العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سلامتك على الطريق

سلامتك على الطريق خاص بالسلامة المرورية ووسائل الامان ونظم حماية البيئة

قديم 30-11-2011, 01:42 AM
walidelwahsh
Guest

افتراضي رد: إذا غرزت تعمل ايه وانت لوحدك

قديم 30-11-2011, 02:39 AM
الصورة الرمزية 3bd0
3bd0 3bd0 غير متواجد حالياً

3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of3bd0 has much to be proud of

تسلم ايد حضرتك على الفيديوهات

انا بس ليا 3 تعليقات على ال3 فيديوهات:
الأولاني: فكرة حلوة جدا، بس ملهاش أي لزمة من غير ما يكون العربية متركب فيها ونش عشان يسحب، غير كده الحديدة دي مش هتنفع بحاجة
التاني: مش عارف ليه مش مصدق بصراحة، في حاجة مش طبيعية. أصل لو كده مكنش حد غلب على العموم اللي لاحظته بردو ان العجلة قاعدة بتفرك في الرمل بغباء وفي نفس الوقت مبتنزلش لتحت خالص، الطبيعي انها كل ما تفرك كل ما تغوص.
التالت: دول بقى اللي موتوني من الضحك في حد يعمل كدا و بعربية زي كده!!!! أعتقد الحل الوحيد لو ملقوش حد يسحبهم انهم هايستنو لما الميا ترجع لورا تاني ويستخدمو شوية طوب حلوين، من حسن حظهم شوية ان العربية دفع خلفي

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherif fersh مشاهدة المشاركة

ماشفتش الفيديوهات
التليفون بايظ و داخل من المودم ( محدود و حاجة تغيظ )
بس خبرة صحارى مصر و أدغال السودان بتقول
لا تفرمل فى مكان تشك أنه ممكن يكون غرز
يعنى تهدى بالرااااحة جدا حتى الوقوف
سرعتك مش عالية و مش واطية و دايما الـ RPM عالى
عشان يبقى معاك أقصى عزم ممكن للمحرك
لو حسيت أن العربية وقفت و هاتبتدى تغرز .. قف و ارجع لورا
أحسن حاجة تلحق الغرز فى أوله

و بلاش تفرك بالعجل لأن ممكن تلاقى العجل بيحفر على الفاضى
و بطن العربية بقى على الرمل
و ممكن تفور اسطوانة الدبرياج
فى الحالة دى .. ترفع العربية من جانب بالكوريك و تحط طوب تحت العجل ( اللى بيحرك العربية )
و تكرر فى الجانب التانى
و على فكرة ... مرة غرزت فى ربع شبر رمل فى التجمع الخامس
و هابقى أرفع فيديو و أنا بكافح الغرز فى جنوب السودان
و تحياتى ‘
أؤيد حضرتك في كل كلمة، أحب بس أكد على موضوع الفرك ده، مش عارف ليه الناس مبتصدقش، بنبقى بنحاول نساعدهم وهما يفركو و يضيعو كل المجهود اللي عملناه
حاجة تانية سريعة الناس بتحاول تعملها عشان تطلع من الغرز وبتخلي الوضع اسوء، لف الدريكسيون. لف الدريكسيون يمين وشمال كتير بيخلي العربية تغرز اكتر واكتر. الطلوع بيبقى اسهل مليون مرة لو الدريكسيون ثابت.

مستني الفيديو بتاع حضرتك على احر من الجمر

I love my MaDa
قديم 30-11-2011, 07:25 AM
mesho70 mesho70 غير متواجد حالياً
من انا؟: ابو احمد وشهد
التخصص العملى: مهندس مساحة

mesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة

فكرتيني بأسوء يوم عشته في حياتي وانا علي الصحراوي الغربي وطبعا مفيش يوتيرن تعدي منه لازم تمشي علي الجزيرة اللي في نصف الطريق وديه رمل ومره واحده لقيت نفسي انا والعربية غرزين غرزه زي الفل وقولت خلاص انا ضيعت وسبحان الله مفيش دقيقه ولقيت عربية محمله صعايده اول ما شافوني كدا نطوا كلهم من العربية وشالو العربية خالص من علي الارض وكنت اول مره اشوف عربيتي تترفع من غير كوريك ولقيت الفيرنا بتتشال هيله بيله وحطوها علي الاسفلت ومبقتش عارف اقولهم ايه الصراحه

بيني وبينك كان نفسي اقولهم نكته علي الصعايده بس مردتش ههههههههههههههه
- واضح ان انت مش عارف الصعايدة لما بيزعلوا بيعملوا اية

......................... ......................... ...
***ما ندمت علي شئ ندمي علي يوم***
***غـــــــــربت شمـــــــــــــــــــسه***
نقص فيه اجلـــــــي***ولم يزد فيه عمــلي
قديم 01-12-2011, 09:50 PM
الصورة الرمزية lol
lol lol غير متواجد حالياً
من انا؟: كبير اخصائية ال getz
التخصص العملى: مدير تجارى لموزع معتمد هيونداى
هواياتي: cars- speed - swimming -computer

lol has a brilliant futurelol has a brilliant futurelol has a brilliant futurelol has a brilliant futurelol has a brilliant futurelol has a brilliant futurelol has a brilliant futurelol has a brilliant futurelol has a brilliant futurelol has a brilliant futurelol has a brilliant future

لو فى شبكة موبايل تتصلى بحد معاه ربع نقل او اى عربية 4*4
مفيش شبكة اعدى العبى فى الموبايل لحد ماتيجى عربية نقل تطلعك
مافيش اى حاجة يبقى ربنا يستر

live for nothing
die for something
قديم 06-12-2011, 11:53 PM
spera516 spera516 غير متواجد حالياً

spera516 is a glorious beacon of lightspera516 is a glorious beacon of lightspera516 is a glorious beacon of lightspera516 is a glorious beacon of lightspera516 is a glorious beacon of lightspera516 is a glorious beacon of light

تحفر وتطلع الرمله اللى حوالين العجل ووضع كراتين او خشب او اى شىء يمنع وصول الرمال مره اخر حول العجل

ومحاول الخروج سريعا بدون غرز يعني مره واحده

وطبعا فيه غرز لما بتكون لوحدك مش بينفع معاها اى طريقه وبترجع بسبب التصرف الخاطىء والدخول فى الرمال المتحركه وربنا يستر