العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سيارات حواء

سيارات حواء MasrMotors Girls كل ما يهم المرأة عن عالم السيارات

قديم 02-03-2013, 06:41 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مجرد فضفضة فى زمن الإخوان

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Om Omar مشاهدة المشاركة

برضه مش اسلوب نقاش موضوعى (اسلوب سخرية واستهزاء بالآخرين)
واستخدام ألفاظ غير لائقة

معلش سؤال وياريت الرد بأمانة شديدة (الله هو الشاهد)
ماذا قدمت أنت لبلدك لكى تتقدم وتنهض (من بداية الثورة)؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

برضه مش اسلوب نقاش موضوعى (اسلوب سخرية واستهزاء بالآخرين)
واستخدام ألفاظ غير لائقة
والله يا ام عمر اذا حطينا فى كفة الميزان (تكفير واتهام بمعادة الدين) فى كفة وفى التانية (سخرية واستهزاء) هتبقى كفه حضرتك اثقل بكتير عند الناس وعند ربنا

والالفاظ الغير لائقة ديه ذكرتها فى حق العلمانيين والليبراليين اللى حضرتك وصفتيهم بمعادة الدين يبقى مين فينا استخدم فى حقهم الفاظ غير لائقة اكتر !!

معلش سؤال وياريت الرد بأمانة شديدة (الله هو الشاهد)
ماذا قدمت أنت لبلدك لكى تتقدم وتنهض (من بداية الثورة)؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
طبعاً سؤال فيه شخصنة واضحة تؤكد اسلوبك ومستوى تفكيرك لكن هرد عليه حاضر

1- شاركت فى وضع خطة وتنفيذها لتدريب مجموعة كبيرة من الشباب تشمل التدريب والتثقيف السياسى والتنمية البشرية

2- قدمت مبادرة باسم (مصر واحدة لحل ازمة المرور) ممكن تقريها على الرابط دة
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=92079

3- شاركت فى العديد من ورش العمل لمناقشة مشروع الدستور الحالى وخرجنا منها بمقترحات قدمت بالفعل للجنة التواصل المجتمعى اللى معملتش بيها طبعاً
وكان اهمها بالنسبالى شخصياً تصور كامل لمواد حماية المستهلك فى الدستور اللى تم تجاهلها وصياغتها بشكل فاشل تماماً والنتيجة ان جهاز حماية المستهلك مازل مغلول اليد حتى الان فى التعامل مع الاف الشكاوى من المستهلكين ضد شركات وتوكيلات فاسدة
وتم مناقشه الموضوع دة فى الرابط التالى
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=100290

4- كونت فريق عمل يضم مجموعة من الشباب المستقل والمنتمى لاحزاب تنتمى لجبهه الانقاذ (الخراب زى ما بتسموها) لاعداد مقترح ((واضح)) لتطبيق الشريعة (اللى حضرتك بتعتبرينا ضدها) ومازال العمل فيها جارى
علماً بان اثناء عملنا لقينا ان فيه مقترح سبق وقدمة حزب الاصالة بنفس الصدد وتخيلى مين اللى رفضة ((حزب الحرية والعدالة الزراع السياسى لجماعة الاخوان المتأسلمين)

اقتراح سلفي بإنشاء «محكمة شرعية» لمراقبة تطبيق الشريعة.. و«الحرية والعدالة» يرفض - See more at: http://www.almasryalyoum.com/node/10....ukJWOVsv.dpuf

اعتقد ده كفاية عليكى علشان تعرفى بعض الفروق بين (الفتى) و(الموضوعية) والعمل لخدمة الناس والدين والعمل لتحقيق مصالح سياسية باستغلال الدين ودول اللى بنسميهم (متأسلمين) وحضرتك بتدافعى عنهم وبتشوهى وتكفرى معارضيهم

انا بقى مش هسألك ولا ههاجمك شخصياً زى ما عملتى وفى الحقيقة ميسعدنيش انى اتناقش معاكى بالاسلوب ولا المستوى دة اصلاً

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 02-03-2013, 07:43 PM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute

إنهم لازالوا أكتر ناس بتعمل للبلد
طبعا لما مكنش واحد يحلم يشتغل و بمجرد انه اخونجي متاسلم اتعين من مدرس ابتدائي ب 800 جنيه لنائب رئيس مدينه ب 15 الف في بلد نامي فيه ناس بتبات من غير عشاء .,,,.
اي حد مكانه هيدافع عن النظام ضد الوحشيين الكفره العلمانيين و الليبراليين اللي عايزها و العه دايما ( الدفاع عن المصلحه الشخصيه ) و لو انا كدا و هتقبضوني كدا ده الواحد ينزل يكنس و يمسح و هيشتغل بضمير كمان ...

الإسلامى : مسلم (كالتعريف السابق) لكنه يزيد عنه بأنه يحمل هم الدعوة للإسلام ويعمل على نشرها أى لا يكتفى بنفسه وبعباداته فقط لكنه يحاول تفهيم الناس الدين وتبسيطه للناس
يبقي يركن علي جنب و ملوش دعوه بالسياسه طالما مهمته دعويه بحته .,,,.

أما المتأسلم
لالالالا
المتاسلم = تاجر دين ...

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*
قديم 02-03-2013, 08:29 PM
الصورة الرمزية reda310
reda310 reda310 غير متواجد حالياً

reda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant futurereda310 has a brilliant future

المشكلة ان الاخوان حاسيين ان هما نزلو على شعب يهودى وعايزينه يسلم ويرجع لربنا وكل اللى بيعملوه هو الصح ولازم يتعمل حتى لواى حد اعترض دا غير ان كلهم ماشيين ورا المرشد والحزب قال صح فال غلط مش مهم
كلنا انتخبنا مرسى عشان مكنش قدمنا حل تانى والا كان النظيم القديم هيرجه تانى متثل فى شفيق
دا غير انهم شركاء الثورة المشكلة مش فى اللى احنا فيه مشكلة ان الاخوان مش عايزين يسمعم واولهم مرسى دا غير انهم بداوا يسيطرواعلى كل جاجة فى مصر.
الحقيقة لا اعتقد ان الاوضاع هتتغير للاحسن لانهم بيعملو اللى عايزينه واللى مش هجبه يسافر او يخبط دماغه فى الحيطه ولا اعتقد مرسى هيعمل اى حاجة ولا يسمع للناس اصلا
لانه مجرد واجهة للاخوان بينفذ تعليماتهم ليس اكثر.
ونسى ان امرهم شورى بينهم (بينهم دى علينا كلنا مش على الاخوان بس
: 140109~347:
قديم 03-03-2013, 02:50 AM
الصورة الرمزية magdy_c_c
magdy_c_c magdy_c_c غير متواجد حالياً

magdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond reputemagdy_c_c has a reputation beyond repute

أنا ما أقصدش مهاجمة الإخوان على فكرة أنا شايفة إنهم لازالوا أكتر ناس بتعمل للبلد على الساحة (كل الموجود بيتكلم بس بيهاجم أو بيكسر ويخرب ويحدف مولوتوف أما الإخوان فلسة بيعملو حملات تنظيف الشوارع والمعارض الخيرية ويفرقوا زيت ورز وسكر فى المناطق الفقيرة وحملات توزيع الملابس المستعملة وده بشوفه بعينى وبنشارك فيه
و الله أنا شايف ان كلام حضرتك مضبوط ماهو أكيد لازم يعملوا كده علشان انتخابات المجلس اللى قربت
هو حضرتك ما تعرفيش البروتوكولات بتاع الاخوان و لا ايه ؟؟؟
على العموم هافكرك بها تانى :
و بعدين انت تاعب نفسك يا ابو نورا ليه
ما تصدقش انك ممكن تتكلم مع أى حد من الجماعة دول خاااالص
الكلام الهادئ الموضوعى بيحولوه لنقاش عقيم

و المناقشة معاهم بيعتبروها جدااااااااااااااااال أخرق
أما بقى لو حاولت تفهم واحد كده بالراحة يوصفك بكل الهبل و العبط اللى فى دماغهم ، و أول كلمة يقولها لك ( انتم ) ، مش غريبة ان كل الجماعة بتقول انتم !!!
على فكرة هم بيعتبروا نفسهم جنس سامى و طائفة منتقاه و طاهرة و انهم لما بيتكلموا معانا بيحاولوا يهدونا الى الصراط المستقيم و لما بنحاول نرد عليهم و يفشلوا فى محاولة اقناعنا بالهبل و الغباء السياسى بتاعهم بيتهمونا على طول بالزندقة و الخيانة و العمالة و الكفر فى معظم الأحوال
دول أنا مسميهم شربة الخروع اللى لازم كل مصرى يتجرعها علشان يخف منهم ( علشان نحرم نديهم صوتنا فى اى انتخابات ) الى يوم الدين!!!
لازم نشرب العلقم ده اللى اسمه الاخوان علشان ما نكسلش تانى و نسيبهم يضحكوا على الناس الغلابة اللى مش فاهمة بالطريقة و الأسلوب الهمجى الغير حضارى بتاعهم ( اطعم الفم تستحى العين ) و يا ريت حاجة تستاهل ؟؟؟
تعرف ان فيه فى بلدنا أيام الانتخابات يقوموا عاملين أيييييييييييييييييييه ؟؟؟؟
على فكرة برنامج ( واحد ، اتنين ، تلاتة ، اربعة ،...الخ و الله ما فيه أى تغيير
اضحك معايا ( البروتوكول العظيم المتكرر دائما ً فى كل انتخابات و استفتاءات )
  1. الميكروفون ينادى من بدرى " الاخوان جايبين لحمة فى الدواااار و سعر الكيلو 25 جنيه "
  2. لافتات عظيمة كل مضمونها ان الاخوان بيحاولوا ينفذوا شرع الله فى الأرض
  3. جمعيات استهلاكية فى بيت فلان ولا علان و بسعر التكلفة
  4. نقلتين تلاتة أنابيب بوتاجاز و كام واحد بدقن يقف يوزعها خدمة طبعا ً لوجه الله
  5. الميكروفون ينادى تانى " تعلن حزب الحرية و العدالة بـ ............. " انه سوف يقام حفل تكريم و استلام جوايز لأى حاجة
  6. الميكروفون ينادى تالت " تعلن جمعية الاصلاح بالــ .............. " بالتضامن مع شباب الاخوان المسلمين أنه سوف يقام معرض للملابس الجاهزة بخصم 90 % ( على فكرة انا و اسرتى متبرعين بما يقارب ثلاثة أرباع تلك الملابس لغير القادرين و هى ليست للبيع أساسا ً
  7. تعلن جمعية الشبان المسلمين بالتضامن مع شباب الجماعة عن اقامة مشروع النظافة
  8. ينادى الميكروفون " يا جماعة اللى عاوز يسجل اسمه من غير القادرين " يروح للشيخ فلان و لا علان علشان استلام مبالغ مالية
  9. تعلن جمعية كفالة اليتيم " اخوان ملسمين " عن تسجيل أسماء الأرامل و المطلقات و الغير قادرين بالجمعية ابتداءا ً من يوم كذا .....
  10. لا مش كده و بس قوافل طبية اخوانية بأجور رمزية ( خللى بالك أنا أشك أنهم أطباء أساسا ً ) .
  11. اللى مش عارف يطلع بطاقة تموين أو فى حاجة فى الحكومة مزهقاه يجى مش عارف فين و يسحب استمارة مجانية و يكتب اسمه و بياناته و احنا بعون الله هنستخرج كافة الأوراق اللى هو عاوزها
  12. يا سلام لما تقوم من النوم تصلى الفجر و تروح تجيب العيش تلاقى واحد بدقن يقول لك انا واقف هنا لوجه الله بانظم الموضوع و بارتب ان ما حدش ياخد أكتر من حقه و ان رغيف العيش وزنه مظبوط ، ده خدمة خمس نجوم و الله
  13. كده كل الناس فى كل مكان فيك يا مصر عرفت ان الناس دول بتوع ربنا و بيخافوا على مصلحة الشعب و بيجاهدوا فى سبيل تنفيذ شرع الله
  14. و علشان الناس ما تنساش يطبعوا ملصقات و يوزعوعها على الميكروباصات و التاكسيات و طبعا التكاتك اللى هتنقل البهايم يوم الانتخابات أو الاستفتاءات بفلوس الاخوان الكتيييرة ( اللى كسبوها من الجمعيات و المعارض الخيرية من الناس الغلابة ) منهم لله
  15. و أكيد أكيد أكيد كل الغلابة و الشعب كله غلبان أساسا ً هيوافق على أى حاجة يعملها الناس بتوع ربنا دول
  16. و طبعا ً الشعب ليه هيعترض طالما الناس المحترمة بتوع ربنا بينظموا طوابير العيش و بيجيبوا لهم لحمة رخيصة و لا السمك المعفن اللى بيدعوا انه من بحيرة ناصر بـ 10 جنيه اللى كل الناس جالها تسمم منه ، ولا أنبوبة بوتاجاز و بيعملوا معرض للسلع الغذائية و معارض خيرية للملابس بخصم 90 % هههههههههههه
ما تنساش بقى يا باشا ان كل المكاسب دى بتروح على سواقين التكاتك اللى بتحشد الناس من البيوت و الحارات الضيقة علشان تروح تقول نعم
أنا مش عاوز أطول عليكى
الجماعة لما بيلعبوا اللعبة القذرة دى و بيستغلوا حاجات الناس الغلابة ده غير التزوير اللى بيهببوه
بيتهيأ لهم كده انهم صح و احنا غلط و اللى فاكر نفسه بيفهم فيهم يقعد يحاورك و يناورك و هو أساسا ً مش فاهم و فى الآخر يقول لك ما تجادلش و يقوم جايب لك أى حديث حافظه يقوله فى غير موضعه و يقول لك أصل الحديث صحيح و يقوم كارر الحديث على كام آية من القرآن
و فى الآخر يقوم مكفرك و مكفر أهلك و لما يعجز فى الرد عليك يسيبك و يمشى أو يهبل و يقول أى حاجة و باردوا فى الآخر انت علمانى و ليبرالى ( بيتهيأ لى كده غير مسلم ) بالنسبة له
و ما يكلمكش تانى أبدا ً ما انت كافر بقى
يا باشا احنا بنمر بمرحلة حمورية حجرية فى حياتنا ( مش مرحلة انتقالية خاااالص )
التحجر فى الرأى و عدم سماع الآخر بل و تكفيره عند كل مناقشة
و طبعا ً كده اتفهم من المتأسلم.... ؟؟؟
ماهم بيدوا المستهلك الغلبان كل حاجة و بيودوها له لحد البيت كمان يا رااجل حرام عليك دول بيقوموا من النجمة علشان يوفروا له رغيف العيش انت نسيت اللحمة الرخيصة ؟ ، ولا الهدوم اللى بـ 10 % من تمنها بس؟ و لا الزبالة اللى بيشيلوها من البيت ؟
و لا المعارض الخيرية للسلع الغذائية ؟ و لا القوافل الطبية ؟
ده ناقص يدخلونا الحمام و يرجعونا ينيمونا فى سرايرنا !!!
يا راجل حرام عليك بعد الخدمة الخمس نجوم دى و تقوم حضرتك
ايه بقى اللى انت قدمته أصلا ً للبلد؟؟؟
و لا علشان ما نتش عارف تقدم حاجة للمستهلك ( ان شاء الله حتى رغيف عيش ) تقوم تقعد تتمسخر على الناس بتوع ربنا و تقعد تقول برامج و تدريبات و مواد و قوانين و ........
يا أخى مصر كلها بتشهد ان الاخوان من غير أى حاجة بياخدوا بالهم من المستهلك هو انت قلبك هيبقى على الشعب اكتر منهم
لاااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا اااااااااااا و الله
ده انت علمانى و ليبرالى ، و ، ......، .............، .............
دول ناس بيخافوا ربنا يا ظالم يا خاين ياللى عاوز توقف عجلة الانتاج ياللى مش عاوز يبقى فيه استقرار فى البلد !!!
برامج ايه و تدريبات ايه كل واحد هيروح له حقه لغاية عنده اطلع منها انت بس يا فلووووووووووووول ، يا عدو الوطن يا خاين يا عميل يا مش عارف ايه
ههههههههههههههه
هههههههههههههههههه
هههههههههههههههههههه
يبقى مش هنخلص لو حاولت تفهم الشيئ اللى اسمه ( المتأسلم.. ) ده أى حاجة
هتحرق دمك و أعصابك وباردوا مش هيفهوا
ههههههههههههه

بس كنت أقصد ينزلوا تانى فترة رئاسة مش الأولى عشان فساد النظام السابق مايلصقش بيهم زى ماحصل
أنا معاكى و أكيد كل الشعب باردوا معاكى انهم ينزلوا يترشحوا فترة رئاسة تانية
بس هو فى مشكلة صغيرة خالص حضرتك مش واخده بالك منها
ان احنا لو فضلنا على كده كمان تلاثة أربعة شهور
مش هيبقى فى حاجة اسمها مصر أصلا ً

و ابقى سلمى لى على حضارة 7000 سنة
اللى هتبقى فى العدم
و حسبى الله و نعم الوكيل فى كل اللى بيتاجروا بالدين
قديم 03-03-2013, 04:32 PM
الصورة الرمزية ezzat2002mo
ezzat2002mo ezzat2002mo غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب فى هيئه قناة السويس

ezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant futureezzat2002mo has a brilliant future

رسالة الاستاذ ابو نورا :
بصراحه انا مش عاجبنى طريقه رد حضرتك واستهزائك بالاخرين وبصراحه اسلوب نقاشك غير حضارى بالمرة وانا متاكد انك شخصيه متحكمه ومسيطرة ومتشبث برايك ومقتنع بيه مهما حاول الجميع اقناعك وحاسس ان عندك فكرة عن فصيل معين ومش عاوز تغيرها وبتفرضها على الاخرين
-ازاى تكلم حد وخاصة لو انثى وتقول لها "ؤكد اسلوبك ومستوى تفكيرك" حاجه مبتزلة هل لو دى زوجتك و بنتك ترضى لها هذا لو ترضاة انا هاعتذر لك رسميا .
-مدام حضرتك عملت كل المشاريع والافكار الناجحه ماتنضم لحزب او تؤسس واحد ويكون ليه وجود فى الشارع ويخدم الناس لانه طبعا مستحيل يكون كل واحد فى الشعب عندة افكار خلاقة وحاسس انها هتغير مسار البلد ولازم الدولة تاخد بكلامة يااما تبقى دوله متخلفه امال مجلس الشعب فين لو شايف نفسك كويس رشح نفسك الدورة اللى جايه وخلينا نشوف الافكار والاراء دى على ارض الواقع .
-اخيرا مع احترامى انا حاسس فى كلامك بحته غرور مش عارف لانك حاسس انك عضو قديم او انا بصراحه مش عارف وضعك فى المنتدى بس ياريت تتعامل افضل من كدة وبصراحه مستوى النقاش فى المنتدى اصبح غير لائق بالمرة وانا قريت موضوع من يوم عن الصنى وكان احب الموضوع ناقله من منتدى اخر وكانت المناقشة فى قمه الابتذال وتضييع الوقت .
السلام عليكم