العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > موضوعات متميزة

موضوعات متميزة لا يسمح للأعضاء بنشر موضوعات بهذا القسم

قديم 27-09-2010, 07:09 PM
الصورة الرمزية mainz
mainz mainz غير متواجد حالياً
من انا؟: عاطف عبده
هواياتي: chess

mainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ذكرياتى مع السيارات فى هولندا

الف شكر يااستاز جنيدى
فعلا قصه حياتك مؤثره وكلها اثاره وجميله وشيقه لدرجه انى لم اترك قصه الزكريات مع السيارات والمشاركات والمداخلات من الاخوه الاعضاء حتى قراتها كلها لدرجه انى اتخيل فى سرى انها ممكن تنفع قصه فلم واقعيه مثل النمر الاسود او همام فى امستردام
بس فيه سوال انا عاوز اسئله لحضرتك
هل ان الهولندنيين لسه معاملهته حلوه كده زى ما حضرتك زكرت بعد دخول الاتحاد الاوروبى ودخول شركات الاى فيرما فى سوق العماله فى هولندا ولا معاملتهم اتغيرت بدرجه كبيره واصبحوا مملين بعد دخول الاتحاد الاوروبى
اخوك عاطف عبده من ماينز
قديم 29-09-2010, 12:37 AM
الصورة الرمزية m.genedy
m.genedy m.genedy غير متواجد حالياً
من انا؟: مصري
التخصص العملى: مدرب كرة قدم - محاسب ضريبى
هواياتي: كرة القدم-الكمبيوتر-السيارات

m.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zoomaa2007@maktoob.com مشاهدة المشاركة

الف شكر يا أستاذ جنيدى على مجهودك الكبير فى سرد هذة الذكريات الجميلة .
طبعا يا جماعة كلنا هنحس بمرارة شديدة جدا أذا ما حاولنا أن نقارن بين الوضع هنا وهناك .
ولذلك نجد سؤال مهم جدا يطرح نفسة ( أنت بتحب مصر ) .
الشكر موصول لسيادتك
على المتابعة والمرور.

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samehsaeed مشاهدة المشاركة

لا شكر على واجب يا أستاذ جنيدي وبجد اللي قولته ده صدق مش مجاملة ولا حاجة والله
شكرا الف شكر..
وأنا شايف تبدأ بتحفيز يمكن ربنا يجعل في كلامك القبول وفي نصايحك طريق السلامة بإذن الله
أما بالنسبة إذا كان ليا هدف نفسي أحققه فأه ليا بصراحة، ليا أكتر من هدف كمان مش هدف
واحد وأنا عارف إن إيطاليا فيها مصريين كتير بس أنا بشتغل مبرمج ومش عارف ممكن ألاقي
شغل هناك ولا لأ كمان ابن عمي قالي السفر لهناك بقى صعب جدا جدا ومفيش شغل أصلا
شوف جمله مافيش شغل والبلد هنا مقفولة والناس اللى فيها مش لاقيين
والله!! هو لسة فى ناس بتيجى من مصر؟
بسمعها من سنة 89 وبصراحة انا ضد كدة تماما
من منطلق ان مافيش حد بياخد رزق حد

كمان أنا ما بحلمش أسافر إيطاليا أنا بتمنى أروح انجلترا أو كندا أو استراليا، بس إذا زنقت قوي
كندا واستراليا وانجلترا يعتبروا افضل
فى مجال البرمجة بكل الاحوال
ومفيش غير إيطاليا ماشي بس هي تيجي وأديك سامع عن الشباب اللي كل يوم والتاني بيحاولوا
يروحوا بأي طريقة والنتيجة بيغرقوا أو يفشلوا ويرجعوا بخيبة الأمل، على العموم لو حضرتك عندك
نصيحة بصدد الموضوع ده أو معلومة ياريت تفيدني بيها وأكون شاكر جدا، اه نسيت أقولك إني صحيح
شاب نوعا ما لسه صغير 27 سنة بس أنا متجوز دلوقتي وعندي بنوتة صغيرة وكمان شغلي هنا كويس
الحمد لله وشغال في شركة كويسة ومرتبي مجزي الحمد لله ويمكن ديه حاجات مخلياني كسلان شوية في
الموضوع ده بس أنا بحلم بحياة أفضل ليا ولأولادي بإذن الله من ناحية التعليم والصحة والمعاملات....
إلخ، وأنا بصراحة من زمان بحلم ألف وأروح هنا وهناك وأشوف مدن جديدة وحاجات جديدة،
وطبعا بما إني راجل مبرمج بسمع بره الناس شغالة أزاي والدنيا وصلت فين واحنا هنا لسه فين
ونفسي أواكب التطور التكنولوجي ده بقى وأتعلم حاجات جديدة صح وعن اقتناع مش زي ما هو حاصل
عندنا هنا في أماكن كتير اللهم إلا ما رحم ربي. المهم طولت عليك معلش على العموم سعيد جدا
بالتعرف عليك وأتمنى أقابلك لما تنزل مصر إن شاء الله وأعزمك عندي على الغدا بس أوعى تيجي بقلب

جامد وتجيب بقيت أصحابك اللي في هولندا معاك ، أخيرا تقبل خالص تحياتي ليك يا أستاذ جنيدي

شكرا ياباشا على ذوقك العالى
ولو حبيت تتواصل معايا اهلا وسهلا ويزيدنى شرف
ودة عنوانى
genedy8@hotmail.com

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مهند سالم مشاهدة المشاركة

ممتاز طبعا، ومش هأقدر أتكلم عن الموضوع الجميل ده أكثر من إلا إخواني قالوه، السرد جميل، وملتزم بالحكايات عن السيارات وده فعلا ما يجعله موضوعا مميزا. أشكر ليك إمتاعنا، واجتهادك في حياتك، شكرا جزيلا

الشكر ليك يافندم
الف شكر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mainz مشاهدة المشاركة

الف شكر يااستاز جنيدى
فعلا قصه حياتك مؤثره وكلها اثاره وجميله وشيقه لدرجه انى لم اترك قصه الزكريات مع السيارات والمشاركات والمداخلات من الاخوه الاعضاء حتى قراتها كلها لدرجه انى اتخيل فى سرى انها ممكن تنفع قصه فلم واقعيه مثل النمر الاسود او همام فى امستردام
بس فيه سوال انا عاوز اسئله لحضرتك
هل ان الهولندنيين لسه معاملهته حلوه كده زى ما حضرتك زكرت بعد دخول الاتحاد الاوروبى ودخول شركات الاى فيرما فى سوق العماله فى هولندا ولا معاملتهم اتغيرت بدرجه كبيره واصبحوا مملين بعد دخول الاتحاد الاوروبى
اخوك عاطف عبده من ماينز
فى البداية اشكر سيادتك
على اهتمامك وعلى مرورك الكريم
واما عن اسئلة سيادتك فيما يتعلق بالهولنديين ومعاملتهم..
عندما افكر فى اجابة لسؤال عن طبيعة الشعب الهولندى
بسرعة مذهلة وبتلقائية اجدنى اقول انة
شعب طيب..
وبالفعل هو شعب طيب ومسالم لابعد حد..
يحب الحياة ويحب الاخرين وهذة هى القاعدة العامة مع الوضع فى الاعتبار
ان لكل قاعدة شواذها
ولا ارى ان كون هولندا من الدول المؤسسة للاتحاد الاوربى ان تكون طرأت عليها متغيرات
بسبب الاتحاد الاوربى على المستوى الانسانى.. وللتوضيح
التغيرات طرأت بوضوح وتجلى على المستوى العملى او المادى او الرأسمالى بحكم انها دولة رأسمالية..
الهولنديين بعيدين تمام البعد عن الملل
وهو شعب يعشق الحياة وروحة مرحة جدا..
واكثر ما يعيب الهولنديين انه شعب حريص شوية .. ولهذا تجد ان الشعوب المحيطة بة تتهمة بالبخل وبصفة خاصا الشعب البلجيكى وفى المقابل الهولنديين يتهمونهم بالغباء..
يبقى شىء اخير وللتوضيح .....
موضوع ذكرياتى عن السيارات فى هولندا
هو ليس قصة حياتى كما ذكرت سيادتك
وانما هى بالفعل ذكريات مررت بها اغلبها يخص السيارات وان كنت بعدت فى بعض الاحيان عن المقصود من الطرح فهذا كان من منطلق ان اكون اكثر مصداقية ووضوحا للمتلقى..
واما عن قصة فيلم النمر الاسود فهى حقيقية واما عن قصة فيلم همام فى امستردام
المفروض انها قصة حقيقية
وهى تخص رجل مصري من المنصورة على ما اتذكر اسمة شعبان حسين وهو فى حدود معلوماتى صديق شخصى للفنان سامى العدل
وكان هذا الرجل فى وقت من الاوقات يمتلك 35 مطعم فى هولندا وهذا مايتردد هنا ولا اعلم مدى مصداقيتة..
ومن هنا جأت فكرة الفيلم ولكن حدث متغيرات كثيرة فى تفاصيل القصة او ماتم الاتفاق علية
وانا شخصيا ارى ان قصة الفيلم مبالغ فيها جدا..
وهناك اصدقاء كثيرين قاموا بالتمثيل فى هذا الفيلم...
هناك شىء اخير فى تعليق سيادتك انا لم افهمه جيدا والخاص بشركات
الاى فيرما
كل معلوماتى ان فيرما هى نظرية فى الرياضيات غير هذا لا اعرف .
تقبل احترامى
قديم 29-09-2010, 07:49 PM
الصورة الرمزية mainz
mainz mainz غير متواجد حالياً
من انا؟: عاطف عبده
هواياتي: chess

mainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond repute

شكرا يا استاز جنيدى على الرد بس انا قصدى بالاى فيرما يعنى شركات تسليف العماله المؤقته الى بيتنهب نصف مرتاباتهم عن طريق هزه الشركات وبالتالى اصبح من السهل لكل شركه او مصنع ان تاتى بائ عامل او موظف او حرفى او فنى او متخصص من هزه الشركات لفتره معينه للعمل وممكن ان تكون فتره طويله فى بعض الاحيان دون ان يتثبت او يعمل مباشرتا بعقد مع المصنع او الشركه Arbeitszeitfirma او باسم تانى Leihfirma ودى انتشرت اوى بعد الاتحاد الاوروبى لانه فى المانيا الشركات دى منتشره كتير خصوصا وفى اوروبا عموما
بالنسبه لسؤالى عن الشعب الهولندى ان كان لسه زى ما هوا كويس ومرح ومعاملته حلوه ولا اتغير ؟ لانه فى المانيا الشعب الالمانى عموما اصبح شعب ممل زياده عن اللزوم وخصوصا بعد دخول الاتحاد الاوروبى لانه طبعا زى ما حضرتك عارف ان اسعار كل شئ زى ما هى ويمكن فى الزياده المستمره لكن المرتبات خصموها الى النصف بالظبط فى كل المجالات بدون استثناء وده الى خلى الشعب الالمانى ممل ونظام الحياه الاقتصاديه اتاغير 180 درجه فى المانيا علاوه على نظام المعاشات الى اخروه الى حد سن 67 سنه وده زود نسبه البطاله فى البلاد الى حوالى 4مليون عاطل فى البلد وكل ده اثر بطريقه مباشره وغير مباشره على نفسيه الشعب الالمانى عموما واصبح شعب فى اغلب الاحيان ممل !!
وكان سؤالى هل الهولنديين زى ما هوما رغم الازمات الاقتصاديه والقيود على نظام الحياه فى هولندا لعيون الاتحاد الاوروبى ولا اتغير الشعب بنسبه كبيره بسبب التغيرات الاقتصاديه زى الشعب الالمانى ؟
وتقبل تحياتى
قديم 30-09-2010, 02:20 AM
blacklist002 blacklist002 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب تكاليف

blacklist002 is on a distinguished road

طريقة عرضك للاحداث رائعة لدرجة اني فكرت في لحظات انها ممكن تكون منقولة من كتاب
انت لازم تألف قصص و رويات طريقتك رائعة
قديم 01-10-2010, 03:05 AM
aboamr aboamr غير متواجد حالياً

aboamr is on a distinguished road

موضوع رائع وجميل قرائته من الالف الى الياء وماجذبنى اليه اشياء كثيره واهمها انك صححت مفاهيم كثيره لدى الكثيرين عن الغربيين اهمها على الاطلاق ان الغربى ليس بالطبيعه عنصرى ضد كل اجنبى وثانيهما انه يحترم دينك قدر احترامك انت لدينك .اخيرا اشكرك انك اعدتنى الى ذكريات جميله لايمكن ان تتكرر خلال 12 عاما قضيتها فى ايطاليا مع العديد من الاصدقاء اضطررت بعدها للعوده بسبب الاولاد وايام لن تمحى من الذاكره .وحنين وشوق الى اماكن عديده كانت يوما ملجئى اشكى اليها حنين البعد وعذاب الفراق.واصدقاء تعرفت عليهم منذ اكثر من عشرين عاما فى فيينا اخترنا الفراق فذهبوا الى هولندا وانا الى ايطاليا واخرالى امريكا ولم نلتقى مرة اخرى .خالص امنياتى لك بالتوفيق والحفظ من كل سوء