 07:17 PM
الصورة الرمزية Nour_peugeot
Nour_peugeot Nour_peugeot غير متواجد حالياً

Nour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond repute

احب اضيف حاجه كده لذيذه

مصر نزل فيها ال 407 البنزين ال 2000 سي سي ب 217 الف

و علي فكره برده الموتور الديزل الموجود فيها كويس جدا و ده احدث تكنولجيا في عالم محركات الديزل

و دي سعرها 185 الف

و قريب هتنزل الفئه الرياضيه منها قريب و اي خدمه

my peugeot 306 gti6

الكلمات الدليلية
بيجو, peugeot, peugeot 407