العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > تجارب اﻷعضاء

تجارب اﻷعضاء ساحة لعرض فيها اﻷعضاء تجاربهم فى شتوى مناحى الحياة

قديم 20-07-2013, 09:08 AM
Ihab Salah Ihab Salah غير متواجد حالياً

Ihab Salah is on a distinguished road
افتراضي رد: اى سؤال بخصوص الرخام و الجرانيت انا تحت امركم

اشكر حضرتك جداً على الرد وفعلا مع حضرتك حق ان الرخام بنى غامق مع عروق بيج وانا مش عارفة القرصة فيها تخانات ولا لأ بس هو هيعمل حاجة عاملة زى درجة السلم بطول الرخامة من الجهتين (اعذرنى فأنا اول مرة اتعامل مع الرخام) و القرصة عرضها الأساسي ٥٠ سم .... وان شاء الله أراعى كلام حضرتك فى موضوع اللحام ... .بس لو مافيهاش إزعاج لحضرتك ممكن تنصحني ازاى انظف الرخامة وأخليها بتلمع لأنى حاسة أنها مطفية شوية ... مع الشكر وكل سنة وحضرتك طيب رمضان كريم
قديم 20-07-2013, 11:50 PM
ahany ahany غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس حر

ahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ihab Salah مشاهدة المشاركة

اشكر حضرتك جداً على الرد وفعلا مع حضرتك حق ان الرخام بنى غامق مع عروق بيج وانا مش عارفة القرصة فيها تخانات ولا لأ بس هو هيعمل حاجة عاملة زى درجة السلم بطول الرخامة من الجهتين (اعذرنى فأنا اول مرة اتعامل مع الرخام) و القرصة عرضها الأساسي ٥٠ سم .... وان شاء الله أراعى كلام حضرتك فى موضوع اللحام ... .بس لو مافيهاش إزعاج لحضرتك ممكن تنصحني ازاى انظف الرخامة وأخليها بتلمع لأنى حاسة أنها مطفية شوية ... مع الشكر وكل سنة وحضرتك طيب رمضان كريم
للاسف مافيش حاجة اقدر انصح حضرتك بيها لتلميع الرخامة لان دى عملية صعبة ولابد من ان يقوم بيها عامل متخصص فى الجلاء
والسؤال . لية الرخامة مابتلمعش كويس مع انها لسة راكبة ؟؟
اما بخصوص تنظيف الرخام تجنبى تنظيف الرخام بالمنظفات الصناعية مثل فيرى وبيريل حيث ان تلك المواد تطفى اللمعة
التنظيف بيكون بقطعة قماش مبلولة و معصورة كويس و لو فى بقع ممكن اضافة القليل من شامبو اطفال
وكل عام وحضرتك و الاسرة الكريمة بالف خير
قديم 21-07-2013, 08:17 AM
Ihab Salah Ihab Salah غير متواجد حالياً

Ihab Salah is on a distinguished road

بصراحة انا ما شوفتش الرخامة غير مرة واحدة وحاسيتها مش بتلمع آوى والسبب ان احنا عاملين رخامة لباب الشقة من نفس النوع وحاسيتها بتلمع اكتر منها والله اعلم يمكن تكون الإضاءة هى اللى مغيرة اللمعة ومخلياهم مختلفين !!!!!! عموما انا بشكر حضرتك جداً جداً جزاك الله خيرا وانا أسفة إنى تعبت حضرتك معايا
قديم 21-07-2013, 11:21 AM
الصورة الرمزية tamermegahed
tamermegahed tamermegahed غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس
التخصص العملى: مهندس مدنى
هواياتي: معرفه ماهو جديد فى مجال السيارات

tamermegahed will become famous soon enoughtamermegahed will become famous soon enough

ماشاء الله موضوع جميل تسلم ايدك
قديم 21-07-2013, 04:23 PM
ahany ahany غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس حر

ahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond reputeahany has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ihab Salah مشاهدة المشاركة

بصراحة انا ما شوفتش الرخامة غير مرة واحدة وحاسيتها مش بتلمع آوى والسبب ان احنا عاملين رخامة لباب الشقة من نفس النوع وحاسيتها بتلمع اكتر منها والله اعلم يمكن تكون الإضاءة هى اللى مغيرة اللمعة ومخلياهم مختلفين !!!!!! عموما انا بشكر حضرتك جداً جداً جزاك الله خيرا وانا أسفة إنى تعبت حضرتك معايا
تحت امر حضرتك والموضوع مافيهوش تعب خالص
مع خالص تحياتى