العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 18-02-2015, 02:25 AM
khaled_k21 khaled_k21 غير متواجد حالياً

khaled_k21 is just really nicekhaled_k21 is just really nicekhaled_k21 is just really nicekhaled_k21 is just really nicekhaled_k21 is just really nice
افتراضي رد: طريقة مبتكرة لحل مشكلة الحارة العمياء لسيارتك بتكلفة 20ج ...بالشرح التفصيلى والصور

لك جزيل الشكر علي تعبك و الله

كفايه انك صورت و تعبت و شرحت - قليل من يشارك و انا منهم و الوم نفسي علي كده

بس بصراحه هو النقطتيين بتاع المظهر الجمالي و اي عيل غتت هايكسرها موضوع يستحق الاهتمام

بس اعتقد انه ممكن يكون فيه افكار نتجنب بيها النقطتيين

لك مني كل الشكر و جعله الله في ميزان حسناتك

قديم 18-02-2015, 11:00 AM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
افتراضي رد: طريقة مبتكرة لحل مشكلة الحارة العمياء لسيارتك بتكلفة 20ج ...بالشرح التفصيلى والصور

فكرة كويسة جدا وممتازة ومش مكلفة خالص
لأن من غيرها ممكن يحصل حادثة تكلف تصليحها 2000 جنيه
بس نصيحة بقى اعمل باغة استانليس كبيرة فى العربية من ورا عشان تضايق اللى يفتح نور عالى لأن مع كمية المرايات دى
أكيد الإضاءة بالليل هتبقى مزعجة وخصوصا ان مراية الجنب ما أظنش انها هتعكس النور فى وش السواق اللى فاتح النور وراك

يبقى حلينا مشكلة الرؤية لكن ضايقنا نفسنا بالنور

لكن فكرة ممتازة ف السواقة بالنهار
قديم 18-02-2015, 01:52 PM
الصورة الرمزية مصطفى-حسن
مصطفى-حسن مصطفى-حسن غير متواجد حالياً
التخصص العملى: صاحب محل
هواياتي: غطس حر

مصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ميدو عمر ايمن مشاهدة المشاركة

موضوع رائع من عضو رائع
بارك الله فيك
ربنا يكرمك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نبيل عبدالرحمن مشاهدة المشاركة

موضوعك هام جداً ونظراً لأهميته لسائر الأعضاء فقد تم تثبيته شكراً لك
شكرا ليك يا استاذ نبيل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Marlborooo مشاهدة المشاركة

موضوع حلو والفكرة الاخيرة بتاعتك جامدة بس مشكلتها ان اي عيل غتت هيكسرلك المرايا وممكن تتكسر بسهولة جدا من اي خبطة
المشكلة التانية مفتقدة المظهر الجمالي بصراحة
اعتقد الفكرة ممكن تتطور شوية عشان المظهر الجمالي
بقالها سنة والحمد لله متكسرتش لانى مثبتها كويس باربع مسامير وجارى العمل على تحسين المظهر الجمالى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zing0 مشاهدة المشاركة

كلام زى الفل
لما أشتريت العربية كان المالك السابق مركب مراية بانوراما فوق المراية الأصلية , بس الإفتكاسه اللى أضفتها تمام التمام التمام أوى جداً خالص.

بس كنت عاوز أوضح حاجة برضو من واقع التعامل معاها و من واقع الصور
الأبعاد فى البانوراما أبعد من الواقع زيها زى المرايات الصغيرة اللى حضرتك ذكرتها فى أول الموضوع, علشان كده الإعتماد عليها فى كشف الطريق فقط و ليس فى تقدير الأبعاد. و المرايات الجانبية هيا الأساس فى تقدير المسافه بينك و بين اللى جنبك و اللى وراك, و لما تركن البانوراما مش هتساعدك فى ضبط المسافه بينك و بين اللى وراك.

بس الفكرة تستحق كل تقدير, و للأمام دائماً يا أستاذ مصطفى ,. نتمنى منك المزيد.
انت عندك حق فى الابعاد بتختلف فى البانوراما لكن بنسبة 10% فقط لكنها ارحم من المرايات الصغيرة اللى بتلزق على طرف المراية لان الابعاد فيها كارثة لكنها ممتازة فعلا فى كشف الطرق

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled_k21 مشاهدة المشاركة

لك جزيل الشكر علي تعبك و الله

كفايه انك صورت و تعبت و شرحت - قليل من يشارك و انا منهم و الوم نفسي علي كده

بس بصراحه هو النقطتيين بتاع المظهر الجمالي و اي عيل غتت هايكسرها موضوع يستحق الاهتمام

بس اعتقد انه ممكن يكون فيه افكار نتجنب بيها النقطتيين

لك مني كل الشكر و جعله الله في ميزان حسناتك

جارى العمل على تحسين الشكل الجمالى والحمد لله راكبة بقالها سنة ومتثبتة كويس جدا

صفحتى على الفيس https://www.facebook.com/profile.php?id=1000015256 47162
قديم 18-02-2015, 01:59 PM
الصورة الرمزية مصطفى-حسن
مصطفى-حسن مصطفى-حسن غير متواجد حالياً
التخصص العملى: صاحب محل
هواياتي: غطس حر

مصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant futureمصطفى-حسن has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar مشاهدة المشاركة

فكرة كويسة جدا وممتازة ومش مكلفة خالص
لأن من غيرها ممكن يحصل حادثة تكلف تصليحها 2000 جنيه
بس نصيحة بقى اعمل باغة استانليس كبيرة فى العربية من ورا عشان تضايق اللى يفتح نور عالى لأن مع كمية المرايات دى
أكيد الإضاءة بالليل هتبقى مزعجة وخصوصا ان مراية الجنب ما أظنش انها هتعكس النور فى وش السواق اللى فاتح النور وراك

يبقى حلينا مشكلة الرؤية لكن ضايقنا نفسنا بالنور

لكن فكرة ممتازة ف السواقة بالنهار
على فكرة المرايات البانوراما كلها بتبعثر الضوء لانها محدبة وهفكر فى موضوع الباغة الاستلنس لو لقيتها فعالة هعملها

صفحتى على الفيس https://www.facebook.com/profile.php?id=1000015256 47162
قديم 18-02-2015, 03:15 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
نقاش رد: طريقة مبتكرة لحل مشكلة الحارة العمياء لسيارتك بتكلفة 20ج ...بالشرح التفصيلى والصور

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصطفى-حسن مشاهدة المشاركة

على فكرة المرايات البانوراما كلها بتبعثر الضوء لانها محدبة وهفكر فى موضوع الباغة الاستلنس لو لقيتها فعالة هعملها
يعنى الحمدلله مش بتضايق ونتا سايق بالليل ده اللى انا كنت عاوز أتأكد منه
اما موضوع الباغة دى فعالة جدا وكذلك نور الفوجات اللى بتكون ف الإكصدام ورا بتجنن الناس برضو
واحد صحبى حاطط كشافين فوج جنب النمرة اللى بيغلس عليه بالنور بيصدرله الفوج وكزا مكروباص شفته عامل فوج اصفر مع الفرامل

الشبورة دلوقتى بقت كارثة على الطرق ومفيش لها حل وللأسف معظم السواقين بيستهبلوا وبيجروا بالعربيات ف الشبورة مع انه مش شايف حتى كبوت العربية