العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > A 516

قديم 06-09-2011, 11:27 AM
Hany Abdel Baki Hany Abdel Baki غير متواجد حالياً

Hany Abdel Baki is on a distinguished road
طلب الصيانة الدورية ما بعد السنتين

السلام عليكم

كان عندى استفسار بسيط , كنت عايز ابتدى اعمل الصيانة الدورية بعد السنتين (بعد ما غيرت السيور فى التوكيل) فى بنزينة موبيل وان هل كدة أحسن ولا أكمل مع التوكيل ؟

هو الواحد المفروض يضبط زوايا السيارة كل فترة أد اية وتكلفتها كام ؟

ألف شكر

قديم 06-09-2011, 12:32 PM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الصيانة الدورية ما بعد السنتين

بص هيا بالنسبة لموضوع الصيانة دا برا التوكيل بيعتمد على حاجات كتير: أولا- نوع عربيتك إيه وإنتا مش كاتبه في الموضوع بس هنعتبرها إسبرانزا علشان الموضوع هنا.
لو العربية قليلة في السوق أو لو جديدة في مصر أو لو صيني ياعني ممكن ماتستريحلهاش فجأة أو ماتعرفشي إيه هيا مراحل تطورها كأي عربية طبيعية يفضل الإستفادة بفترة الضمان كأحد أدنى من عوامل حمايتك كمستهلك.

ثانيا- إنتا نوعك كمستهلك للسلعة إيه هل إنتا مستخدم سيء بالفطرة ولا عادل وبتحب تاخد حقك من العربية الي في إيدك وتديها حقها ولا مستخدم سيء زي خمسات بقى وشغل درفتات وشد مع خلق الله في الشارع.
لو إنتا من أول نوع عادي أفتكر إنك تقدر تعتمد على نفسك برا التوكيل, لو تاني نوع مش هتفرق كتير جوا التوكيل براه هتلاقي الموضوع محصل بعضه, تالت نوع إنتا تروح تنام في حضن كتاب الضمان لأنك من غيره ممكن تشرب العربية دي في أي لحظة.

كدة تقدر تحدد إنتا محتاج إيه بس عارف بقى ماتقولشي بلا رغي ولا نورتنا على الإفادة وأنا عارف إنك بتتريق هقولك من الآخر عربيتك صيني وخليك في الضمان أحسنلك (علشان هوا إسمه ضمان). والضامن هو الله.

قديم 06-09-2011, 01:37 PM
Hany Abdel Baki Hany Abdel Baki غير متواجد حالياً

Hany Abdel Baki is on a distinguished road
افتراضي رد: الصيانة الدورية ما بعد السنتين

نورتنا على الإفادة

بالنسبة لموضوع الزوايا ده ما تعرفش كل أد اية ولا اية تكلفته ؟