العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 14-08-2014, 04:05 PM
الصورة الرمزية محمد اوبل
محمد اوبل محمد اوبل غير متواجد حالياً

محمد اوبل has a spectacular aura aboutمحمد اوبل has a spectacular aura aboutمحمد اوبل has a spectacular aura about
افتراضي مشكله عجييييييبه جدا فى اللانوس

السلام عليكم اخوانى الاعزاء كنت احب اضيف تجربتى مع مشكله (عويصه) فى سيارتى الحاليه دايو لانوس 2008 وبحكم تجارتى فى السيارات اتعلمت الصبر على اى مشكله فى السياره خصوصا لو مشكله غريبه وملهاش حل .
باختصار العربيه كان فيها مشكلتين
اولا : الRBM بيعلق كتير على 1.5
ثانيا : المراوح احيانا مش بتشتغل الا مع التكييف فقط (لما اشغل التكييف تشتغل غير كدا لا)
وعملت فى العربيه كل حاجه من ميكانيكا لكشف كمبيوتر وتغيير حساس المياه وتغيير حساس الايدل وحساس ال TBS وكشف كهرباء على العربيه بالكاااااامل وتغيير برده العربيه (الكمبيوتر) ودائما النتيجه (عربيتك سليمه يا باشا و100 %) .
طيب انا كنت بكلم نفسى واكتر من مره عداد الحراره يوصل الاحمر داخل البلد واول ما اشغل التكييف مراوح التكييف تشتغل والحراره تنزل وفكرت ابيع العربيه رغم انى جايبها للتجاره وهخسر فيها بس قولت حرام هروح من ربنا فين انى (البسها ) لحد غيرى كده كده لازم تتصلح الاول ومكنش قدامى غير التوكيل (وما ادراك ما التوكيل) خدمه محترمه اه بس غير غير غير و ادفع ادفع ادفع .
والغريب ان العربيه حالتها ماشاء الله فوق الممتازه فعلا وده اللى كان هيجننى وكل حاجه سليمه مش عاوز اطول عليكم اكتر , بمعجزه واراده ربنا يكتشف الكهربائى الخبره ان كل اللى مجنن العربيه وكان هيولعها اكترمن مره (فيشه ضفيره الكهرباء) فقط الكهربائى هزها المراوح اشتغلت وال RBM اتظبط .
وطلع كل ما فى الامر ان فيشه ضفيره العربيه داخلها شويه تراب و (ملمسه ) شويه فقط لا غير سبحان الله الامر اهيف من الهيافه بس جنن العربيه عشان كده حبيت اضيف الموضوع ده عشان غيرى يستفيد باذن الله
انا سرفت فى الموضوع ده 1400ج تقريبا
وتعبت شهرين كاملين بس الحمد لله اتعلمت حاجه جديده .
انا هرفق صور لزياده التوضيح وهضع دائره حمراء حول المكان (فيشه الضفيره) ورجاء خاص من اصحاب اللانوس تغطيه فيشه الضفيره بكيس او اى عازل والاهتمام بنظافته لان للاسف التقفيل المصرى عامل غلطه (من وجهه نظرى) ان الفيشه تحتها فتحه فى الكرتيره اليمين الفرده الاماميه يمين تجعل من السهل دخول التراب على الفيشه واسف مره اخرى للاطاله والله الموفق والمستعان
قديم 14-08-2014, 08:03 PM
الصورة الرمزية المفكر
المفكر المفكر غير متواجد حالياً
من انا؟: مصري جدا
التخصص العملى: مدرس لغة عربية

المفكر has much to be proud ofالمفكر has much to be proud ofالمفكر has much to be proud ofالمفكر has much to be proud ofالمفكر has much to be proud ofالمفكر has much to be proud ofالمفكر has much to be proud ofالمفكر has much to be proud ofالمفكر has much to be proud of
افتراضي رد: مشكله عجييييييبه جدا فى اللانوس

معلش محدش بيتعلم ببلاش، بس انتا اتعلمت بكتييييييييييير أوي

مع تحياتي
المــــــفــــــــكــــــ ر
اللهم أرنا الحق حقا وارزقنا اتباعه
وأرنا الباطل باطلا ووفقنا لاجتنابه

قديم 14-08-2014, 11:14 PM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشكله عجييييييبه جدا فى اللانوس

موضوع رائع .... و ربنا يعوض عليك فى الفلوس الى صرفتها ..
فى انتظار الصور