العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 01-05-2014, 06:59 PM
Bellsh Bellsh غير متواجد حالياً

Bellsh is on a distinguished road
افتراضي مش عارف تقدير المسافات خالص يا جماعه حد يساعدنى

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

معايا عربيه ماتريكس 2006 اوتوماتيك

اتعلمت السواقه فى مكتب على عربيه 128 بس طبعا كان تعليم شبه كروته ومش كامل

المهم جيت اسوق عربيتى حسيت بصراحه ان المانيوال اسهل بكتير من الاوتوماتيك مش عارف ليه لانى بحس انى بسيطر على العربيه افضل من الاوتوماتيك

المهم وانا ماشى فى الشوارع بخاف اخبط الناس من ناحيه اليمين من العربيه لانى مش بحط فى بالى انى قريب جدا منهم لدرجه قبل كده كنت سايق بسرعه وواحد قدامى على بعد 50 متر والله كنت هشيله لولا ستر ربنا وهو حس ام طالع على الرصيف وانا كل ده فاكر انى هبقى بعيد عنه خالص

ويا سلام بقى لما ابقى داخل حاره ديقه من حوارى المنطقه عندنا ( الخليفه ) يا سلام بقى بيبقى كل همى ان العربيه ما تتحكش وما تتخدش وبحس انى داخل حرب والتكاتك بقى مش عاوز احكيلكم بنزل من العربيه بمسك فى زماره الى سايقها بسبب الكلاكسات الى بتخلينى اشد فى شعر دماغى ويا حبذا بقى لما بنزل على صلاح سالم الى عباره عن 4 حارات وتلاقى كل شويه واحد يدينى اشاره انه عايز يخرج منى والتانى الى ورايه عاوز يعدينى ويسبق شغلانه بصراحه مقرفه يا ريت يا جماعه حد يقولى موضوع تقدير المسافات ده احسبه ازاى وخصوصا لما تبقى عربيه ماشيه جمبى مش سايبانى فى حالى ( رخامه )
قديم 01-05-2014, 07:08 PM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مش عارف تقدير المسافات خالص يا جماعه حد يساعدنى

المسأله تعود و ممارسه اكتر , مع الوقت هتحفظ ابعاد عربيتك .

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*
قديم 02-05-2014, 11:32 PM
الصورة الرمزية pharm45
pharm45 pharm45 غير متواجد حالياً
هواياتي: قيادة السيارات بسرعة

pharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud ofpharm45 has much to be proud of

المانيوال اسهل من الأوتوماتك !! ياراجل قول كلام غير دا
هو بس الدنيا هتتظبط معاك بالممارسة فعلا ولما تاخد على عربيتك وابعادها بالوقت هتحفظها انت بس عشان لسة جديد

هقولك على حاجة تسهلك الدنيا شوية عليك عشان تحفظ ابعاد عربيتك من قدام والجنب من اليمين ,, هات حد من اصحابك مثلا وخليه يقف قدام العربية بالظبط لازق فى الكبوت يعنى وانت احفظ المسافة اللى هو واقف فيها دى وبالشبه والتقدير بعد كدة خلاص انت عرفت وش عربيتك اخره فين

ونفس الكلام من الجنب اليمين هتلاقى الدنيا ظبطت معاك بس متاخدش الموضوع بالصعوبة دى

تويوتا...تاريخ صناعة السيارات فى العالم

قديم 03-05-2014, 12:34 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nktis مشاهدة المشاركة

المسأله تعود و ممارسه اكتر , مع الوقت هتحفظ ابعاد عربيتك .
كله بيقولى كده بس مش عارف ليه مع الماتريكس حاسس بصعوبه
قديم 03-05-2014, 12:47 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pharm45 مشاهدة المشاركة

المانيوال اسهل من الأوتوماتك !! ياراجل قول كلام غير دا
هو بس الدنيا هتتظبط معاك بالممارسة فعلا ولما تاخد على عربيتك وابعادها بالوقت هتحفظها انت بس عشان لسة جديد

هقولك على حاجة تسهلك الدنيا شوية عليك عشان تحفظ ابعاد عربيتك من قدام والجنب من اليمين ,, هات حد من اصحابك مثلا وخليه يقف قدام العربية بالظبط لازق فى الكبوت يعنى وانت احفظ المسافة اللى هو واقف فيها دى وبالشبه والتقدير بعد كدة خلاص انت عرفت وش عربيتك اخره فين

ونفس الكلام من الجنب اليمين هتلاقى الدنيا ظبطت معاك بس متاخدش الموضوع بالصعوبة دى
عملت كده فعلا وده فادنى جدا فى الركنه والرجوع لورا بس المشكله لو انا مثلا سايق على طريق سريع وحابب اخش شارع ضيق بيبقى حوااااار بصراحه