العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > كهرباء السيارة

كهرباء السيارة ساحة مخصصة للمواضيغ الفنية المتعلقة بجميع اﻷنظمة الكهربية فى السيارة بما فيها أنظمة التسلية

قديم 11-10-2012, 10:25 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute
افتراضي رد: العربية مش بترضى تدور

السلام عليكم
معنى مقدمه كهرباء او مأخره ببساطه ان البوجيه مفروض انه يدي الشراره في وقت معين الي بيحصل انه بتدي الشراره في وقت غير مظبوط اما متقدم او متأخر
مشكلة الماروتى لما الكهرباء وطقم الكهرباء(بوجيهات وابلاتين وكوندنسر )في خلل في احدهم بيخلي السياره مش مظبوطه لو هتجيبي بوبينه هاتيها الكتروني
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 12-10-2012, 05:46 PM
الصورة الرمزية حبيب الناس
حبيب الناس حبيب الناس غير متواجد حالياً
من انا؟: مصر
التخصص العملى: محاسب بشركة العادل لأستيراد والتصدير
هواياتي: الكمبيوتر

حبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng/walaaeldeen مشاهدة المشاركة

السلام عليكم

معنى مقدمه كهرباء او مأخره ببساطه ان البوجيه مفروض انه يدي الشراره في وقت معين الي بيحصل انه بتدي الشراره في وقت غير مظبوط اما متقدم او متأخر
مشكلة الماروتى لما الكهرباء وطقم الكهرباء(بوجيهات وابلاتين وكوندنسر )في خلل في احدهم بيخلي السياره مش مظبوطه لو هتجيبي بوبينه هاتيها الكتروني
والله المستعان
العربيه مقدمه او مأخره كما تفضل اخي الافاضل eng/walaaeldeen بالشرح
وبالنسبه للعضه اللي في الفتيسفي الغيار 2 ده عادي كل الماروتي كده متقلقيش حلها بسيط اي ميكانيكي خليه يربطلك عصايا الفتيس كوظبطهالك المشكله ده هتختفي تماما
رجاء متقوليش المراوتي رخيصه وعلي قد فلوسها بجد العربيه ده بسم الله ماشاء الله جباره بس عاوزه اللي يهتم بيها هتريحه كتير بالنسبه لسعرها وسعر السيارات التانيه بس شويه اهتمام هتلاقيها زي الفل
وان شاء الله العربيه تتظبط ومتشوفيش منها مشاكل تاني .....

قديم 12-10-2012, 10:41 PM
مستجدة مستجدة غير متواجد حالياً

مستجدة will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng/walaaeldeen مشاهدة المشاركة

السلام عليكم

والله المستعان
شكرا على الإجابة المستوفية .
بس سؤال لو هى مقدمة او ماخرة ده يخليها تقطع كهرباء لما تيجى تعمل تيست
و ايه السر فى حكاية فك السك من الاسبراتير الكهرباء ترجع
قديم 12-10-2012, 11:12 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حبيب الناس مشاهدة المشاركة

العربيه مقدمه او مأخره كما تفضل اخي الافاضل eng/walaaeldeen بالشرح
وبالنسبه للعضه اللي في الفتيسفي الغيار 2 ده عادي كل الماروتي كده متقلقيش حلها بسيط اي ميكانيكي خليه يربطلك عصايا الفتيس كوظبطهالك المشكله ده هتختفي تماما
رجاء متقوليش المراوتي رخيصه وعلي قد فلوسها بجد العربيه ده بسم الله ماشاء الله جباره بس عاوزه اللي يهتم بيها هتريحه كتير بالنسبه لسعرها وسعر السيارات التانيه بس شويه اهتمام هتلاقيها زي الفل
وان شاء الله العربيه تتظبط ومتشوفيش منها مشاكل تاني .....
هى بصراحة زى ما اتمنيت
انا كنت بقول عايزه عربية سيت بس زيرو عشان مشاكل المكانيا و كده .
بس قصدى انها مش انجكشن .
برضه الدركسيون مش بور .
النقل بتاعها مش زى عربيات تانية .
ده انا كنت بدخل عربية فرنا الجراج بتعشق لوحدها لدلاجة انى معرفتش اجيب المور الا بعد حيرة .
لكن ديه رفاهية انا فى غنى عنها لانى مشاويرى قليلة و مسافات قريبة .

و قصة الاستابلتى مش مهمة قوى لان كبيرى 60 70

اهم حاجة عندى ان العربية تمشى من غير ما تشتكى
عشان كده عايزه احل مشكلة انها متدرش ديه . لأنى قليلة الحيلة و بجد هبقى هعيط لو مش راضية تدور .
ده غير انى احيانا كثير بدى فلوس للى بيدورها لأنى بشوف كهربائى قريب لأنى بخاف حد يعافر فيها يبوز حاجة بالغلط .

و المشكلة انها مش بتكرر نفس الموقف
احيانا و هى بقالها يومين و احيانا تانية اكون لسه خارجة بيها الصبح
احيانا بتدور بالمعافرة مع دواسة البنزين و احيانا من فك سلوك الكهرباء و تركبها .
و انا خايفة تعمل معايا مشكلة فى وقت حرج أو فى مكان مفهوش مكانيكى أو تبطل منى فى وسط الشارع و مش تدور .
، لأن المشكلة ديه لما بتحصل بتكون لا على البال و لا على الخاطر

التعديل الأخير تم بواسطة مستجدة ; 12-10-2012 الساعة 11:18 PM
قديم 12-10-2012, 11:30 PM

و بعدين بجد مش عارفة
العربية حقيقى فيها مشكلة و لا انا اللى بغرق فى شبر ميه ،
اصل السواق قالى مرة مفيش عربية ماشية عالطول على المسطرة . عادى يعنى انها مترضاش تدور و تحيلها تدور
و الله انا خايفة اغير الدنيا و اطلع فى الاخر العيب منى .
بس اول ما جبتها بجد كانت بتدور من غير اى مشاكل ، و بالشفاط كمان من غير ما ادوس بنزين .