العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > موضوعات متميزة

موضوعات متميزة لا يسمح للأعضاء بنشر موضوعات بهذا القسم

قديم 21-02-2010, 11:32 AM
homosh homosh غير متواجد حالياً
التخصص العملى: إداري
هواياتي: الصيد

homosh has a spectacular aura abouthomosh has a spectacular aura abouthomosh has a spectacular aura about
افتراضي رد: ذكرياتى مع السيارات فى هولندا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة homosh مشاهدة المشاركة

ايه ده يعني قابلت هنيدي والسقا وهما بيصورو في أمستردام
بس بجد يا ستاذ محمد انتا شوقتنا لهولندا وللاتحاد الاوروبي عموما
أنا إجازتي في شهر 10 اللي جاي لو هولندا فعلا تستاهل الواحد يضحي ب15 بوم من الإجازه عشان يشوفها قولي علي أحسن طريقه للتأشيره الهولنديه اللي غالبا هتبقي سياحه لحسن السمن الهولندي وحشني أويptmnlo123per122
بص طبعا طمني عالجو في الوقت ده عامل ازاي بدل ما الاجازه تضيع وانا محبوس في فندق عشان الجو وحشptmnlo123per144ptmnlo1 23per144ptmnlo123per144pt mnlo123per144

homosh
قديم 21-02-2010, 11:45 AM
homosh homosh غير متواجد حالياً
التخصص العملى: إداري
هواياتي: الصيد

homosh has a spectacular aura abouthomosh has a spectacular aura abouthomosh has a spectacular aura about

ptmnlo123per144

homosh

التعديل الأخير تم بواسطة homosh ; 21-02-2010 الساعة 12:20 PM
قديم 21-02-2010, 02:19 PM
الصورة الرمزية horas3000
horas3000 horas3000 غير متواجد حالياً
من انا؟: شريف بيومي منسي
التخصص العملى: Executive Manager
هواياتي: السيارات و التكنولوجيا و الموسيقي

horas3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond repute

تسلم ايدك بجد يا استاذ جنيدي
و قصتك بالفعل مليانه عبر و خبرات
و انت شوقتني ازور هولندا و اوروبا عامة
بس برضة انت اكدت الاعتقاد اللي كونتة اننا قدامنا كتيييير قويييي عشان نبقي زي الناس دي و مش عارف اذا هينفع اصلا و لا لا و بالفعل الحضارة بتقاس بتصرفات الناس مع بعض مش بالتاريخ و كلام الانشاء.

و اهم حاجة في قصتك و اللي نفسي بجد بجد الناس في مصر تعرف و تقتنع بالكلام كده الا و هو

ان الشغل يا جدعااااان مش عيب. و الشغلانة الشريفة احسن مليون مرة من انك تمد ايدك لحد. و يا ريت كل واحد يبص للتاني و يقيمة بمدي فايدته ليه و للمجتمع و بلاش النظرة الدونية و الاستحقار للشغلانات البسيطة و المتواضعة لان لو كل الناس بقت مهندسين و دكاترة الامورة و الله مش هتمشي. و ده اللي لاحظتة في تصرفات الناس برة مفيش حد بيستعر من شغلته و لو عايز يغيرها لازم يعمل المستحيل عشان يطور من نفسه لان دي الطريقة الوحيدة. و ده لو حصل مشاكل كتير هتتحل و الناس هتفوق عشان تحط نظام تمشي عليه و يحكمها و يبقي يا ويله يا سواد ليله اللي هيخترقه.

Sharief Mansy

Farewell my Cayenne, you were the best car i ever had and driven

التعديل الأخير تم بواسطة horas3000 ; 21-02-2010 الساعة 02:39 PM
قديم 21-02-2010, 03:10 PM
الصورة الرمزية m.genedy
m.genedy m.genedy غير متواجد حالياً
من انا؟: مصري
التخصص العملى: مدرب كرة قدم - محاسب ضريبى
هواياتي: كرة القدم-الكمبيوتر-السيارات

m.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kmanda_vip مشاهدة المشاركة

وانا اللى كنت بحب محمود المصرى ده انته طلعت حكايه يا استاذ جنيدى

بس بما انى محلوى عايز اسال كام واحد قبلته من المحله هناك

وانتى دلوقتى عايش فى مصر ولا لسه فى هولندا ولو فى مصر يبقا قعدة كام سنه فى هولندا
شكرا الله يخلليك
فى الحقيقة قابلت محلاوية كثيرين
وعلى مدارالسنين اتعامل مع محلاوية
واحيانا كتير كانوا بيكونوا زملائى فى العمل
لكن يعتبر اشهر المحلاوية هنا -عبود- صاحب المقهى-
طبعا بسبب المقهى عاملة شهرة كبيرة ولكن اقدمهم فى حدود معلوماتى
-حلمى شعيب-ودة ح تلاقية بانى عمارة فى المحلة المدينة وكاتب عليها -هولندا-ptmnlo123per122
-
وانا مازلت مقيم فى هولندا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr. Bolbolan مشاهدة المشاركة

تجربه حياتيه مشوقه ! و طبعآ أنت لم تأت سوى على ذكر ما يخص السيارات و هو كاف لكى نأخذ

فكره عن السيارات فى هولندأ والآهم ( نظام التأمين المربح ) ! وان كنت أنا بصفتى أحد الحكائين

أو بحكم سنى ! استطعت أن أقرأ كثيرآ فيما بين السطور ! أمتعتنا و ربما تمتعنا بالمزيد ان شاء الله

مرات أخرى !

بس عندى طلب صغير ! ما تعرفش واحده كده هولنديه غلبانه و مسلمه و عاوزه تتجوز واحد بركه ؟؟؟

Dr. Bolbolan ptmnlo123per122
شكرا يا دكتور الف شكر
وان شاء الله لو قابلت هولندية مسلمة وغلبانة
وعاوزة تتجوز ح ابلغ سيادتك فورا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة homosh مشاهدة المشاركة

ايه ده يعني قابلت هنيدي والسقا وهما بيصورو في أمستردام
بس بجد يا ستاذ محمد انتا شوقتنا لهولندا وللاتحاد الاوروبي عموما
أنا إجازتي في شهر 10 اللي جاي لو هولندا فعلا تستاهل الواحد يضحي ب15 بوم من الإجازه عشان يشوفها قولي علي أحسن طريقه للتأشيره الهولنديه اللي غالبا هتبقي سياحه لحسن السمن الهولندي وحشني أويptmnlo123per122
اهلا وسهلا تشرف وتنور
بالنسبة لمحمد هنيدى واحمد السقا انا قابلتهم فعلا
محمد هنيدى رأيتة مرتين فى امستردام واحدة منهم اثناء ماكان بيصوروا
وكان فى مصريين كتير بيروحوا يتفرجوا عليهم وفى مرة روحت معاهم
لكن اللى سمعتة مع احد الاصدقاء هنا انة شاهد هنيدى
فى احدى شوارع وسط البلد هنا وهو ماشى وسيجارة الحشيش فى ايدة ولا فى دماغة
اما احمد السقا بقى فقابلتة بطريقة -مضحكة جدا - كنت فى احد محلات الملابس الشهيرة هنا
واثناء ما بتسوق فى المحل سمعت صوت واحد بيشتم (( يخرب بيت ابوكم ياولاد الكلب ياحرامية))
طبعا الشتيمة مصرى وانا مش شايف اللى بيشتم لما روحت عند مصدر الصوت وكان معايا صديق لي
فوجئنا بأحمد السقا بيكلم واحد معاة وهو ماسك قميص فى ايدة وعمالين يضحكوا ويشتموا -طبعا سلمنا
علية وسألناة اذا كانت فى مشاكل بتواجهه خلليتة يشتم -
سألنا انتم عايشين هنا وعندما اجبناة بالايجاب قالنا ازاى بتعرفوا تعيشوا هنا -دة القميص ثمنة 290 جيلدر
لكن هو فعلا مش تمثيل شخصية متواضعة وحبوبة وتشعر معاة انة شايل التكلفة تماما-ساعدناة احنا بعد كدة
ووصفنا له محلات كبيرة واسعارها متهاودة واعطيناة الاسماء كمان -وهو ترك القميص ولم يشترية-
قديم 21-02-2010, 03:15 PM
الصورة الرمزية m.genedy
m.genedy m.genedy غير متواجد حالياً
من انا؟: مصري
التخصص العملى: مدرب كرة قدم - محاسب ضريبى
هواياتي: كرة القدم-الكمبيوتر-السيارات

m.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة horas3000 مشاهدة المشاركة

تسلم ايدك بجد يا استاذ جنيدي
و قصتك بالفعل مليانه عبر و خبرات
و انت شوقتني ازور هولندا و اوروبا عامة
بس برضة انت اكدت الاعتقاد اللي كونتة اننا قدامنا كتيييير قويييي عشان نبقي زي الناس دي و مش عارف اذا هينفع اصلا و لا لا و بالفعل الحضارة بتقاس بتصرفات الناس مع بعض مش بالتاريخ و كلام الانشاء.

و اهم حاجة في قصتك و اللي نفسي بجد بجد الناس في مصر تعرف و تقتنع بالكلام كده الا و هو

ان الشغل يا جدعااااان مش عيب. و الشغلانة الشريفة احسن مليون مرة من انك تمد ايدك لحد. و يا ريت كل واحد يبص للتاني و يقيمة بمدي فايدته ليه و للمجتمع و بلاش النظرة الدونية و الاستحقار للشغلانات البسيطة و المتواضعة لان لو كل الناس بقت مهندسين و دكاترة الامورة و الله مش هتمشي. و ده اللي لاحظتة في تصرفات الناس برة مفيش حد بيستعر من شغلته و لو عايز يغيرها لازم يعمل المستحيل عشان يطور من نفسه لان دي الطريقة الوحيدة. و ده لو حصل مشاكل كتير هتتحل و الناس هتفوق عشان تحط نظام تمشي عليه و يحكمها و يبقي يا ويله يا سواد ليله اللي هيخترقه.
شكرا للكلام الجميل وشكرا لمتابعتك
واوفقك الرأى عن فكرتك عن الشغل
ويكفى ان تعرف ان المهنة والديانة ليس لهم خانة
فى تحقيق الشخصية