العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام > المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية

المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية كتب وشروحات ومقالات تعليمية عن كل فروع هندسة وميكانيكا السيارات

قديم 14-06-2012, 08:08 PM
الصورة الرمزية 3bd0
3bd0 3bd0 غير متواجد حالياً

3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of
افتراضي رد: عربية على شاسيه ولا على علب؟؟؟ اتعرف على طرق بناء السيارات

جزاك الله خيرا
وألف ألف مليون شكر
والله كلمات الشكر اللي في الدنيا كلها متكفيش عشان تبين قد ايه انا ممتن لحضرتك
قليل قوي لما بنشوف ناس زي حضرتك كده، عندهم نهر من المعلومات وكمان اسلوبهم شيق جدا ولا اجدع كاتب

I love my MaDa
قديم 14-06-2012, 08:20 PM
shooter22522 shooter22522 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب جامعى

shooter22522 has a reputation beyond reputeshooter22522 has a reputation beyond reputeshooter22522 has a reputation beyond reputeshooter22522 has a reputation beyond reputeshooter22522 has a reputation beyond reputeshooter22522 has a reputation beyond reputeshooter22522 has a reputation beyond reputeshooter22522 has a reputation beyond reputeshooter22522 has a reputation beyond reputeshooter22522 has a reputation beyond reputeshooter22522 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة borio1704 مشاهدة المشاركة

الاكصدام متثبت على عارضة مخصوصة في أول جسم السيارة، وعادة بتبقى من الأجزاء القوية في السيارة

زي العارضة الخضراء اللي في الصورة دي

وفي عارضة زيها في الخلف

لو عربيتك اتخبطت خبطة بسيطة في الاكصدام... ما تقلقش

غالبا الاكصدام بيبقى مبطن بطبقة من الفلين أو البلاستيك المرن عشان تمتص الصدمات الخفيفة بدون تأثير على جسم السيارة، ده غير إن بعض الشركات بتخلي العارضة الحديدية متحركة على مساعدين

أنما الدفندر الحديدي اللي متركب في الصورة ده بيتركب على العوارض الأمامية في الجسم... واللي لونها في الصورة أحمر، والعوارض دي قوية نسبيا وتستحمل الصدمات المتوسطة.

...
الف شكر
لان الاكصدام ده كان محيرنى
قديم 14-06-2012, 08:21 PM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 3bd0 مشاهدة المشاركة

جزاك الله خيرا
وألف ألف مليون شكر
والله كلمات الشكر اللي في الدنيا كلها متكفيش عشان تبين قد ايه انا ممتن لحضرتك
قليل قوي لما بنشوف ناس زي حضرتك كده، عندهم نهر من المعلومات وكمان اسلوبهم شيق جدا ولا اجدع كاتب

والله الكلام ده كتير قوي وانا ماستاهلش كل ده

أنا أهم حاجة عندي إن المعلومة تكون وصلتلك كاملة واضحة صحيحة، وربنا يوفق الجميع

...
قديم 14-06-2012, 11:51 PM
الصورة الرمزية mohamed elshahat
mohamed elshahat mohamed elshahat غير متواجد حالياً
من انا؟: Mohamed
التخصص العملى: Faculty Of English Commerce
هواياتي: Cars

mohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond repute

بااااااااااااااااااااااشا والله

احبك....( Toyota)
يا من سرق قلبي مني ..... يا من غير لي حياتي
يا من احببته من كل قلبي ..... يا من قادني الى الخيال

قديم 15-06-2012, 12:02 AM
الصورة الرمزية hyundai 2005
hyundai 2005 hyundai 2005 غير متواجد حالياً
من انا؟: عاشق للسيارات
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: عاشق للسيارات والتعديلات

hyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond reputehyundai 2005 has a reputation beyond repute

بجد عبقري تسلم عالموضوع ده مش عارف ازاي ما شوفتوش قبل كده ؟؟؟؟؟؟؟؟

لمن لا يعرفني
http://www.masrmotors.com/vb/member.php?u=50931

لتجاره قطع الغيار الاستيراد والجديد ومقاوله سيارات الحوادث
(لانوس - نوبيرا - كيا سيراتو - تويوتا - لانسر - هيونداي - اوبترا - اوبل - متسوبيشي )

اقوي مقابلات الاسكندريه فى اجازه نصف العام 2013
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=105128